Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Juuson seuraajaa odottavat vaikeat leikkaukset heikoimmassa asemassa olevilta

Vierailija
15.02.2026 |

Wille Rydmanin nimi tulee esiin veikkauksena taustakeskusteluissa uudeksi ministeriksi.

Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä on saanut kokoon vain 50 miljoonaa euroa hallituksen vaatimasta 100 miljoonan euron säästötavoitteesta sosiaalihuollosta.

Loput säästöt voitaisiin saada muun muassa nostamalla vanhusten hoivamaksuja 90 prosenttiin tuloista ja laskemalla lastensuojelun jälkihuollon ikärajaa 2122 vuoteen.

Ministerivaihdos | Juuson seuraajaa odottavat vaikeat leikkaukset heikoimmassa asemassa olevilta

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011816653.html

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan sama mikä puolue pitää sosiaali- ja terveysministerin pallia, samat leikkaukset on pakko tehdä silti tai ollaan vielä syvemmällä suossa.

Ei. Aina on vapaus valita. Orpopurra valitsi näin ja se tuhosi Suomen talouden ja luottamuksen. 

Tämä! 

Vierailija
42/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan ne ulkomaalaisten ilmaiset lääkärikäynnit ja hammasläkärit, ilmaiset lääkkeet, ilmaiset kuntoutukset, ilmaiset silmälasit, ilmaiset synnytykset ym. Ohjataan heidät suoraan yksityiselle eikä anneta mukaan maksusitoumusta. Tarvittava säästö on näin saatu aikaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tullut tänne tehdä töitä, herään aikaisin, menen töihin, maksan vero. Sitten minä kuule taas leikataan sosiaalihuolto ja kaikki huutaa. Minä vähän ihmetellä koko asia.

Koska samaan aikaan minä nähdä ihmisiä jotka ei mene töihin vaikka voisi. Istuu kotona, valittaa netissä ja odottaa raha tulla tilille kuin posti. Sitten kun vähän kiristetään, tulee iso paniikki.

Minä ei sano että kaikki työtön on laiska ei. On oikea vaikeus monella, sen minä ymmärtää. Mutta systeemi näyttää välillä siltä, että tyhmä tekee töitä ja fiksu oppii täyttää hakemus.

Minä itse kun tarvitsi apu alussa, paperia oli enemmän kuin työmaalla lautoja. Ei ollut helppoa. Siksi minä vähän katkera kun kuulen että taas kaikki pitää olla pehmeä ja helppo.

Jos systeemi auttaa oikeasti tarvitseva hyvä. Mutta jos se opettaa ihmisiä olemaan tekemättä mitään sitten ei hyvä.

Mutta ehkä minä vain puhu huono suomi ja en ymmärrä iso kuva

Vierailija
44/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sosiaalihuollon lisäleikkaus on juuri sellainen kokonaisvaltainen kokonaisuus, jossa meidän pitää yhtä aikaa sekä edetä että tarvittaessa hieman peruuttaa eteenpäin. Ei saa hätiköidä, mutta ei myöskään jäädä paikalleen seisovaan liikkeeseen.

Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon taas: jokainen euro on tärkeä erityisesti silloin kun niitä ei ole. Siksi meidän täytyy nyt tehdä vaikeita mutta helppoja päätöksiä, jotka tuntuvat lyhyellä aikavälillä pitkiltä mutta pitkällä aikavälillä mahdollisesti lyhyemmiltä.

Kansalaisia huolettaa, ja se on täysin ymmärrettävää. Samalla on kuitenkin hyvä muistaa, että huoli on usein merkki siitä, että asioita seurataan tarkasti. Ja mehän seuraamme. Erittäin tarkasti. Tarvittaessa vielä tarkemmin.

Tärkeintä tässä vaiheessa on, että pidämme kaikki vaihtoehdot avoimesti pöydällä myös ne, joita ei vielä ole ja etenemme määrätietoisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.

Tilannetta siis seurataan, arvioidaan ja tarvittaessa tehdään lisätoimenpiteitä, mikäli tilanne sitä tilanteellisesti edellyttää.

Kiitos.

Vierailija
45/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaan ne ulkomaalaisten ilmaiset lääkärikäynnit ja hammasläkärit, ilmaiset lääkkeet, ilmaiset kuntoutukset, ilmaiset silmälasit, ilmaiset synnytykset ym. Ohjataan heidät suoraan yksityiselle eikä anneta mukaan maksusitoumusta. Tarvittava säästö on näin saatu aikaiseksi.

Ei. Palatkoon kotiin jos eivät pysty elättämään itseään. Ei ole meidän pienen 6 miljoonan ihmisen asia kustantaa kolmannen maailman kuluja. Heitä on siellä 1,5 miljardia. 

Vierailija
46/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo kiitos. 

Vierailija
47/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamoon. Kaikkien isojen puolueiden kaverit on mukana tässä busineksessa. Vokeissa ja kotouttamispuuhissa on ainakin SDP, keskusta, ja näiden lakiasioiden hoitamisessa kokoomus. Asuntobusiness ilmiön ympärillä on valtava ja kokoomuslaiset mukana siinä. 
Mikään hallitus ei tule leikkaamaan tästä, kun keräävät  niin isot taloudelliset hyödyt tästä. Tietysti kaikki veronmaksajien piikkiin. Uran jälkeen odottaa leppoisa järjestöpaikka 15 tonnin kuukausiliksalla ja taas veronmaksajien piikkiin. 

Vierailija
48/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti sama ongelma oli koko petterin hallituksella kun hesarin suuresti fanittama ja kehuma sannan tyttelihallitus teki kaiken mahdollisen (tahallaan?) niin päin heevattia kuin sen oikeastaan neljässä vuodessa voi tehdä.

Mutta tätähän hesari ei taaskaan sano ääneen koska hesari on niin "neutraali" sanan orwellilaisessa uusmerkityksessä. 

Hesari ja muut Suomen uutista lukuunottamatta eivät kerro tuota koska se ei ole totta. 

Vierailija
49/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rydman olis oiva valinta sillä pikkulapset ovat lähellä hänen penis... eikun anteeksi sydäntään.

Mee hoitoon, oot idiootti.

En ole. Mutta Rydman on namusetä. 

Vierailija
50/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hurjan hankala leikata niiltä, jotka eivät nyt saa yhtään mitään vai mitä tarkoitatte sillä, että sosiaalihuollon leikkaukset tulee kohdistaa hyvätuloisiin? Jos ei saa toimeentulotukea, niin miten sitä toimeentulotukea pienennetään.

Suomi on täynnä tyhjiä hoivakoteja, tulottomat voi muuttaa niihin ja jos ei muutto miellytä, voi elää ilman tukia.

Mistähän näistä leikataan?

Sosiaaliturva auttaa tilanteissa, joissa toimeentulon tarve johtuu:

vanhuudesta

työkyvyttömyydestä

sairaudesta

työttömyydestä

lapsen saamisesta

huoltajan menetyksestä

kuntoutukseen osallistumisesta

opiskelusta.

Työnantajille sosiaaliturva korvaa kustannuksia, jotka syntyvät

työntekijöiden sairauspoissaoloista

työntekijöiden perhevapaista

työterveyshuollon kustannuksista.

Purran sakset viuhuu tuossa ylemmässä listassa.

Vierailija
51/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä säästit pari penniä.

Vierailija
52/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kansanedustajien palkkioista leikattu kertaakaan, päinvastoin vain nostettu niitä.

Ei kai nyt kansanedustajat suostu yhteisiin talkoisiin!!!!

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011474500.html

Vierailija
53/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sieltä löydy useampikin innokas jotka suorastaan hekumoivat saadessaan sakset käteen?

Purrakin voisi ilostuttaa itseään tekemällä leikkaukset itse, iloa jautintoahan elämässä pitää vähän olla!

Vierailija
54/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tooodella isänmaallista potkia päähän köyhiä ja sairaita suomalaisia.

Tämä! Mitkä ovat persujen saavutukset koko heidän puolueensa olemassa olon aikana? Tuhota muiden vuosikymmeniä rakentamaa hyvinvointivaltiota. Mitään hyvää suomen kansalle tai suomen valtiolle eivät ole tuoneet. Surullista. 

työttömätkö ovat rakentanut hyvinvointivaltion?

Se, että ihminen on tällä hetkellä työtön, ei tarkoita, että hän olisi ollut työtön aina. Moni työtön on ollut työelämässä vuosia, usein huomattavasti pidempään kuin työttömänä, ja siten ollut rakentamassa tätä hyvinvointivaltiota siinä missä muutkin.

Olen itse hyvä esimerkki pätkätyöläisyydestä: viime vuonna olin töissä kymmenen kuukautta ja työttömänä kaksi. Tänä vuonna töitä on tiedossa syksyyn asti. Sitten ehkä taas työttömyyspätkä edessä. Tämä on monelle määräaikaisissa töissä toimivalle täysin tavallinen tilanne. En koe olevani työelämän ulkopuolella enkä yhteiskunnan rakentamisen sivussa. Teen työtä aina, kun sitä on tarjolla.

Vierailija
55/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkina menee aina ihmisen edelle?

Vierailija
56/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä leikkaisitte, kun rahat ei riitä? Seuraavalla hallituksella on edessä vielä massiivisemmat leikkaukset ja SDP on sitoutunut velkajarruun. Pelkät korkomenot kohoaa jo 5 miljardiin.

Lisää veroja ei ole vaihtoehto maailman kovimmin verotetussa maassa. 

Vierailija
57/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä leikkaisitte, kun rahat ei riitä? Seuraavalla hallituksella on edessä vielä massiivisemmat leikkaukset ja SDP on sitoutunut velkajarruun. Pelkät korkomenot kohoaa jo 5 miljardiin.

Lisää veroja ei ole vaihtoehto maailman kovimmin verotetussa maassa. 

Turhista yritystuista voisi aloittaa. Orpon paskajunan voisi leikata ihan ensimmäisenä. Rikkaiden veroalet. Onhan noita oikeasti asiallisia kohteita.

Vierailija
58/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan sama mikä puolue pitää sosiaali- ja terveysministerin pallia, samat leikkaukset on pakko tehdä silti tai ollaan vielä syvemmällä suossa.

Ei. Aina on vapaus valita. Orpopurra valitsi näin ja se tuhosi Suomen talouden ja luottamuksen. 

Tämä! 

Itselleen vastailu on noloa silakka hyvä. 

Vierailija
59/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin saadaan rotia, jesh!

Vierailija
60/87 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin liikuttavaa seurata tätä jokavuotista paniikkia sosiaalihuollon leikkauksista. Aivan kuin koko yhteiskunta olisi romahtamassa, vaikka todellisuudessa puhutaan järjestelmän välttämättömästä siistimisestä.

Täältä käsin katsottuna ongelma ei ole se, että leikataan vaan se, että niin moni on vuosien ajan tottunut pitämään tukia jonkinlaisena pysyvänä elämäntapana. Jossain vaiheessa aikuisten ihmisten on kuitenkin tarkoitus kantaa vastuuta omasta elämästään.

Ja kyllä, tiedän että aina löytyy niitä väliinputoajia. Niitä löytyy jokaisesta järjestelmästä. Mutta koko koneistoa ei voi rakentaa pahimman mahdollisen yksittäistapauksen varaan se tulee nimittäin hyvin kalliiksi meille, jotka tämän kaiken lopulta maksamme.

Rehellisesti sanottuna pieni kiristys tekee järjestelmälle usein hyvää. Se karsii ylimääräisen pehmeyden ja palauttaa vähän ryhtiä tekemiseen. Ei maailma siihen kaadu, että tukiluukulla joutuu

Ja mikään muu ei ole oikeasti tärkeää kuin talous ja raha.

Kuulostaa siltä, että olemme köyhä kansakunta. Köyhyys ilmenee siinä, että asetamme tärkeimmäksi arvoksi talouden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan