YLE: Helsinkiläiskoulussa jopa sata muslimia menee ramadanin aikana paastoparkkiin - rehtori: Emme voi pakottaa ketään syömään
Kommentit (185)
Pellepaasto jossa iltaisin mässytetään normaalia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se olikaan kun annetaan pikkusormi niin kyllähän siinä menee lopulta koko käsi.
Ja koko käsi olisi tässä kohtaa se että suvaitsevaisuus lisääntyy. Kauheeta
Näitä pelottaa tosiaan se että meillä ei enää kasvatettaisi yhtäkään rasistisukupolvea. Ymmärtäähän sen että kun on itse siihen kasvanut ja omat lapsensa siinä kylvettänyt, pelottaa jos muut ei tee samaa virhettä. Sama oli ruumiillisen kurituksen kanssa, se sotkettiin kasvatukseksi vuelä ihan hetki sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on paastoparkki?
Tämä osoittaa täydellisesti, miten vähän halua on kotoutua ja omaksua maan tapoja.
Millä tavalla tuo on maan tapojen vastaista? Käsittääkseni meillä täällä on uskonnonvapaus.
Onko? Oletko aivan varma kristittyjen kohdalla? ;)
Kerro toki esimerkkejä siitä kuinka Suomessa on kristittyjä kielletty harjoittamasta uskontoaan?
Joulu-ja kevätjuhlat,onko kuten ennen.
Miksi pitäisi olla? Ei koulujen juhlat ole uskonnon harjoittamista, sitä varten kristityillä on kirkot. Eikä koulujen juhlat ole miksikään muuttuneet, ohjelma on vain osin erilainen. Verrattavissa siihen että tv-ohjelmiakin on järkeistetty, kukaan enää haluaisikaan nähdä kasaripaskahuumoria.
Kyllä tämä on väärä signaali rehtorilta. Kyllä koulujen pitäisi olla uskontovapaita paikkoja. Uskonnon harjoittaminen on täysin yksityiselämään kuuluva asia. Koulun ei pitäisi sotkeutua siihen millään tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heidän ei ole pakko mennä ruokalaan kuten muiden? Aika outoa, että yksi porukka saa toimia uskonnon perusteella koulun sääntöjen vastaisesti. Ei ruokalassa ole pakko syödä, mutta sinne pitäisi olla kaikilla pakko mennä.
Ei ole mitään pakkoa mennä ruokalaa, eikä ole ikinä ollutkaan, ainakaan minun elinaikana.
90-luvulla oli, ainakin peruskoulussa. Lukiossa sai sitten alkaa lintsata ruokailut.
Islamista voidaan muuten olla montaa mieltä, mutta Ramadanin paastosta on itse asiassa paljon tutkittuja myönteisiä terveysvaikutuksia. Kyllä vaan, pelkästään se, että on puoli vuorokautta syömättä tekee hyvää insuliiniherkkyydelle. Vaikutukset tietysti häviää nopeasti kun palataan normisyömiseen, mutta kuitenkin, elimistö saa toimia edes kuukauden vuodessa vähän paremmin.
Samoin jokainen luultavasti hyötyisi viidestä "rukoushetkestä" päivässä, vaikka sen ajan vain katselisi lintuja lintulaudalla.
Ei pidä heittää lasta pois pesuveden mukana, vaan pyrkiä näkemään sekin, mitä jossain kulttuurissa on hyvää ja opiksi ottamisen arvoista. Vaikka sitä olisi vähän ja huonoa paljon.
Lasta saa pitää nälässä. Mutta vain muslimit.
Minä laskeudun taas tänään paastoon, talon alakerrassa on autotalli jossa jääkaappi täynnä makkaraa, olutta ja lihapiirukoita. Siellä katselen olympilaisia ja nautiskelen paastoaterioita, oven panen lukkoon ja vaimolle sanon ettei tule häiritsemään minun runk,,,eiku rukoushetkeä. Loppuillasta kun juovun päästelen rukouskutsuja tuuletusventtiilin kautta naapurin Tanelle ja Vekelle.
Vierailija kirjoitti:
Lasta saa pitää nälässä. Mutta vain muslimit.
Ei pienten lasten tarvitse noudattaa päiväpaastoa. Suomessa on muuten helppo noudattaa ramadapaastoa, kun voi syödä aamulla ennen kahdeksaa ja illalla heti viiden jälkeen.
Itse en ole muslimi, mutta tuota samaa juttua noudatan läpi vuoden. Syön runsaan aamiaisen, päivällä juon vain vettä ja sitten on päivällisen vuoro n.klo 18. Elimistö saa levätä päivällä yli 10 tuntia ja yöllä n.12 tuntia. Sopii mulle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on väärä signaali rehtorilta. Kyllä koulujen pitäisi olla uskontovapaita paikkoja. Uskonnon harjoittaminen on täysin yksityiselämään kuuluva asia. Koulun ei pitäisi sotkeutua siihen millään tavoin.
Miten koulu sotkeutuu tuossa yhtään mihinkään? Ortodoksitkin paastoaa, sekinkö on väärin? Tuossa ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että paaston aikana sun ei tarvitse istua paikassa, jossa persujen lapset mättää ruokaa kitaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän paasto tekisi monelle vapaalle suomalaisellekin hyvää. Mutta kun itsekuri on mitä on.
Suosittelisit suomalaisille että eivät edes joisi päivän aikana ja voisivat mässäillä makeaa ja rasvaista ruokaa ja herkkuja öisin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä oli kasarilla pakko mennä ruokalaan ja pakko oli syödä.
Oli myös pakko mennä uimahalliin liikuntatunnilla, samaan aikaan poikien vuoron kanssa.
Liikuntatunnilla oli pakko käyttää sellaista pinkeää uimapukumaista jumppapukua. Tämä ala-asteelta ihan ysärin puolelle jatkuneeseen lukioon saakka, vaikka asuimme eri paikkakunnilla ja kävin muutamaa eri koulua. Säännöt oli samat.
Kiva, että nyt ei pakoteta syömään, uimaan tai pukeutumaan paljastaviin ja epämukaviin vaatteisiin. Olen kuullut, että lukiolaiset saavat esim käydä ratsastamassa tai harrasramassa muutoin itselleen mieluisia lajeja nykyään koulun liikuntatunnilla.
Varmaan julkinen nolaaminen ja vartaloiden arvostelukin on jäänyt vähemmälle?
Ajat ovat muuttuneet ja opettajan koulutus on muuttunut paljon. Viimisen 15 vuoden aikana valmistuneet opettajat suhtautuvat oppilaisiin ihan eri tavalla. Liikunnanopettajan koulutus on muuttunut valtavasti. Samoin kuin liikunnan tavoitteetkin opsissa. Enää ei arvostella kenenkään vartaloita ja opettajat osaavat arvioinnissa ottaa huomioon oppilaiden erilaiset ominaisuudet.
"Itse en ole muslimi, mutta tuota samaa juttua noudatan läpi vuoden. Syön runsaan aamiaisen, päivällä juon vain vettä ja sitten on päivällisen vuoro n.klo 18. Elimistö saa levätä päivällä yli 10 tuntia ja yöllä n.12 tuntia. Sopii mulle."
Eli noudatat täysin eri tapaa kuin muslimien paasto, mutta sinulle täysin eri = sama asia?
Muslimien paastossa ei juoda päivisin.
Ruokailu tapahtuu niin että koko pimeän ajan (yö) voi syödä. Alkuperäinen sääntö on että kuin on niin pimeää ettei voi erottaa kädessä olevaa mustaa ja valkoista lankaa toisistaan on riittävän pimeää (allah ei näe) ja voi syödä. Päiväntasaajaa lähempänä yöt ovat täysin pimeitä ja pimeä aika vaihtelee 10-12 tunnin välillä. Ramadanin aikaan syödään öisin erityisen juhlallisesti ja herkutellaan enemmän kuin muulloin. Ylensyöminen öisin jatkuu koko ramadanin.
Jee, tämä on rikkautta! En siis ihan tiedä, että miten. Mutta pakkohan sen on olla, kun vassarit ovat näin vakuutelleet.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää oikein! Sinimustat on isänmaallisen puolue.
Ja niiden johtaja Tuukka Kuru on kertonut ihailevansa ääri-islamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulu sotkeutuu tuossa yhtään mihinkään? Ortodoksitkin paastoaa, sekinkö on väärin? Tuossa ei ole kyse mistään muusta kuin siitä, että paaston aikana sun ei tarvitse istua paikassa, jossa persujen lapset mättää ruokaa kitaansa.
Ortodoksit ei ole syömättä koko päivää, ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heidän ei ole pakko mennä ruokalaan kuten muiden? Aika outoa, että yksi porukka saa toimia uskonnon perusteella koulun sääntöjen vastaisesti. Ei ruokalassa ole pakko syödä, mutta sinne pitäisi olla kaikilla pakko mennä.
Ja miksi helvetissä?
Niin, nimenomaan helvetissä, koska myös KRISTITYILLÄ ALKOI PAASTO LASKIAISSUNNUNTAINA.
Jos et tätä tiedä, olet todellakin typerä persu, jolla ei ole toivoa minkään asian muuttumisesta paremmaksi kohdallasi. Ei löydy naista, et saa töitä, et ikinä pääse veloistasi ja lopulta juot itsesi hengiltä.
Suomalainen kristitty ei elä uskonnon mukaisesti. Eletään 2000 lukua.
Vierailija kirjoitti:
"Itse en ole muslimi, mutta tuota samaa juttua noudatan läpi vuoden. Syön runsaan aamiaisen, päivällä juon vain vettä ja sitten on päivällisen vuoro n.klo 18. Elimistö saa levätä päivällä yli 10 tuntia ja yöllä n.12 tuntia. Sopii mulle."
Eli noudatat täysin eri tapaa kuin muslimien paasto, mutta sinulle täysin eri = sama asia?
Muslimien paastossa ei juoda päivisin.
Ruokailu tapahtuu niin että koko pimeän ajan (yö) voi syödä. Alkuperäinen sääntö on että kuin on niin pimeää ettei voi erottaa kädessä olevaa mustaa ja valkoista lankaa toisistaan on riittävän pimeää (allah ei näe) ja voi syödä. Päiväntasaajaa lähempänä yöt ovat täysin pimeitä ja pimeä aika vaihtelee 10-12 tunnin välillä. Ramadanin aikaan syödään öisin erityisen juhlallisesti ja herkutellaan enemmän kuin muulloin. Ylensyöminen öisin jatkuu koko ramadanin.
Tuo muslimien paasto on ihan vitsi, yöllä saa porsastella miten lystää "koska Jumala ei näe". Varmaan jaksaa hyvin lapset opiskella tuon kuukauden, kun päivällä ei saa syödä eikä juoda mitään ja yöt valvotaan vetämässä safkaa nassuun.
Vierailija kirjoitti:
Onhan koraanissa myös lapsivaimot jees juttu.
Woketoimittaja puolustaa niitäkin?
Onhan ne raamatussakin jees. Sinä puolustat niitäkin?
Koko senaikaisessa maailmassa mentiin naimisiin hyvin nuorena, varsinkin tytöt. Lapsuutta ei modernissa merkityksessä ollut. Se ei tietenkään enää nykyaikana ole okei, mutta islamofobien on ihan turha kiihkoilla lapsivaimoista. Jos Jeesus olisi mennyt naimisiin, lapsivaimo hänelläkin olisi ollut
Kauheaa! Miksi viranomaiset eivät ryhdy pakkoruokintaan???