Onko epäasiallista laittaa vaatismuslista ruokaan ? meidät kutsuttiin illalliselle ensi viikon loppuna.
Mulla on runsaasti asioita joita en pysty syömään tai lentää yrjö.
Näitä ovat mm.
katkaravut, simpukat, etanat, tonnikala, sienet, sinihome ja valkohome, vuohenjuusto.
Toivoisin, että nämä jäisi kokonaan pois. Toisaaltaan vähän hävettää laittaa viestiä. nämähän on aika yleisiä inhoamisen kohteita eli ehkä he eivät käytä näitä muutenkaan.
Kommentit (71)
Minä sanoisin niinkuin tuossa joku jo ehdottikin, että nuo ruoat eivät minulle sovi.
En ole kyllä koskaan törmännyt henkilöön, joka oksentaa syötyään jotain ihan tavallisia ruoka-aineita. Olisiko lääkärissä käynti aiheellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sekin outoa jos kutsujat kuvittelevat, että vieraat söisi samaa ruokaa mitä olisivat tekemässä. On kohteliasta kysyä jo ennakkoon mitä vieraat haluaisivat syödä.
No tyypillisesti ne vieraat ovat ihan tuttuja, joiden kanssa on varmaan aiemminkin yhdessä syöty, joten aika pitkälti luulisi ruokamakujen olevan tiedossa.
Kannattaisiko lukea aloitus 😁
No mitä mielestäsi kommentoimaani olisi pitänyt vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie omat eväät.
Tämä nyt vasta epäkohteliasta onkin. Ei yhtään luottoa toisten ruoanlaittotaitoon.
Ap on typerys.
Sinusta siis kasvissyöjät ovat typeryksiä?
Ap ei ilmaissut olevansa kasvissyöjä, ainoastaan vauvasuu.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sekin outoa jos kutsujat kuvittelevat, että vieraat söisi samaa ruokaa mitä olisivat tekemässä. On kohteliasta kysyä jo ennakkoon mitä vieraat haluaisivat syödä.
Illalliskutsu ei ole mikään ravintola, missä vieraat päättävät mitä syövät. Syöt sitä mitä tarjotaan, piste.
Allergikot ym. hiljaa, tämä ei nyt koske teitä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joskus vähän vaikeaa ilmoittaa rajoituksista. Minä olen kysynyt vierailta etukäteen, tyyliin "sopiiko lohipasta ja mansikka-kermakakku?", jolloin vieraan on helppo vastata siihen jos on noihin mahdollisesti liittyviä rajoitteita. Silloin ei tarvitse kertoa kaikkia mahdollisia simpukoita ja etanoita.
Ei tuokaan tee selväksi mitä olet tarjoamassa. Lohipastassa voi hyvin olla fenkolia, kapriksia ja sitruunaa joita kaikki eivät halua tai voi syödä. Parempi kysyä suoraan mitä vieras ei syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tyypillisesti ne vieraat ovat ihan tuttuja, joiden kanssa on varmaan aiemminkin yhdessä syöty, joten aika pitkälti luulisi ruokamakujen olevan tiedossa.
Jos vaikka kyse työkavereista niin todennäköisesti on syöty lounasta yhdessä eikä niistä eväistä paljoa voi päätellä. Harvalla varmaan on eväänä simpukoita eikä niitä siellä lounasravintolassakaan kovin usein tarjota. Simpukat esimerkkinä koska ap mainitsi ne.
Aika harva työkavereitaan illallisille kutsuu, tuskin tässäkään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka kyse työkavereista niin todennäköisesti on syöty lounasta yhdessä eikä niistä eväistä paljoa voi päätellä. Harvalla varmaan on eväänä simpukoita eikä niitä siellä lounasravintolassakaan kovin usein tarjota. Simpukat esimerkkinä koska ap mainitsi ne.
Aika harva työkavereitaan illallisille kutsuu, tuskin tässäkään tapauksessa.
Ai, miksi ei, luulin sen olevan ihan normaalia. Meillä on käynyt paljon työkavereita, monia tavataan senkin jälkeen kun työpaikka on vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse kehtaisi.
Miksi ei? Monet kasvissyöjät ja veganistit tekevät noin. Pitkä lista, mitä eivät syö, vaikka ei ole allergioita tai muita sairauksia.
Mikä ihmeen pitkä lista? Itse kerron, että en syö lihaa. Ei siihen mitään listoja tarvita. Ja aika harvoin olen sellaiseen ruokapöytään edes eksynyt, että vaikka etukäteen ei olisi tiedossa lihattomuuteni, ettenkö syötävää löytäisi. En ole vielä ollut syömässä missään, missä syötäisiin vain lihaa.
Minusta on vaikeaa, jos joku sanoo vain, että ei syö lihaa, koska silloin jää epäselväksi, onko henkilö kokonaan kasvissyöjä, vai syökö hän esimerkiksi kalaa. Jotkut tutuistani syövät sekä kalaa että kanaa, mutta eivät punaista lihaa, ja jotkut eivät syö mitään lihaa, mutta syövät kuitenkin kalaa ja äyriäisiä ja kananmunaa saa olla ruoassa. Jotkut taas haluavat mieluiten täysin vegaaniruokaa, ilman lehmänmaitoa, juustoa, munia tai liivatetta. Minusta ei ole loukaavaa sanoa tarkkaan, vaan se on selkeää. Sitten on helppo tehdä sellaista ruokaa, että se käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalliskutsu ei ole mikään ravintola, missä vieraat päättävät mitä syövät. Syöt sitä mitä tarjotaan, piste.
Allergikot ym. hiljaa, tämä ei nyt koske teitä.
Vaikuta aika itsekkäältä tyypiltä. Ei sitä tarjottavaa ole pakko syödä. Oma vikasi jos ruokaa menee hukkaan.
Voi ilmoittaa etukäteen ja toisaalta ei. Etukäteen ilmoittaminen kuulostaa järkevältä. Toisaalta on kohteliasta ja sivistynyttä syödä mitä tarjotaan.
Käyn pari kertaa vuodessa kaukana asuvan ystäväpariskunnan luona kylässä ja siellä on aina illallinen. Syövät enimmäkseen lähiruokaa, riistaa ym. luonnonantimia ja tarjolla on usein lihaa valkoisella läskillä, sieniä, outoja juureksia, säilövihanneksia yms. mistä en oikein välitä. Mutta kaiken olen aina syönyt, sitä kanaa ja pastaa ehtii syödä tarpeeksi kotonakin.
Sattuipas sopivasti tämä ketju. Saimme kutsun illallistamaan työkumppanin kanssa. Uusi tuttavuus. Saisinko tietää onko noloa ja röyhkeää ilmoittaa a) kasvisyönnistä, b) ruokallergioista, c) veganismista, d) ruokarajoitteista, e) keliakiasta, f) intoleranssista g) IBS, h) FODMAP jne. Voinko ilmoittaa kaikki vai vain jotkut ja mitkä?
Vierailija kirjoitti:
Vai että yököttää? Onko kotiruokana ollut nakit ja ranskalaiset ja pakastepizza? Ei aikuisella (muilla kuin tynnyrissä kasvaneilla) noin voimakkaita reaktioita tule. Vaatimuslistaa rajoitetaan, jos se on pakko esittää. Mietipä mitä ruokaa oikeasti voi laittaa, jos kaikki vieraat tulevat noin pitkän listan kanssa? Miten huonosti laitettuna olet niitä yökköruokia syönyt, kun kaikki tökkii?
Kirjolla?
Voi toki olla psyykkisiä sairauksia jotka estää monien ruokien syömisen. Esim pakko-oireiseen häiriöön voi liittyä vaikeita epäluuloja erilaisia ruoka-aineita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joskus vähän vaikeaa ilmoittaa rajoituksista. Minä olen kysynyt vierailta etukäteen, tyyliin "sopiiko lohipasta ja mansikka-kermakakku?", jolloin vieraan on helppo vastata siihen jos on noihin mahdollisesti liittyviä rajoitteita. Silloin ei tarvitse kertoa kaikkia mahdollisia simpukoita ja etanoita.
Ei tuokaan tee selväksi mitä olet tarjoamassa. Lohipastassa voi hyvin olla fenkolia, kapriksia ja sitruunaa joita kaikki eivät halua tai voi syödä. Parempi kysyä suoraan mitä vieras ei syö.
Tuon tyyliseen viestiinhän juuri on helppo vastata, mitä mahdollisesti noihin liittyvää ei voi tai halua syödä. Toisaalta jotkut kaprikset on helppo noukkia poiskin, jos muut haluavat niitä syödä. Itse esimerkiksi teen sienten kanssa usein niin, että en viitsi kieltää laittamasta, koska aika moni voi tykätä niistä, vaikka itse välttelen niitä. Riippuu, paljonko ihmisiä on tulossa ja kenen ehdoilla mennään. Jos vain 1-2 vierasta tulossa, niin tuon "Sopiiko lohipasta?" -tyylisen kysymyksen perään voi liittää kysymyksen: "Onko rajoitteita?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie omat eväät.
Tämä nyt vasta epäkohteliasta onkin. Ei yhtään luottoa toisten ruoanlaittotaitoon.
Ap on typerys.
Sinusta siis kasvissyöjät ovat typeryksiä?
Ap ei ilmaissut olevansa kasvissyöjä, ainoastaan vauvasuu.
Kasvissyöjähän on nimenomaan vauvasuu 😁
Jos olisi ihan oikea keliakia, niin ottaisin ilman muuta oman evään mukaan, koska ei voi vaatia kutsujen emännältä tai isännältä, että niillä olisi varmasti jauhottomat välineet ja työpöydät.
Ja jos on niin läheinen jonkun kanssa, että kutsuu syömään, niin varmaan ymmärtää asian.
Vierailija kirjoitti:
Sattuipas sopivasti tämä ketju. Saimme kutsun illallistamaan työkumppanin kanssa. Uusi tuttavuus. Saisinko tietää onko noloa ja röyhkeää ilmoittaa a) kasvisyönnistä, b) ruokallergioista, c) veganismista, d) ruokarajoitteista, e) keliakiasta, f) intoleranssista g) IBS, h) FODMAP jne. Voinko ilmoittaa kaikki vai vain jotkut ja mitkä?
Tottakai ainakin allergiat ja keliakia pitää ilmoittaa, ja intoleranssi, veganismi ja kasvissyönti ovat aivan tavallisia myöskin. Nuo muut ruokarajoitteet, IBS ja FODMAP vaatisivat minulle ainakin avaamista, että mitä voi tarjota.
On erittäin asiatonta ja epäkohteliasta. Kasva aikuiseksi. Jos kysymys ei ole henkeä uhkaavasta allergiasta, älä sano mitään. Sinua voidaan jopa luulla fiksummaksi, kuin olet. Maistelet hillitysti ruokaa ja olet kohtelias. Emännällä on riittävästi työtä muutenkin, ilman tuollaisia kornklaavia lapsia.
Maku asioihin liittyvät rajoitteet yleensä tutut tietää myös kuten allergiat ja muut rajoitteet.
Joten eiköhän he tunne teitä?
Ei makuasioista aleta huutelemaan, elleivät tiedä niistä, menette ja syötte mitä syötte ja kotiin syömään lisää jossei maistunut.
Ei ongelmaa.
"Mulla on runsaasti asioita joita en pysty syömään tai lentää yrjö.
Näitä ovat mm.
katkaravut, simpukat, etanat, tonnikala, sienet, sinihome ja valkohome, vuohenjuusto.
Toivoisin, että nämä jäisi kokonaan pois. Toisaaltaan vähän hävettää laittaa viestiä. nämähän on aika yleisiä inhoamisen kohteita eli ehkä he eivät käytä näitä muutenkaan."
Voit jättää kohteliaasti syömättä ko. ruoka-aineita, mutta älä nyt sentään valita tai päivittele, jos muut niitä syövät. Minä ainakin pidän noista kaikista, en usko niiden inhoamisen olevan yleistä.
Isäntien voi olla fiksua pitää ainakin osa ruoka-aineista erillisinä muista, jottä valinnanmahdollisuus säilyy. Siis sen sijaan, että tekisi yhden pääruokalajin, joka sisältää aivan kaikkea.