Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tukea työtöntä ystävää

Vierailija
14.02.2026 |

Ystäväni jäi työttömäksi vuosi sitten taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Hän on ollut koko ikänsä kova tekemään työtä ja ura nousujohteinen. Asuu isossa eteläsuomalaisessa kaupungissa jossa hänen alansa työttömyystilanne järkyttävä. 

Hän on hakenut niin moneen paikkaan ja päässyt haastatteluihinkin. Korkealta on tiputtu aina. Sitä mukaa kun aika kuluu huomaan hänen olevan luonnollisesti masentuneempi ja ahdistuneempi, vaikuttaa todellakin hänen identiteettiinsä, persoonaansa. Kaikenlaiset kuulumisten kyselyt kuulemma ärsyttää kun joutuu selittämään ettei vieläkään ole tärpännyt ja onko työnhakuja nyt vireillä. Hän häpeää tilannettaan voimakkaasti.

Minusta tuntuu pahalta etten löydä enää sanoja miten kannustaa, rohkaista ja valaa uskoa. Aivan voimaton olo.   :(

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on identiteetin kannalta tärkeä, mutta kehottaisin puhumaan muustakin kuin työstä tai työnhausta. Elämässä voi harrastaa monia asioita ilman työtäkin. 

Vierailija
22/27 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ on identiteetin kannalta tärkeä, mutta kehottaisin puhumaan muustakin kuin työstä tai työnhausta. Elämässä voi harrastaa monia asioita ilman työtäkin. 

Voi. Asuntolainaa ja muita laskuja ei vain makseta harrastelemalla kaikkea kivaa. M40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pane sitä pyllyyn niin tulee hyvä mieli.

Vierailija
24/27 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkaa hänelle tehtäviä, joihin on helpompi työllistyä. Esimerkiksi siivousalalta.

Vierailija
25/27 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna suusexiä niin hän piristyy! 

Vierailija
26/27 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olis hyväkin koulutus niin nykyään ei töihin pääse. Ei se työnhaku auta. Koita kannustaa sitä tekemään jotain muuta vaikka, jos on rahaa nii auta sitä vaikka maksa sen reissu ettei se masennu. Niin minä olen joskus tehnyt. Olen maksanut yhden kivan miehen kurssinkin ja se mies sai kursin jälkeen töitä trukki kuljettajana.

Vierailija
27/27 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi paljon se, että ystävät vaan sanoivat että varmasti vielä löydän joitain. He uskoivat että olen taitava saamaan työtä mitä toivon. He pyysivät mukaan harrastuksiin ja muualle, missä tiesivät että tykkään tai olen hyvä niissä asioissa. Ihan vaan kävelylenkeille erilaisiin kohteisiin on ihan kiva kun pyydetään mukaan. 

Muuten minua auttoi vertaistuki. Kävin työvoimatoimiston järjestämissä tapaamisissa. Niissä oli aiheita mm. työnhausta, uusista työmaailan trendeistä ym. Päivittelin ct:tä uuden näköiseksi ym. Tuli tunne, että en ole niin kauhea looseri kun on muitakin. 

Juhlin myös ihan normaaleja muita asioita elämässäni, synttäreitä jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan