Joku kyseli ravintolaruoista, mutta mitä ruokaa itse olet laittanut "alusta asti" viimeksi?
Kauan meni aloituksesta pöytään? Mikä oli työläin vaihe?
Kommentit (37)
Uunijuurksia ja -kalaa. Uunin lämmittäminen tunti, punajuuret jo kylmään uuniin. Muut juurekset kun lämpöä alkaa olla pari sataa, kala puoli tuntia myöhemmin. Ruokailun jälkeen menee usein vielä vartti että pellin voi sulkea.... Eli sellanen 2,5h urakka josta suurin osa palstaillessa..
Työläintä se kuoriminen yleensä, mutta tänään ne oli jo kuorittu kun kotiuduin kaupasta nieriän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä miten pitkälle alkuun asti pitää mennä, mutta lähimmäs varmaan pääsen kalahampurilaisilla joihin olen itse leiponut sämpylät, kasvattanut salaatit ja suolakurkut sekä tehnyt majoneesit. Kalat ostin naapurilta kuten myös kananmunat, nekin toki voisi itse hoitaa.
Lähinnä tarkoitin ettei mitään pizzanlämmityksiä mikrossa lasketa ja vihannekset ei oo pakkasesta. ap.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tein lihapullia ja keitin spagettia. Ei ole mitään mielikuvaa, paljonko meni aikaa kokkaamiseen, kun asia tapahtui noin 90-luvun puolivälissä. Sitten siirryin valmiseineksiin.
Sulle ruoka on ilmeiseti vain polttoaine?
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki meidän syömistä ruuista valmistetaan ihan itse alusta asti. Ei käytetä eineksiä. Ei mitään valmiskastikkeita tai kaupan mitään puolivalmisjuttuja. Maussa sen kyllä sitten huomaa. Aika poikkeuksellinen ruoka pitää olla jos oikeasti se aktiivinen valmistusvaihe on pitkä ja työläs. Jotkut ruuat toki saattaa olla 3-4 tuntia hautumassa, mutta ei silloin tarvitse olla koko aikaa edes kotona.
Sushia tehdessä melkein koko aika on työskentelyä. Ainoa "huokaisuaika" on riisin keitto. Mutta ei sekään mikään työläs ole.
Uskallatko oikeasti jättää sähköuuniin ruoan hautumaan?
Vierailija kirjoitti:
Kesäinen Saucisse avec bière
valmistusaika sen mitä kestää paketti avata.
työläintä oli kantaa tarpeet biitsille.
Jos tuo on susta ruoanlaittoa mitä sitten on oikea kokkaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tein lihapullia ja keitin spagettia. Ei ole mitään mielikuvaa, paljonko meni aikaa kokkaamiseen, kun asia tapahtui noin 90-luvun puolivälissä. Sitten siirryin valmiseineksiin.
Sulle ruoka on ilmeiseti vain polttoaine?
Ei ole. Minusta valmisruoat ovat erinomaisia ja täydellisiä laiskalle ihmiselle kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Tein kanakeittoa. Kaikki matskut vain kattilaan ja levy päälle. Se oli HHH.
Vaan onko se "alusta asti" jos heittää pussikasvikset ja kanan jauhelihan & mausteet kattilaan?
Teen semmoista kanakeittoa vähintään kahdesti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen Linssilasagnette, safutofukiusaus, Nyhtökaura pizza. Kyllähän noihin aikaa meni muutama tunti, mutta pakkasessa ja jääkaapissa on loppukuulle ruokaa ettei juurikaan kokkailla tarvitse
Teitkö ihan itse nyhtökauran? Sehän on aika pitkälle prosessoitu tuote.
Entä tofu? Teitkö ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein kanakeittoa. Kaikki matskut vain kattilaan ja levy päälle. Se oli HHH.
Vaan onko se "alusta asti" jos heittää pussikasvikset ja kanan jauhelihan & mausteet kattilaan?
Teen semmoista kanakeittoa vähintään kahdesti viikossa.
Ohis: No mikä on alusta asti?
Jos sitä, että alkuräjähdyksestä asti pitää tehdä niin sitten meistä kukaan ei ole tehnyt. Se kun olisi fyysikkojen mielestä "aluasta asti tehtyä".
Mutta kun ostan tiskiltä kirjolohifileen, pyydän ottamaan siitä nahan pois kun ei ole kissaa. Kiinteää lajia olevat erunat siitä heviosastolta, kala- ja vihanneskuutiot säilykepuolen hyllystä sekä sen keittojuures pussin siihen, hieman mauksi, valko- ja mustapippurit kotoa maustepurkeista, en siis käy keräämässä niitä välimereltä asti sen enempää kun paria laakerilehteä. Niin siinä on minulla aineksest josta teen noin puolessa tunnissa kotona kirkkaan kirjolohikeiton.
Totta kai voisin ne vihannekset ostaa erikseenkin, pestä, kuoria ja pilkkoa. Mutta se on aika nipotusta niiden käyttämisestä sen enempää kun noista muistakaan puolivalmisteista. Tai siitä, että en kasvata perunoita itse, käy pyytämässä sitä kalaa itse jne. Ei ne suurimmassa osassa ravintoloiossakaan pitkään aikaan tee ruoka-annoksia kun puolivalmisteista tuolla tavalla, jos eivät ole "fine dining" rafloja, jossa niillä on aikaa nysvätä annoksia ja asiakkaita jotka on valmiita siitä sitten myös maksamaan.
Hieman realismia nyt noihhin sun juttuhin. Tai jos olet eri mieltä, niin kerropa mitä olet elämässäsi yleensäkään tehnyt "alusta asti" siis, fyysikkojen käyttämän määritelmän mukaan.
Siskonmakkarakeittoa ja nyt lihamakaronilaatikkoa. Täyttävät ihan eri lailla kuin einekset.
Tänään bolognese perunoilla. Teen yleensä itse ruoat.
pyttipannua, keitin pottuja ja pilkoin ja paistoin makkaran kanssa.
If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe. -- Carl Sagan
Vierailija kirjoitti:
Lihapullia ja perunamuusia sekä salaattia ja herkkutattikastiketta. Herkkutatit oli kuivattuja viime syksynä poimittuja. Perunat ja jauheliha kaupasta.
Hyvää oli ja jäi vielä seuraavaksi kerraksi. Laitoin pakkaseen.
Aloituksesta pöytää meni noin tunnin. Kastke kypsentäminen otti enimmän ajan, mutta sitä ei tarvinnut kun jättää hellalle ja aina silloin tällöin sekottaa . Perunamuuriin perunoiden kuorinta ja keitto 15-20 minuuttia ja siitä muusiksi 5min.Lihapullat taikina ja uunissa kypsennys noin 25-30min. Sen tein samaan aikaan kun perunat kypsyi. Ja se kastikekin aloitettiin ihan heti. Siinä meni kuivattujen sienien liottamisessa 10 min samalla pilkoin sipulit. Jauhot olen kypsentänyt uunissa aiemmin ison määrän ja ne otin suoraan valmiiksi kypsennettynä purkista, Joku 10-15min kastikkeen kypsennyt ilman kermaan ja kerman kanssa reilu puoli tuntia.
Nämä kaikki työvaiheet voi tehdä limittäin ja lomittain niin se reipas tunti yhteensä. Jossa sitä aktiivista työtä oli aika vähän. Lähinnä kypsentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Siskonmakkarakeittoa ja nyt lihamakaronilaatikkoa. Täyttävät ihan eri lailla kuin einekset.
Ihan täysi olo on tullut joka kerta kaupasta ostetuilla siskonmakkarakeitolla ja lihamakaronilaatikolla joka kerta ja paljon vaivattomammin.
Lähes kaikki meidän syömistä ruuista valmistetaan ihan itse alusta asti. Ei käytetä eineksiä. Ei mitään valmiskastikkeita tai kaupan mitään puolivalmisjuttuja. Maussa sen kyllä sitten huomaa. Aika poikkeuksellinen ruoka pitää olla jos oikeasti se aktiivinen valmistusvaihe on pitkä ja työläs. Jotkut ruuat toki saattaa olla 3-4 tuntia hautumassa, mutta ei silloin tarvitse olla koko aikaa edes kotona.