Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työskentelen koulussa ja oppilaat tulevat aina väsyneenä kouluun

Vierailija
14.02.2026 |

Työskentelen peruskoulussa opettajana Koulu alkaa arkisin  kello 8:00 oppilailla.

Joka kerta sama homma oppilat tulevat väsyneenä aamulla kouluun ja valittavat heti tultuaan väsymystä koulussa.

Ihmettelen suuresti tätä valvovatko oppilaat ruutujen äärellä yömyöhään ? ja yöunet jäävät vähälle.

Eivätkö nykyajan vanhemmat uskalla rajoittaa lastensa ruutujensa käyttöä.

Miten nämä lapset tulevat pärjäämään työelämässä jos kokoajan ollaan liian vähillä yöunilla.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöt kun hakataan somea, niin kai se väsyttää.

Vierailija
22/29 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan kunnon reservi vuorotöiden ilta ja yövuoroihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia tuo on. Olin minäkin aina kouluaikoina aamuisin väsynyt eikä sillon edes ollut mitään kännyköitä vielä olemassa. Menin kyllä aikaisin nukkumaan, mutta ei se tarkoita että välttämättä nukahtaisi heti. 

Suomalaisissa kouluissa ei tajuta sitä, että eri lapsilla on erilainen vuorokausirytmi ihan biologisesti. Puhutaan aamu ja iltavirkuista ihmisistä. Minulla oli lapsena hyvin vaikea nousta oikeaan aikaan kouluun, koska olin juuri silloin parhaasa univaiheessa, kun piti herätä. Sisarukset on aamuvirkkuja ja heille herääminen kouluun ajoissa oli helppoa. Uskon että omat vakavat terveysongelmat lapsena johtuivat juuri tuosta etten saanut nukkua tarpeeksi ja olin jatkuvassa univajeessa. Ja todellakaan kasarilla ei ollut mitään älypuhelimia tai tv-ohjelmia valvotuttamassa! Ja kaikki lapset omassa perheessä meni samaan aikaan nukkumaan ajoissa illalla.

Vierailija
24/29 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin aina väsynyt aamulla, kun piti kouluun lähteä vaikka olisin käynyt suht ajoissa nukkumaan. Olen myös nyt aina väsynyt herätessäni aikaisin töihin. En pysty menemään sänkyyn klo 21 ja pakottamaan unta. Se ei nyt vaan toimi niin. Aikaisintaan 23-24 välillä ja silloin unta tulee 4,5 -5,5 h. Luontainen unentarve on 9 h. Joten mahdoton yhtälö, jos meinaa töitä tehdä.

Kaikki ei tosiaan elä aamuvirkkujen kellon mukaan, kannattais se muistaa.

Vierailija
25/29 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä-asteella koulu alkaa lapsellani pääsääntöisesti siinä 9-11 välissä. Kerta se voi sinne kymmeneenkin nukkua, en patista ysiltä sänkyyn. Mä menen sillon nukkumaan,mun pitää herätä jo viideltä. Kuulemma tutkitusti tekee hyvää kun koulu alkaa myöhemmin. Mihin taas minä en usko.

Vierailija
26/29 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen illan virkku ja aamun torkku. Olen koko elämäni kärsinyt aikaisista koulu- ja työaamuista. Nykyisin onneksi saan tehdä töitä paremmin oman luontaisen rytmini mukaan, mutta silti aamut ovat liian aikaisia ja joudun ns. nukkumaan viikonloppuisin varastoon.

Toki nuorilla nyt on tapana valvoa liian pitkään ihan omaa tyhmyyttäänkin.

Vierailija
27/29 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vain on aamuisin väsyneitä. Minä opetan ammattikoulussa ja joka aamu on klo 8 oltava oppitunnilla. Olen vuosikaudet opetellut menemään ajoissa nukkumaan, mutta edelleen aamuisin olen hyvin väsynyt. Illalla voisin kyllä pitää tunteja iloisesti vaikka aamuyölle, koska piristyn iltaa kohti. Mutta nykyisillä aikatauluilla pitää koittaa pärjätä aamuisin runsaalla kahvilla.

Vierailija
28/29 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös yläkoulun opettaja ja myös minä tulen väsyneenä töihin. Olen iltavirkku, jolle klo 06 herätykset vaan ei sovi. Eivät ole koskaan sopineet eivätkä tule sopimaan. Se on ihan sama mitä joku sanoo, että mene aikaisin nukkumaan. Voin mennä, mutta uni tulee vasta klo 12/01 maissa. Teineillä on sama.

Sen sijaan en ymmärrä, miksi yläkoulu ei voisi alkaa klo 09. Kaikki sais tunnin enemmän unta aamulla.

Etkö tiedä, miten paljon oppilailla on harrastuksia koulun jälkeen? Niihin tulee kiire, jos koulupäiviä pidennetään iltapäivästä neljäänkin asti. 

Vierailija
29/29 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Lukiossa on tämä asia myös aika huonolla tolalla. Iso osa vanhemmista näkee lapsensa jo niin vanhana, etteivät kauheasti puutu heidän nukkumiseensa. Aamulla klo 8.30 puolet luokasta paikalla ja heistäkin suurin osa pahasti univelkaisia.  

Ei sille kauheasti voi mitään tehdä. Monilla alkaa työt aikaisemmin eivätkä he ole vahtimassa lapsen kouluun menoa. Lisäksi lapsi on jo niin iso ja usein täysi-ikäinen, ettei häntä voi myöskään nostaa syliin ja kantaa kouluun. Jotain rangaistuksia voi toki antaa, mutta loppupelissä tehoavia on aika vaikea keksiä täysi-ikäiselle. Koulusta saattavat pistää kurssilta ulos, mutta eipä sekään vaikuta. Myöhästely on monen nykynuoren tapa ja sen saisi kuriin vain todella tiukalla koulun ja kodin yhteistyöllä. Ymmärtääkseni kouluissa valtuudet eivät tällaiseen riitä ja lisäksi riskinä olisi, että syrjäytyneiden määrä kasvaisi. Moni myöhästelijä kuitenkin valmistuu ja oppii sitten aikanaan tavoilla. Osa ei ikinä.