Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko epäasiallista laittaa vaatismuslista ruokaan ? meidät kutsuttiin illalliselle ensi viikon loppuna.

Vierailija
15.02.2026 |

Mulla on runsaasti asioita joita en pysty syömään tai lentää yrjö.

Näitä ovat mm.

katkaravut, simpukat, etanat, tonnikala, sienet, sinihome ja valkohome, vuohenjuusto.

Toivoisin, että nämä jäisi kokonaan pois. Toisaaltaan vähän hävettää laittaa viestiä. nämähän on aika yleisiä inhoamisen kohteita eli ehkä he eivät käytä näitä muutenkaan.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keliaakikko enkä koe mitään epäasaiallista siinä, että kutsustsa kiittäessäni kerron ja mainitseen asiasta. En haluaisi olla kenellekään vaivaksi ja tiedostan kyllä, että keliakiani on vuosien saatossa (olen sairastanaut keliakiaa yli 40 vuotta) saattanut tehdä pientä kitkaa sosaalista mutta minkäs sitä sairaudelleni voin. 

No olen kyllä monesti tarjoutunut ottamaan vaikka omat eväät mukaani, jottei keliakiani muodostaisi estettä tulolleni. Mutta toisaalta monesti olen saanut vain kiitosta, että olen asiasta meninnut hyvissä ajoin. 

En edes kuvittele, että kaikkien tarjottavien tulisi olla gluteenittomia sen sijaan iloitsen jos saan olla mukana ja jotain huomattu varata sellaistakin, jota minä voin mahd. syödä  silloin jos tai kun muutkin syövät-  

Vierailija
22/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie omat eväät.

Tämä nyt vasta epäkohteliasta onkin. Ei yhtään luottoa toisten ruoanlaittotaitoon.

Ei ole epäkohteliasta. Jos on pitkä lista ruoka-aineita, joita ei pysty syömään, ja varsinkin, jos on hengestä kyse, voi emännältä kysyä, mitä ruokaa hän tarjoaa, ja tehdä samannäköisen/tyylisen annoksen itselleen mukaan. Iso helpotus kokillekin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä kehtaisi lähetellä mitään listoja siitä, mistä en pidä. Aika röyhkeää ja noloa minusta. Eri asia, jos on joku allergia tai muu rajoite. Minä en voi sietää lettuja tai pannukakkua, ja aika usein niitä joutuu kuitenkin kylässä syömään. 

Vierailija
24/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että yököttää? Onko kotiruokana ollut nakit ja ranskalaiset ja pakastepizza? Ei aikuisella (muilla kuin tynnyrissä kasvaneilla) noin voimakkaita reaktioita tule. Vaatimuslistaa rajoitetaan, jos se on pakko esittää. Mietipä mitä ruokaa oikeasti voi laittaa, jos kaikki vieraat tulevat noin pitkän listan kanssa? Miten huonosti laitettuna olet niitä yökköruokia syönyt, kun kaikki tökkii?

Kirjolla?

Vierailija
25/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo mainitsemasi kyllä mitään yleisiä inhoamisen kohteita ole, vaan päinvastoin monille herkkuja. 

Vierailija
26/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin kutsun yhteydessä ihan itse kysyn onko jotain mitä vieraat eivät syö. Noin outoa listaa en kyllä ole saanut vastaukseksi, mutta ihan varmasti onnistuu ruoka ilman noita ainesosia.

Tuo on kohteliasta kun kysytään etukäteen mitä vieraat eivät syö.👍

Sanopa tuo Anna Abreulle 😂

Vierailija
27/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko autismin kirjolla?

Vierailija
28/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa on tyypillistä laittaa isäntäväelle lista ruuvista 😅joita haluaa ruokapöytään tai muuten ei saavu vierailulle

Vierailija
29/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä emäntä/isäntä kysyy etukäteen ruokarajoitteet, mutta jos jostain syystä ei kysy, niin hyvä vieras joko tiedustelee itse tarjottavista ja/tai ottaa omat eväät mukaan

Vierailija
30/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse kehtaisi.

Miksi ei? Monet kasvissyöjät ja veganistit tekevät noin. Pitkä lista, mitä eivät syö, vaikka ei ole allergioita tai muita sairauksia.

Vierailija
31/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sekin outoa jos kutsujat kuvittelevat, että vieraat söisi samaa ruokaa mitä olisivat tekemässä. On kohteliasta kysyä jo ennakkoon mitä vieraat haluaisivat syödä.

