Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reissutyötä tekevä puoliso ja parisuhde

Vierailija
18.02.2026 |

Reissutyötä tekevä puoliso. 

Kuinka pitkiä aikoja kumppaninne on poissa ja miten se vaikuttaa suhteeseenne? Onko teillä lapsia? 

Itselläni on tilanne jossa mieheni on poissa pari viikkoa aina kerralla. Parisuhde tuntuu kärsivän tästä, elämä tuntuu kuin eläisi yksin välillä.. On myös hyviä puolia kun saa tehdä mitä haluaa. Silti rassaa mieltä aika usein ja miettii vaihtoehtoja muutokseen. 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi 

Sellaiset voimafantasiat. Kahlitsisitko miehen patteriin ja kieltäisit käymästä töissä?

En vaan eroaisin.  En todellakaan hoitaisi kotia, lapsia ja kantaisi 90% vastuuta perheestä ja elämästä.  Varsinkin kun tiedän erittäin hyvin millaisia suuri osa reissareista on.

Viimeinen lause paljasti miesvihan. Olisihan se pitänyt arvata.

No kun vuosia kuulet mitä nää äijät tekee töissä tai ennemminkin töiden jälkeen.   Arvostus aikalailla heikkenee. 

Ei pelkästään miehet kun ihan samanlaisia reissunaisia on, jotka makaa kenen kanssa vaan ehtivät vaikka kotona odottaa mies ja lapset.

Vierailija
42/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni matkapäiviä on ainakin noin 160-180 vuodessa eli puolet vuodesta. On kyllä melkoisen paljon... Ja sanoisin ettei tätä yhtälöä ymmärrä ennenkuin tätä elää.. Siksi kaipaankin kokemuksia teiltä muilta miltä on tuntunut ja onko suhde toiminut pitkässä juoksussa. 

Ap

Ei se sua auta, että muilla tuo kuvio toimii tai ei toimi. Sulle selvästi väärä valinta. Oma mieheni matkustaa vain parisen kertaa vuodessa mutta reissut on useampia viikkoja kerrallaan. Mulle asia on ok, lastenhoito on noiden ajaksi järjestetty niin että on omaakin aikaa ja mies pitää sitten noiden jälkeen pidempiä vapaita ja ottaa vastuuta kotiasioista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni teki aiemmin 40-70 pv vuodessa reissutyötä. Meille meinasi tulla ero sillon kun lapset oli pieniä koska mä olin synnytysten ja vauva/taaperoajan jäljiltä fyysisesti huonossa kunnossa enkä pystynyt nukkumaan kunnolla kun kuopus oli kroonisesti sairas ja herätteli välillä jopa 10 kertaa yössä. Reissusta kotiin tultuaan mies jäkätti kun koti ei ollut siisti, ja suhtautui muhun tosi halveksivasti. Teki pilkkaa koska sanoin etten uskalla mennä jättikokoiseen leikkipuistoon 1.5 ja 3.5 vuotiaiden kanssa koska ne juoksee eri suuntiin enkä pysty juoksemaan yhtä aikaa niiden perässä. Olisi halunnut viettää vapaa aikaa työkavereiden kanssa, kun mä olisin tarvinnut apua. Reissutyö pakotti mut tekemään lumitöitä kuumeessa, koska kauppaan oli päästävä. Ei ole kaikki vaimot/äidit tarkoitettu reissumiehen puolisoksi. Olin tuohon aikaan tosi katkera. Sitten kun lapset kasvoi, minä toivuin fyysisesti ja pystyin taas nukkumaan kunnolla, nuo reissut ei enää tuntunut missään. Jos mieheni ei olisi löhtenyt reissityöhön, uskon että oltaisiin pärjätty parina ihan hyvin pikkulapsi aikoinakin. 

Vierailija
44/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuo ihan ok ennen lapsia. Minäkin tein tällöin kolmessa vuorossa töitä, etten itsekään mitään virka-aikaa elänyt. Kun alettiin lapsia hommailemaan, niin mies lopetti reissuhommat ja minä vaihdoin vanhempainvapaiden jälkeen päiväduuniin. 

Vierailija
45/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni teki aiemmin 40-70 pv vuodessa reissutyötä. Meille meinasi tulla ero sillon kun lapset oli pieniä koska mä olin synnytysten ja vauva/taaperoajan jäljiltä fyysisesti huonossa kunnossa enkä pystynyt nukkumaan kunnolla kun kuopus oli kroonisesti sairas ja herätteli välillä jopa 10 kertaa yössä. Reissusta kotiin tultuaan mies jäkätti kun koti ei ollut siisti, ja suhtautui muhun tosi halveksivasti. Teki pilkkaa koska sanoin etten uskalla mennä jättikokoiseen leikkipuistoon 1.5 ja 3.5 vuotiaiden kanssa koska ne juoksee eri suuntiin enkä pysty juoksemaan yhtä aikaa niiden perässä. Olisi halunnut viettää vapaa aikaa työkavereiden kanssa, kun mä olisin tarvinnut apua. Reissutyö pakotti mut tekemään lumitöitä kuumeessa, koska kauppaan oli päästävä. Ei ole kaikki vaimot/äidit tarkoitettu reissumiehen puolisoksi. Olin tuohon aikaan tosi katkera. Sitten kun lapset kasvoi, minä toivuin fyysisesti ja pystyin taas nukkumaan kunnolla, nuo reissut ei enää

No, eihän kaikki tuollaisia mulkeroita ole. Mutta joo, en itsekään suostuisi siihen, että olisin lähes yksinhuoltaja... Ainakin täytyisi olla kunnon tukiverkotkin.

Vierailija
46/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero tuli. Ei se mitään yhteiselämää ollut. Meillä oli vastasyntynyt vauva, kun mies (ex siis) kysyi, että haluanko hänen olevan enemmän kotona vai tekevän enemmän rahaa. Vastasin että enemmän kotona. Hän kuitenkin lähti reissutöihin. Sanonpa vielä, että minä olin se parempituloinen ja meillä oli talous hyvällä mallilla.

Mies tuli kotiin myöhään perjantaina, 21-22 eli vauva jo nukkui ja minäkin yleensä. Lauantain oli periaatteessa kotona, mutta halusi rentoutua ja tehdä omia asioitaan. Ymmärsin enkä ymmärtänyt yhtään. Sunnuntaina lähti jo aikaisin iltapäivällä, vaikka työsuhdeasunto oli vain kahden tunnin matkan päässä. Tuota katselin puoli vuotta ja sitten halusin puhua suhteemme tilasta. Mies oli samaa mieltä, että meillä ei enää mitään suhdetta ole.

Jösses mitä dorkailua. Jaksan vaan ihmetellä ihmisten typerää toimintaa, kerta toisensa jälkeen

Vierailija
47/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen mies teki reissutöitä, joskus oli jopa 4kk putkeen ulkomailla töissä. Tuli takas kotiin ja taas lähti toiseen maahan töihin, välillä oli töissä  eri kaupungeissa Suomessa. Silloin olin aika yksinäinen. Lopulta keräsin tavarani ja lähdin. Enkä ole katunut päivääkään päätöstäni

Vierailija
48/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen mies teki reissutöitä, joskus oli jopa 4kk putkeen ulkomailla töissä. Tuli takas kotiin ja taas lähti toiseen maahan töihin, välillä oli töissä  eri kaupungeissa Suomessa. Silloin olin aika yksinäinen. Lopulta keräsin tavarani ja lähdin. Enkä ole katunut päivääkään päätöstäni

Minun miehellä on myös tuollainen työ, että reissut kestävät yleensä muutaman kuukauden, joskus voi olla yli vuosikin samassa paikassa ja silloin pääsee käymään välillä kotona. Aiemmin olin oman työni vuoksi useimmiten viikot yksin Suomessa ja kävin viikonloppuisin miehen työpaikkakunnalla ulkomailla, paitsi joissakin pitemmissä kohteissa olin mukana kotirouvana. Korona-aikana kuvio muuttui niin, että teimme molemmat kotoa etätöitä. Nykyään minä teen edelleen etätöitä ja olen useimmiten miehen mukana reissussa. Mitä olen miehen työkavereita katsonut, niin harvalla reissumiehellä on parisuhde kestänyt kovin pitkään, mutta on joitakin poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön. Me ollaan oltu yhdessä kohta 30 vuotta. 

Vierailija
49/50 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kyllä sitä kannattaa harkita pitkään ennenkuin alkaa reissumiehen kanssa lapsia vääntämään. Ovat tottuneet omaan aikaan eikä heistä koskaan tule mitään kodin henkiä jotka jaksavat kotona hoitaa kotityöt kun vaimo on poissa... 

Vierailija
50/50 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pystyisi elämään niin, että puoliso olisi joka päivä kotona. Olen ollut viikot yksin yli 20 vuotta. Lapsia ei ole, mutta ei puolison reissutyön vuoksi.

Tulee olemaan kriisi, kun jonain päivänä jää eläkkeelle.

Vierailija
51/50 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi 

Sellaiset voimafantasiat. Kahlitsisitko miehen patteriin ja kieltäisit käymästä töissä?

En vaan eroaisin.  En todellakaan hoitaisi kotia, lapsia ja kantaisi 90% vastuuta perheestä ja elämästä.  Varsinkin kun tiedän erittäin hyvin millaisia suuri osa reissareista on.

Kuka sen vastuun kantaa eron jälkeen? Tunnetko kuinka tuuli puhaltaa korviesi välissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi