Miksei jo peruskouluissa opeteta sitä kuinka oppia tai edes filosofiaa
Molemmat elintärkeitä elämän kannalta, silti kumpaakaan ei opeteta, ongelmat näkyneet jo vuosikymmeniä.
Kommentit (5)
Välttämättä läheskään kaikkea oppimisen arvoista ei voi opettaa, vaan ne on tajuttava itse. Koulu kyllä tarjoaa hyviä tilaisuuksia ja puitteita asioiden hoksaamiseen, mutta jos vanhemmat ovat kovin kalluja tai henkilö itse vähämielisempi niin voi olla että tärkeitäkin asioita jää joiltakin huomaamatta.
Siitähän on uutisoitu jo maalman sivu, että noin puolet peruskoulusta valmistuneista ei käytännössä (arkielämän kannalta) osaa edes lukea, vaikka mekaaninen lukutaito löytyy. Miten sitten jotain filosofiaakaan, alkeellistakaan, voisi siihen oppia?
Jos minä opettaisin minun koiralle kuinka pärjätä itse, se koira ei tarvitsisi minua enää mihinkään ;)
Mä en tiedä mistä olet saanut käsityksen, että olen jotenkin filosofian perään tai että tykkäisin filosofian maikasta. En ole yhtään kiinnostunut filosofiasta sen enempää kuin uskonnostakaan enkä edea siedä koko maikkaa ollenkaan tai ylipäätänsä ole kiinnostunut miehistä tai uskonnosta. Se, että joku toinen tykkää kyseisestä miehestä ei suinkaan tarkoita, että minä tykkäisin.
Nykyään lapsille opetetaan kouluissa itsearviointia ja oman oppimisprosessin tarkkailua. Tehdään mm. mindmappeja ja oppimispäiväkirjoja.
Enpä tiedä mitä siitä oppii, mutta tehdään kuitenkin.