Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko totta, että vanheneminen kiihtyy 60v jälkeen?

Vierailija
18.02.2026 |

Vai pysyykö samana?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi kiihtyä vasta yli 70-vuotiaana.

Sama täällä. Henkisesti olen joskus 17 v, joskus 40 v ja usein 60 v. Monta kertaa jopa mietin, minkä ikäinen olen, ja kauhistun joka kerta kun totuus iskee vasten kasvoja. En sitä kuitenkaan ajattele, koska olen terve ja hyvä kuntoinen.

Vierailija
42/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkaa. Naamasta näkyy, silmien ympärys on ohentunut paljon. Täyteainetta oon ajatellut laitattaa, ei jaksa kattoo noita vekkejä.n62

Olen yli 70 v, eikä minulla juurikaan ole näkyviä ryppyjä. Minua luullaankin usein 10 vuotta nuoremmaksi. Ehkä on hyvät geenit ja säännöllisesti elämänrytmi. Mottoni on kohtuus kaikessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kiihtyy kun synnyt. Taas hetken lähempänä kuolemaa, ei haihdu tuska milloinkaan 🥂 

Kun syntyy, on joka paikka niin löysällä että tulee paskat housuun. Kun vihdoin oppii pidättelemään, alkaa paikat löystymään niin että tulee paskat housuun.

Elämä on ihanaa...

Vierailija
44/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan vanheneminen ei tapahdu tasaisesti vaan erityisesti kahdessa sykäyksessä. Ensin n 42 v ja sitten 60 v.

Minulla se 42 v piti täysin paikkansa, joten odotan kauhulla 60 v synttäriä.

Entä, jos rysähtää jo ennen 40v? Tuleeko silti 42v uusi romahdus?

Vierailija
45/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormoneilla yms. tähän pystyttäisiin vaikuttamaan, mutta lääkärit panttaa näitä. Ja vetävät itse salaa.

Ei ne hormonit ihmeitä tee.

Vierailija
46/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla on suuri ero 50-vuotiaana ja muutaman kuukauden kuluttua 60-kymppisenä. Viisikymppisenä saatoin lähteä kolmen tunnin hiihto- tai pyöräilylenkille ja  palautua seuraavaksi päiväksi mutta ei onnistu enää. Lisäksi lenkkien pituutta on ollut pakko lyhentää max. kahteen tuntiin. Ja enää ei voi urheilla joka päivä vaan keho vaatii pari lepopäivää viikossa. Lisäksi paino nousee nyt paljon herkemmin nyt kuin 50-kymmpisenä ja on pakko katsoa  mitä suuhunsa pistää. Myös töissä jaksaminen ja motivaatio/kunnianhimo työtä kohtaan on vähentynyt, pärjään kyllä töissä mutta eläkepäivät siintävät kyllä mieluisana tulevaisuudessa. En palaudu myöskään työrasituksesta niin hyvin kuin ennen. Ryppyjä on yllättävän vähän enkä kyllä näin 60-kymppisenä murehdi niistä. Rypyt saa tulla. Eniten rypyt ja ihon löysyys näkyy kaulalla. Toki rasvaan ihoa aamuin illoin. Hiukseni ovat edeleen paksut, kiitos hyvien geenien. Sairauksia ja lääkityksiä ei ole mutta alaselkä kipeytyy herkemmin kuin aikaisemmin. Olen aloittanut jumpata selkä- ja vatsalihaksia ja se on auttanut kipuihin. Muttauskon että todellinen rupsahdus niin ulkonäöllisesti kuin jaksamisen suhteen tulee sitten n. 70-kymmppisenä.

Vierailija
47/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien havaintojeni perusteella sanoisin, että alkaa kiihtyä n. 75-vuotiaana. 65-75-vuotiaat ovat vielä virkeitä ja aktiivisia eläkeläisiä.

Mielestäni 65-75-vuotiaiden kunto vaihtelee paljon enemmän kuin nuorempien. Toiset käyvät töissä ja juoksevat maratonin, osa huonokuntoisia, sairaita ja ehkä jo täysin autettavia. 

Vierailija
48/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyminen ei ole niin hidas ja tasainen prosessi kuin voisi luulla.

Erityisesti kahdessa ikävaiheessa vanhenemisen merkit lisääntyvät kiihtyvällä tahdilla äkillisen purkauksen lailla, kävi ilmi tuoreesta yhdysvaltalaistutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan ensimmäinen äkillinen piikki tapahtuu 44-vuotiaana, toinen noin 15 vuotta myöhemmin 60 vuoden iässä.

Vaikuttaakohan tuohon esim. menopaussin ajankohta? Jos menopaussi keskimääräistä aiemmin tai myöhemmin, onko silti 44v ja 60v?

Vierailija
49/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan vanheneminen ei tapahdu tasaisesti vaan erityisesti kahdessa sykäyksessä. Ensin n 42 v ja sitten 60 v.

Ystäväpiirissäni moni lopetti alkoholin käytön 60v vaiheilla, lopettaneet ovat säilyneet hengissä, lutraavista suurin osa kuoli ennen 70v päiviä.

M75

Vierailija
50/50 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla se tuli noin 45v ja kun täytin vuosi sitten  50v niin lisä sysäys. Aiempi oli vain pienempi. 

Sen vaan tuntee kropassa, vaikka pitäisi muuten peruskuntoa yllä.  Nelikymppisenä lihoi hieman helpommin, nyt entistäkin helpommin. Huonosti nukuttu yö tuntuu heti ja pienet krempatkin enemmän. 

Siis moni voi olla 30-40 vielä nuorekas, mutta 50v se ero selkiytyy. Siis jos katsoo julkkiksia, niin sen huomaa.