Raskaus ja astma
Sairastan astmaa ja aiemmin astmani ilmeni suhteellisen lievinä oireina flunssien yhteydessä, usein keuhkoputkentulehduksena, mutta siitä selvittiin antibiooteilla ja inhaloitavilla astmalääkkeillä. Minulla on kaksi lasta, tyttö -00 ja poika -02, ja nuo raskaudet menivät hyvin, sairastellessa, mutta astma pysyi hyvin hallinnassa.
Raskauksien jälkeen astmani on vaikeutunut ja olen joutunut käyttämään myös suun kautta otettavaa kortikosteroidia (Prednisolon) astman pahenemisvaiheessa. Pahin kausi on näin kevätaikaan, kun on flunssia ja siitepölyä. Lasten runsaat sairastelut tietenkin ovat vaikkeuttaneet myös tilannetta.
Nyt minulla kuitenkin kaihertaa kova toivo vielä kolmannesta vauvasta. Keuhkolääkärini mukaan mitään lääketieteellistä estettä ei ole, mutta itseäni askarruttaa. Onko jollakulla kokemusta raskaudesta ja vaikeasta astmasta? Inhaloitavat lääkkeethän eivät ole ongelma, mutta oletteko joutuneet turvautumaan suun kautta otettavaan kortisoniin raskausaikana? Mitä vaikutuksia tällä on vauvaan? Olen ymmärtänyt, että se voi alentaa syntymäpainoa. Itselläni on myös aloitettu uutena lääkkeenä Singulair, joka tuntuu toimivan hyvin, mutta sitäkään ei saisi raskauden aikana käyttää. Entä antihistamiinit - minulle tuppaa tulemaan herkästi poskiontelontulehduksia ilman antihistamiinia... Joitakin antihistamiineja ilmeisesti saisi käyttää kuitenkin?
Itse olen ajatellut, että raskaus olisi tietysti hyvä ajoittaa mahdollisuuksien mukaan pahimman kauden ulkopuolelle, mutta niitä vaihtoehtoja ei ole kuin muutama kuukausi ja raskautua kun ei voi välttämättä juuri silloin kun haluaa. Seuraava vaihtoehto olisi yrittää ajoittaa pahin kausi keskiraskauden tienoille, jolloin voisi turvallisemmin käyttää jo lääkkeitä, mutta ei olisi vielä valtavaa vatsaa.
Jos jollakulla kohtalotoverilla olisi rohkaisevaa esimerkkiä, kuulisin siitä kovin mielelläni.
HilppaVilpuri pienistä varpaista haaveillen
Kommentit (6)
Hei Kuramyyrä,
olenkin suurperheellisten sivuilla kirjoituksiasi joskus nähnyt.
Todella rohkaisevaa kuulla, että monta raskautta kokenutta ei lannista vaikeakaan astma. Ja hyvä kuulla, että pahimmassa tapauksessa kortisonikuurikaan ei kaada maailmaa. Miestäni tuntuu pelottavan juuri se, että sairastun pahasti raskausaikana tai juuri kun vauva on syntynyt. Itseänikin se jännittää, mutta toisaalta ajattelen, että siitäkin selvittäisiin. Olen alustavasti asiasta lääkärin kanssa keskustellut, mutta nämä kortisonikuurit jäivät minua vaivaamaan, niistä kun ei ollut puhetta.
Aiempien raskauksien kohdalla käytin sekä pitkävaikutteista avaavaa että inhaloitavaa kortisonia (Seretide) eikä se ollut missään vaiheessa ongelma, mutta suun kautta otettavista kortisoneista minulla ei ollut tuolloin tietoakaan. Nämä ovat uusi tuttavuus parin vuoden ajalta nyt. Valitettavasti. Minä koen myös, että Singulair on auttanut siihen, että infektioita ei ole tullut niin paljoa, mutta sitä ei raskauden aikana saa syödä. Keuhkolääkäri tosin totesi, että Keski-Euroopassa sitä käytetään yleisesti raskauden aikana, mutta ei Suomessa...
Ilman antihistamiineja kuvittelen pärjääväni muun osan vuodesta, mutta huhti-toukokuu tekisi kyllä todella tiukkaa... No, täytyy perehtyä siihen asiaan.
Paljon kiitoksia rohkaisevasta vastauksestasi, ehkäpä uskallan nyt alkaa tarmokkaammin haaveilemaan niistä varpaista... :) Nyt täytyy saada vielä mies vakuuttuneeksi varpaiden tärkeydestä. Varvasonnea myös sinne suuntaan!
HilppaVilpuri
loratadin pohjainen histamiini on ihan ok. raskausaikanakin mä olen tota joutunut syömään ja ihan terveitä mukuloita ont ullut..
Mullakkin on tota singulairia.. ja nyt kun oon 2 päivää ollut ilman niin jep ihan hirvee olo keuhkoputkissa.. ei pitäs pelleillä... ventolinea on saanut vetää kaksin käsin.. Ja tyhmä minä menein eilen miehen kanssa metsään kaatamaan puita niin olo on kuin jyrän alle jääneellä.. ihan kamalaa..
tukossa oon kuin peikko.. kortisonia oon käyttänyt joskus kauansittenkunootin meitin kakkosa olin sillon pahimman allergiakauden sairaalassa sisällä kaikkien hienojen vehkeidenkeskellä.. ja nyt tuntuu muuten että tämä kevät pahenee vaan allergian ja astmaoireiden kaskellä ihan tukossa... Ei vaan kulje henki.
Nyt mei jaaritteluksi...
mutta siis mun lääkäri on antanut mun syödä tuota loratadin pohjasta allergialääkettä raskaana olessa joten kanattaa varmaan kysyä joko neuvolalääkäriltä tai allergia tai äippäpolilta.
meillä haaveillaan ensimmäisestä vauvasta ja olen miettinyt paljonkin astmalääkkeiden vaikustuksesta sikiöön. Juttelin työterveyslääkärin kanssa astmalääkkeista ja niiden vaikutuksesta vauvaan ja hän sanoi, että lääkkeet pitäisi jättää kokonaan pois. Käytän itse singulairia ja hoitavaa kortisonia (aerobec), nenäsuhkettä (nasonex) ja tarvittaessa avaavaa (bricanyl). Jätin singlulairin pois ja sairastuin heti flunssaan. Muita lääkkeitä en ole uskaltanut jättää pois kun en jotenkin usko, etteikö lääkkeitä voisi käyttää raskauden aikanakin. Pitää varmaan tilata keuhkolääkärille aika ja käydä vielä keskustelemassa asiasta. Ei huvittaisi vetää itseä huonoon kuntoon jättämällä lääkityksen pois. Nuo teidän kommentit rohkaisi, että terveitä lapsia voi saada vaikka joutuukin käyttämään astmalääkitystä. :)
Autumn78:lle. Lääkkeitä ei missään nimessä saa jättää pois! Tätä ovat mua hoitaneet lääkärini vannottaneet jokaisen raskauden ajan.
En todellakaan ymmärrä mistä lääkäri oli tuollaisen ohjeen keksinyt.
Singul Air on niin uusi lääke, että siitä lääkäreillä on vasta vähän kokemuksia. Mutta näistä inhaloitavista lääkkeitä on vuosien kokemus.
Ihan maalaisjärjelläkin ajatellen tuntuu ihan mottipäiseltä ajatella, että odottavan äidin tulisi jättää terveydelleen välttämättömän lääkkeet pois.
Kannattaa ehdottomasti varata aika keuhkolääkärille. Raskausaikana kontrollit voidaan sitten tarvittaessa siirtää sairaalaan; nuorimmaista odottaessani kävin kontrolleissa Tays:ssa. Meidän neiti painoi syntyessään 4640g ja oli 55.5 senttiä pitkä. Eli ainakaan meillä ei lääkkeiden käyttö vaikuttanut syntymäpainoon (tai jos vaikuttikin, niin se oli pelkästään hyvä juttu..).
Autumnille,
missään nimessä peruslääkitystä ei saa jättää pois astman aikana, kuten Kuramyyräkin jo totesi. Mielestäni on suorastaan vastuutonta, että lääkäri menee sanomaan tuollaisia!
Olen ollut molempien raskauksien aikana seurannassa astman takia, Kättärin sisätautilääkärillä ja myös Meilahdessa raskaus ja astma -yksikössä. Inhaloitavissa kortisoneissa ja avaavissa voi olla eroja, eritoten uusimpia varotaan, kun käyttökokemusta ei ole, että keuhkolääkäriltä kannattaa varmistaa paras mahdollinen lääkitys.
Olen vuoden verran juossut nyt allergiasairaalassa tutkimuksissa, kun astmani on kurjistunut. Singulairista olen saanut hyvän avun ja sen poisjättäminen raskauden ajaksi pelottaa, mutta tästä keuhkolääkäri kyllä sanoi, että sitä ei raskauden ajaksi suositella. Kuten aiemmin jo mainitsin, niin Keski-Euroopassa sitä kyllä hänen mukaansa käytetään raskauden aikanakin, mutta itse ei varmaan kannata lähteä urheilemaan asian kanssa.
Yleisohje lienee, että paikallisesti vaikkuttavat ovat ok ja systeemivaikutteiset ei niin ok. Sen takia vähän kauhistelen tuota suun kautta otettavaa kortisonia, mutta toisaalta, annetaanhan ennenaikaisen synnytyksen uhatessakin kortisonia, jotta vauvan keuhkot kehittyisivät...
Ei ole tietenkään mukavaa, että on astmaattisia ihmisiä, mutta silti jotenkin rohkaisevaa, kun on kohtalotovereita... Parempia vointeja Röllille, ei se ole tosiaan herkkua kun henki ei kulje. Ja kiitoksia kaikille kommenteista, on helpottavaa kun voi kuulla muiden kokemuksia.
HilppaVilpuri
Minulla astma todettiin 14 vuotiaana. Ensimmäisten raskauksien aikana käytin vain avaavaa lääkettä tarvittaessa, mutta näiden jälkimmäisten aikana olen joutunut käyttämään inhaloitavaa lääkettä avaavan kanssa.
Nuorimmaista odottaessani lääkitykseeni oli lisätty ns. pysyvästi avaava. Sen lisäksi jouduin syömään kaksi kortisonikuuria; ensimmäisen viikolla 16 ja toisen lasketun ajan tienoilla. Ja täysin terve tyttö tuli.
Pysyvästi avaavaa (Salmeteroli) ei vielä muutama vuosi sitten suositeltu käytettäväksi raskauden aikana, mutta nyt siihen ei lääkärien mielestä ollut estettä. Kortisoni on todettu turvalliseksi jo vuosia sitten.
Sain Singul Airin lääkevalikoimaan pari vuotta sitten. Se on auttanut, niin ettei näitä kortisonikuureja ole tarvinnut syödä niin usein kuin ennen.
Antihistamiineja en sensijaan ole käyttänyt raskauksien aikana, kuin ihan satunnaisesti. Nenasumutetta ja silmätippoja käytin pahimpaan siitepölyaikaan. Mutta tiedän, että jos allergia on todella voimakas, niin eihän nuo riitä.
Joskus allergiaoireet hellittävät raskausaikana; niin on käynyt minulla melkein joka kerta. Mutta astmaoireet tuntuvat sensijaan pahenevan.
Kannattaa varmaan ennen raskauden alkua käydä juttelemassa lääkärin kanssa. Lääkkeitä tulee koko ajan lisää, lisäksi suositukset muuttuvat tutkimustiedon lisääntyessä.
Toivoo niinikään pienistä varpaista haaveileva suurperheen äiti.