Millainen tilanteesi olisi ilman hyvinvointiyhteiskuntaa?
Olisiko tapahtunut jotain, mistä et olisi selvinnyt?
Itse olisin kuollut ensimmäiseen synnytykseen, samoin lapseni. Jos ei siis olisi ollut mahdollisuutta synnyttää sairaalaoloissa.
Puolisoni olisi menehtynyt aivoverenvuotoon. Hänen hoitonsa on maksanut yhteiskunnalle todella paljon jo pelkästään sairaalamaksujen osalta.
Lapseni olisi menehtynyt syömishäiriöön ilman sairaalahoitoa ja letkuruokintaa
Kehitysvammainen veljeni tuskin olisi hengissä.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te ihan tosissanne ettei muissa kehittyneissä maissa ole terveydenhoitoa? Ihan kuin Kekkosen aikaan jolloin kaikki oli muka Suomessa maailman parasta :D
Ei tietenkään, me puhumme lukuisten hyvinvointiyhteiskuntien peruspilarista, eli maksuttomasta terveydenhuollosta. Aika moni meistä on perillä siitä mikä tavallisten ihmisten tilanne niissä harvoissa maissa missä ei ole maksuton terveydenhuoltoa ja siksi sitä niin moni tässäkin ketjussa arvostaa.
Suomessa ei ole maksutonta terveydenhoitoa.
Suurin osa Suomen terveydenhuollosta on maksutonta. Maksut koostuvat yleensä ylläpitomaksuista tai hallinnollisista nimellisistä kuluista, ei suoraa terveydenhuollosta ja hyvin alhaisen maksukaton jälkeen miltei kaikki on maksutonta.
Maksuttomasta terveydenhuollosta puhutaan tällaisissa tapauksissa, kun korvaukset ovat vain nimellisiä.
Ainakaan Yhdysvalloissa vakuutus ei korvaa läheskään kaikkea, vaan itselle jää sairaalareissusta maksettavaksi sairaudesta riippuen kymmeniä tuhansia. .
Olin juuri syöpäleikkauksessa. Maksoin itse hieman yli 600 € ja senkin vain sairaalpäviltä, itse leikkauksen hintaa minulta ei velotettu. Eipä olisi ollut mahdollista mennä leikkaukseen jossain toisenlaisessa järjestelmässä. Nyt saan sairauspäivärahaa ja toivottavasti kuntoudun pian,että pääsen takaisin töihin.
Joka kolmas saa syövän, lukee Syöpäklinikan seinillä olevissa julisteissa. Sinä saatat olla seuraava. Olisiko sinulla varaa maksaa jopa saotjatuhansia leikkauksesta ja tuhansia päivässä siaraalahoidosta? Entä miten pärjäisit taloudellisesti sairauslomasi ajan ilman sairauspäivärahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te ihan tosissanne ettei muissa kehittyneissä maissa ole terveydenhoitoa? Ihan kuin Kekkosen aikaan jolloin kaikki oli muka Suomessa maailman parasta :D
Ei tietenkään, me puhumme lukuisten hyvinvointiyhteiskuntien peruspilarista, eli maksuttomasta terveydenhuollosta. Aika moni meistä on perillä siitä mikä tavallisten ihmisten tilanne niissä harvoissa maissa missä ei ole maksuton terveydenhuoltoa ja siksi sitä niin moni tässäkin ketjussa arvostaa.
Suurin osa Suomen terveydenhuollosta on maksutonta. Maksut koostuvat yleensä ylläpitomaksuista tai hallinnollisista nimellisistä kuluista, ei suoraa terveydenhuollosta ja hyvin alhaisen maksukaton jälkeen miltei kaikki on
Kun menet Suomessa lääkäriin, joudut maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jag och alla nära mig skulle ha haft det väldigt mycket bättre. Idag får ni hålla välfärdsstaten helt för er själva och bra har de ju lyckats.
Meeppä vittuhun.
Vem skall sedan se till att du har tak över huvud, värme, ljus, mat och mycket alkohol, tobak och chips? Kul att se reaktionen då du begriper faktum. Andra klarar sig helt själva, men tänker inte släpa på dig.
Minun elämäni olisi samalaista kuin nyt, tai todennäköisesti parempaa.
Kun olin lapsi, vanhemmilla olisi ollut varaa kouluttaa minut ilman julkisia koulujakin.
Äitiyslomalla olisin varmaan ollut paljon lyhyemmästi, olin 2 lapsen kanssa yhteensä 4v kotona kun olivat ihan pieniä.
Olen aina ollut töissä ja hyvissä sellaisissa. Olen eronnut joten lapsilisiä en saisi mutta ex-mies maksaisi varmasti enemmän lasten kuluja.
Minä ja meidän perhe ollaan aivan naurettavan vähän sairaana, synnytyksen toki olisin joutunut itse maksamaan.
Tällä hetkellä varmaan säästäisin aktiivisesti lasten koulutusta varten, mutta toisaalta rikkaat isovanhemmat auttaisivat varmaan myös.
Oma palkka olisi huomattavasti parempi ja verotus keveämpi joten eläisin aika leveästi. Ehkä sitten jossain paremmalla alueella ja maksaisin turvajärjestelmistä. Oma firma tuottaisi huomattavasti paremmin ja kasvattaisin sitä jos palkkaamisen kulut ja verotus ei söisi kaikkea työn tulosta.
En toki tätä haluaisi mutta mulla henkilökohtaisesti menisi paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa Suomen terveydenhuollosta on maksutonta. Maksut koostuvat yleensä ylläpitomaksuista tai hallinnollisista nimellisistä kuluista, ei suoraa terveydenhuollosta ja hyvin alhaisen maksukaton jälkeen miltei kaikki on
Suomessa on aivan samanlainen vakuutusmalli kuin muuallakin, se on vain sellainen että sinulta pakko-otetaan se maksu veroissa ja palkasta. Olet maksanut jo etukäteen ne hoitosi, ja jos pysyt terveenä niin maksat vain vakuutusmaksuja. Suomessa ei ole maksutonta terveydenhoitoa kuten ei muuallakaan. Suomen malli ei terveydenhoitovertailuissa pårjää useimmille Euroopan maille.
Miten koulu? En varmaan olisi pystynyt opiskelemaan ihan niin paljon, mutta olen kyllä opiskellut ilman tukia kokopäivätyön ohessa - tosin siitä opiskelusta ei varmaankaan olisi ollut vara maksaa. Minulla ei ole kädentaitoja eikä musikaalista lahjakkuutta, joten en yhtään tiedä mitä ammattia olisin voinut harjoittaa. Myös synnytys se ensimmäinen oli vaikea ja sairastuin heti pahaan rintatulehdukseen, vauva voi hyvin mutta itse en ja myös muuten olin tosin kipeä ja vuotava synnytyksen jälkeen, meni kuukausi että pystyin istumaan tavallisella tuolilla. Olisin luultavasti kuollut synnytyksen jälkeisiin kompikaatioihin, vauva jäänyt henkiin mutta olisi saattanut vammautua pahemmin, hieman vammautuikin mutta ei pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä herättää siksi tunteita, kun nämä nimelliset maksut ovat jollekin suuria, kuten itselleni. Poliklinikkamaksu on yli viikon ruokarahani, niin kyllä se tunnahtaa, vaikka onkin toki häviävän pieni osuus todellisista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jag och alla nära mig skulle ha haft det väldigt mycket bättre. Idag får ni hålla välfärdsstaten helt för er själva och bra har de ju lyckats.
Meeppä vittuhun.
Vem skall sedan se till att du har tak över huvud, värme, ljus, mat och mycket alkohol, tobak och chips? Kul att se reaktionen då du begriper faktum. Andra klarar sig helt själva, men tänker inte släpa på dig.
Jag ska knulla din peppa Lennart.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin luultavasti kuollut johonkin tartuntatautiin lapsena, ilman rokotuksia. Niinhän tuppasi käymään ennen hyvinvointiyhteiskuntaa. Jos olisin jäänyt henkiin, en missään tapauksessa kympin oppilaanakaan olisi päässyt lukemaan tohtoriksi, koska perheelläni ei olisi ollut rahaa maksaa opintojani.
Rokotuksiakin on "hyvinvointiyhteiskuntien" ulkopuolella. Itse asiassa "hyvintointiyhteiskunta" on aika huonolla sijoituksella kansainvälisessä terveydenhoitorankingissa.
PÄinvastoin. Suomen terveydenhuolto sijoittuu kansainvälisissä vertailuissa edelleen
kärkijoukkoon hoidon laadussa ja vaikuttavuudessa.
Suomi on perinteisesti saanut huipputuloksia suhteessa käytettyyn rahaan ("value-for-money").
Euro Health Consumer Index (EHCI): Suomi on sijoittunut Euroopan 6. parhaaksi.
Global Burden of Disease: Suomi on arvioitu laadun ja saatavuuden osalta maailman kärkijoukkoon.
OECD Country Health Profile 2025: Suomalaisten terveydentila on EU-keskiarvoa parempi, mutta hoitoon pääsyn epätasa-arvo ja hyvinvointialueiden tiukka talous nähdään riskeinä.
Vierailija kirjoitti:
Miten koulu? En varmaan olisi pystynyt opiskelemaan ihan niin paljon, mutta olen kyllä opiskellut ilman tukia kokopäivätyön ohessa - tosin siitä opiskelusta ei varmaankaan olisi ollut vara maksaa. Minulla ei ole kädentaitoja eikä musikaalista lahjakkuutta, joten en yhtään tiedä mitä ammattia olisin voinut harjoittaa. Myös synnytys se ensimmäinen oli vaikea ja sairastuin heti pahaan rintatulehdukseen, vauva voi hyvin mutta itse en ja myös muuten olin tosin kipeä ja vuotava synnytyksen jälkeen, meni kuukausi että pystyin istumaan tavallisella tuolilla. Olisin luultavasti kuollut synnytyksen jälkeisiin kompikaatioihin, vauva jäänyt henkiin mutta olisi saattanut vammautua pahemmin, hieman vammautuikin mutta ei pahasti.
Meinaatko että ulkomailla ei käydä kouluja ja hoideta ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin luultavasti kuollut johonkin tartuntatautiin lapsena, ilman rokotuksia. Niinhän tuppasi käymään ennen hyvinvointiyhteiskuntaa. Jos olisin jäänyt henkiin, en missään tapauksessa kympin oppilaanakaan olisi päässyt lukemaan tohtoriksi, koska perheelläni ei olisi ollut rahaa maksaa opintojani.
Rokotuksiakin on "hyvinvointiyhteiskuntien" ulkopuolella. Itse asiassa "hyvintointiyhteiskunta" on aika huonolla sijoituksella kansainvälisessä terveydenhoitorankingissa.
PÄinvastoin. Suomen terveydenhuolto sijoittuu kansainvälisissä vertailuissa edelleen
kärkijoukkoon hoidon laadussa ja vaikuttavuudessa.
Suomi on perinteisesti saanut huipputuloksia suhteessa käytettyyn rahaan ("value-for-money").
Euro Health Consumer Index (EHCI):
Oikeasti Suomi oli kansainvälisessä rankingissa jossain sijalla 50/200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meeppä vittuhun.
Jag ska knulla din peppa Lennart.
Varifrån skall du få pengar till flyget?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloita on olemassa "hyvinvointiyhteiskuntien" ulkopuolella, ihan tiedoksi vaan.
Kuka niihin pääsee hoidettaviksi onkin sitten eri asia, vaiko?
Kaikki, joilla on vakuutus eli käytännössä kaikki.
Niin no joo, kyllä ja kyllä. Se vaan sitten kannattaa lukee tarkkaan siitä vakuutuksesta, mitä se kattaa ja mihin sairaalaan se vakuutus on kelpuutettu ja mistä se ambulanssi kannattaa ottaa vastaan. Niissä on pilkun tarkkoja eroja etenkin Amerikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Yhdysvalloissa vakuutus ei korvaa läheskään kaikkea, vaan itselle jää sairaalareissusta maksettavaksi sairaudesta riippuen kymmeniä tuhansia. .
Olin juuri syöpäleikkauksessa. Maksoin itse hieman yli 600 € ja senkin vain sairaalpäviltä, itse leikkauksen hintaa minulta ei velotettu. Eipä olisi ollut mahdollista mennä leikkaukseen jossain toisenlaisessa järjestelmässä. Nyt saan sairauspäivärahaa ja toivottavasti kuntoudun pian,että pääsen takaisin töihin.
Joka kolmas saa syövän, lukee Syöpäklinikan seinillä olevissa julisteissa. Sinä saatat olla seuraava. Olisiko sinulla varaa maksaa jopa saotjatuhansia leikkauksesta ja tuhansia päivässä siaraalahoidosta? Entä miten pärjäisit taloudellisesti sairauslomasi ajan ilman sairauspäivärahaa?
Yhdysvalloissa on alkanut lisääntyä tämä ilmiö että niitä laskuja ei vain makseta. Tietysti osavaltiosta vähän riippuu, mutta ei mene välttämättä edes ulosottoon vaikka sairaala jonkin aikaa perään huuteleekin. Pohjoisissa osavaltiossa jengi hyppii rajan yli Kanadaan hakemaan halpoja lääkkeitä, vaikka touhu on periaatteessa laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Minun elämäni olisi samalaista kuin nyt, tai todennäköisesti parempaa.
Kun olin lapsi, vanhemmilla olisi ollut varaa kouluttaa minut ilman julkisia koulujakin.
Äitiyslomalla olisin varmaan ollut paljon lyhyemmästi, olin 2 lapsen kanssa yhteensä 4v kotona kun olivat ihan pieniä.
Olen aina ollut töissä ja hyvissä sellaisissa. Olen eronnut joten lapsilisiä en saisi mutta ex-mies maksaisi varmasti enemmän lasten kuluja.
Minä ja meidän perhe ollaan aivan naurettavan vähän sairaana, synnytyksen toki olisin joutunut itse maksamaan.
Tällä hetkellä varmaan säästäisin aktiivisesti lasten koulutusta varten, mutta toisaalta rikkaat isovanhemmat auttaisivat varmaan myös.
Oma palkka olisi huomattavasti parempi ja verotus keveämpi joten eläisin aika leveästi. Ehkä sitten jossain paremmalla alueella ja maksaisin turvajärjestelmistä. Oma firma tuottaisi huomattavasti paremmin ja kasvattaisin sitä jos p
Firmasi tuottaisi heikosti,koska ilman hyvinvointivaltiota me muut pyrkisimme säästämään joka euron"pahan päivän varalle", emmekä ostaisi firmasi tuotteita/palveluja. Tämähän on juuri se syy, miksi kotimarkkinayrityksiä päätyy koko ajankasvavasti konkurssiin. Tammikuun konkurssien määrä oli taas suurempi kuin yhdenkään viime vuoden kuukauden.
Turvajärjestelmäsi hinta pompsahtaisi pilviin,koska ilman sitä eivät parempituloiset pärjäisi - markkinat määrittelisivät hinnan...
Joo, niinse on, että hyvinvointiyhteiskunta muodostaa myös paremmin toimeentuleville sen turvaverkon, vaikka he itse eivät sitä hluaisikaan mmärtää saati tunnustaa.
En voisu hoitaa kroonista sairauttani kunnolla, jos joutuisin maksamaan kaikesta hoidosta täyden hinnan. Kuolisin muutaman vuoden sisällä. Nyt pystyn käymään töissä, maksamaan veroja ja tekemään oman osani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kyllä yksi saatanan rahareikä koko perhe!
Sinun kohdallasi ei ole auttanut näköjään edes ilmainen koulu.
Koulu EI ole ilmainen, joku sen aina maksaa vaikka se et olisi sinä
Yksinhuoltajaperheissä olisin varmaan joutunut huutolaiseksi eikä mulla olis mitään koulutusta.
Lapseni saavat ilmaisen korkeakoulutuksen, mihin mulla ei totaaliyksinhuoltajana, sairaana sellaisena, olisi varaa ollut jossain muualla. Olen ikuisesti kiitollinen tästäkin mahdollisuudesta. Onnellinen olen myös siitä, että mies selvisi hengissä vakavasta sairaudesta, enkä jäänyt leskeksi, vaikka erottiinkin sittemmin.