Vierailija
32/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie omat eväät.

Tämä nyt vasta epäkohteliasta onkin. Ei yhtään luottoa toisten ruoanlaittotaitoon.

Ap on typerys.

Sinusta siis kasvissyöjät ovat typeryksiä?

Vierailija
33/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sekin outoa jos kutsujat kuvittelevat, että vieraat söisi samaa ruokaa mitä olisivat tekemässä. On kohteliasta kysyä jo ennakkoon mitä vieraat haluaisivat syödä.

No tyypillisesti ne vieraat ovat ihan tuttuja, joiden kanssa on varmaan aiemminkin yhdessä syöty, joten aika pitkälti luulisi ruokamakujen olevan tiedossa.

Vierailija
34/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse kehtaisi.

Miksi ei? Monet kasvissyöjät ja veganistit tekevät noin. Pitkä lista, mitä eivät syö, vaikka ei ole allergioita tai muita sairauksia.

Mikä ihmeen pitkä lista? Itse kerron, että en syö lihaa. Ei siihen mitään listoja tarvita. Ja aika harvoin olen sellaiseen ruokapöytään edes eksynyt, että vaikka etukäteen ei olisi tiedossa lihattomuuteni, ettenkö syötävää löytäisi. En ole vielä ollut syömässä missään, missä syötäisiin vain lihaa.

Vierailija
35/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä kehtaisi lähetellä mitään listoja siitä, mistä en pidä. Aika röyhkeää ja noloa minusta. Eri asia, jos on joku allergia tai muu rajoite. Minä en voi sietää lettuja tai pannukakkua, ja aika usein niitä joutuu kuitenkin kylässä syömään. 

Eli jos veganisti lähettää sinulle listan eläintuotteista, mitä ei syö, piin pitäisit sitä röyhkeänä ja nolona? Vau, luulin, että nykyisin ymmärretään, että ihmisillä on erilaisia  ruokarajoitteita 

Vierailija
36/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse kehtaisi.

Mikä ihmeen pitkä lista? Itse kerron, että en syö lihaa. Ei siihen mitään listoja tarvita. Ja aika harvoin olen sellaiseen ruokapöytään edes eksynyt, että vaikka etukäteen ei olisi tiedossa lihattomuuteni, ettenkö syötävää löytäisi. En ole vielä ollut syömässä missään, missä syötäisiin vain lihaa.

Eli sinun rajoitteesi on ok, mutta Ap:n ei? Ap:n rajoitteet eivät olleet kutsujan tiedossa, entä jos sinä menisit kutsuille, jossa sinun rajoitteet eivät olisi kutsujan tiedossa?

Vierailija
37/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos veganisti lähettää sinulle listan eläintuotteista, mitä ei syö, piin pitäisit sitä röyhkeänä ja nolona? Vau, luulin, että nykyisin ymmärretään, että ihmisillä on erilaisia  ruokarajoitteita 

No pitäisin röyhkeänä ja nolona, jos hän lähettäisi listan kaikesta sellaisesta, mitä pystyy ruokavalionsa puitteissa syömään, mutta ei vaan satu niistä pitämään. Enkä ymmärrä mitä listoja vegaanin pitää lähettää eläintuotteista, mitä ei syö, eihän hän syö mitään eläintuotteita, ei tarvitse erikseen listata. Ja kyllä, ymmärrän erilaiset ruokavaliot, olen itsekin kasvissyöjä. Aloituksessa oli kyse siitä, että on nirso.

Vierailija
38/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tyypillisesti ne vieraat ovat ihan tuttuja, joiden kanssa on varmaan aiemminkin yhdessä syöty, joten aika pitkälti luulisi ruokamakujen olevan tiedossa.

Kannattaisiko lukea aloitus 😁

Vierailija
39/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kohteliaasti, mutta älä nyt mitään sellaista sano, että noista ruuista yrjö lentää. Sano, että nuo eivät sinulle sovi. Paljon parempi, kun vieraat ilmoittavat tuon etukäteen, niin ei tarvitse arvalla laittaa sitä ruokaa.

Vierailija
40/71 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka kyse työkavereista niin todennäköisesti on syöty lounasta yhdessä eikä niistä eväistä paljoa voi päätellä. Harvalla varmaan on eväänä simpukoita eikä niitä siellä lounasravintolassakaan kovin usein tarjota. Simpukat esimerkkinä koska ap mainitsi ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän