Mitä täytyy treenata, kun en saa lahkeeseen nostettua toista jalkaa
Olen esikoiseni saanut ja sen jälkeen on ilmennyt vaikeutta nostaa toista jalkaa esim. housun lahkeeseen, kun toinen on laitettu. Molemmilla jaloilla on sama ongelma! Kun yksi jalka on housussa, toinen ei enää nouse vaivattomasti. Olenko kangistunut synnytyksen jälkeen? Mitä lihasryhmiä pitäisi vahvistaa ja mitä harjoituksia tehdä, jotta saisin housut jalkaan kuten aikaisemmin?? Tunnen itseni seniiliksi vanhukseksi, kun ei jalka nouse. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Jos istut lattialla jalat suorana edessäsi, niin saatko nostettua jalkaa irti lattiasta yhtenäisenä suorana pötkönä?
Testasin ja saan! Molemmat jalat erikseen ja molemmat myös yhdessä. Jälkimmäisessä vähän tuntuu enemmän kyllä. -Ap
Mee istumaan tuolille ja laita housut siinä jalkaan. Yksinkertaisempaa.
Fysioterapiaa onko mahdollista saada esim työterveyden kautta?. Minä pyytäisin ammattilaiselta arvion, jos ei jalka nouse.
Luultavasti keskimmäisen ja pienen pakaralihaksen heikkous. Putoaako lantio vinoon, jos seisot peilin edessä ja nostat toista jalkaa?
tekoäly:
Jos gluteus medius ei stabiloi riittävästi
Tapahtuu seuraava ketju:
lantio kallistuu nostettavan jalan puolelle
kehon painopiste siirtyy epävakaasti
keskushermosto estää jalan nostamisen tasapainon säilyttämiseksi
henkilö kokee, että "jalka ei nouse" vaikka lihasvoima sinänsä olisi riittävä
Kyse ei siis usein ole primaaristi:
lonkankoukistajan heikkoudesta
vaan
tukijalan stabiliteetin puutteesta
Tämä on erittäin tärkeä kliininen erottelu.
Googlaa trendelenburgin testi. Googlaa/kysy tekoälyltä : gluteus medius ja minimus treeni.
terv lääkäri ja PT
Hermovaurio, selän tai synnytyksen aiheuttama?
Vierailija kirjoitti:
Hermovaurio, selän tai synnytyksen aiheuttama?
Tärkeimmät lihakset ovat lonkankoukistajat. Ap:n lattiatestissä toimivat, joten epätodennäköinen selitys.
t. Lääkäri ja PT
Minä puen housut istuallaan ja nostan kädellä sen toisen jalan sinne lahkeeseen.
Mä puin raskauden jälkeen ihan normaalisti housut jalkaan vaikka olinkin pläski, vanha ja sektioitu. Joku hermovika oli aikansa ja vasen pakara tuntui ajoittain kylmältä.
Tän vuoksi veikkaisin, että jotain omituista on synnytyksessä tapahtunut.
Ihan perusjunppailu voisi auttaa. Syväkyykkyä (vaikka kepin kanssa valakyykkynä), askellusta korokkeelle...
Voisko olla, että joku hermotushärö tullut synnytyksen yhteydessä?