Pösä-porukka? Ei liene teillä hätää, kun valitsette aina niitä sähkön halvimpia tunteja
Kommentit (136)
" Joo. Sähköauton latauksella helppo huijata itseään että on ostanut olevinaan halpaa sähköä, vaikka talvella maksanut moninkertaisesti kiinteisiin hintoihin nähden todellisuudessa. "
Kai se nyt on ihan sama mihin laitteeseen sen sähkön on käyttänyt, määrä x on käytetty.
Tuo 4,63senttiä on se meidän maksama keskihinta, eli koko vuoden maksetut eurot jaettuna koko vuoden kulutuksella.
Jos jaksaisi kikkailla muutamalle kalliille kuukaudelle kiinteähintaisen ja kesälle taas pösän, niin koko vuoden keskihinta olisi vielä halvempi.
" Luonnollisesti pörssisähkö voi tulla halvemmaksi jos sitä yksinkertaisesti ei ole pakko käyttää silloin kun se on kallista. "
Totta, me voidaan lämmittää puulla ja muutenkin ajoittaa kulutusta pienellä vaivalla mutta kyllä suosittelin ystävälle kiinteähintaista sopparia kun jo talo syö sähköä niin ettei laskuista selviä tammi-helmikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joo. Sähköauton latauksella helppo huijata itseään että on ostanut olevinaan halpaa sähköä, vaikka talvella maksanut moninkertaisesti kiinteisiin hintoihin nähden todellisuudessa."
Ohis, mutta vuonna 2025 oli talvellakin pörssisähkö halvempaa kuin yksikään kiinteähintainen sopimus. Kallein spot-hinta oli tammikuussa 6,6 senttiä.
Historia ei ole tae tulvasta hintakehityksestä. Kaikki asiaa seuranneet tajuavat että halvan sähkön aika on ohi.
Mutta nyt puhuttiinkin menneestä ajasta ja viime vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
" Luonnollisesti pörssisähkö voi tulla halvemmaksi jos sitä yksinkertaisesti ei ole pakko käyttää silloin kun se on kallista. "
Totta, me voidaan lämmittää puulla ja muutenkin ajoittaa kulutusta pienellä vaivalla mutta kyllä suosittelin ystävälle kiinteähintaista sopparia kun jo talo syö sähköä niin ettei laskuista selviä tammi-helmikuussa.
Ja hän siis ei osaa pistää kesäkuukausina (kun taloa ei tarvitse juuri lämmittää) rahaa sivuun, sen neuvon olen antanut aikoja sitten, ei onnistu :(
Ap käy niin kuumana, että lämmittäisi vaikka pienen kylän :)
Tänään juhlitaan. Keskiyölle lupaa jo lähes määristen hintoja. Potut on jo likoamassa ja sauna ajastettu!
Olisi jo aika sähkön hinnan tulla alas. Naapurin purnaus alkaa päivä päivältä enemmän ärsyttää. Ei sellaista työmatkaa ole, ettei mussuttaisi; voisitko sinä jo alkaa kulkemaan omalla autollasi. Joo, lasteni vienti päiväkotiin ja harrastuksiin voi ottaa aikaa, mutta halpaa sen on ajella verrattuna minun sähköautoon.
Ja lupasin että saa kesällä lainata mun soutuvenettä jos minulla ei ole sille käyttöä.
No nythän se näyttää halpenevan: huomenna halvin tunti 3,41 c/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkälti näin. Keskihinta oli 2025 noin 5.5 cent, kokonaiskulutus 25000kwh. Sähköauton osuus noin 11000.
Ajatko taksia?
En. Eihän tuo ole kuin 50tkm vuodessa. Ihan normaalia ajoa töihin ja harrastuksiin yms. Asun maaseudulla.
En ymmärrä. Miksi pörssisähkön käytöstä on tullut joku uusi uskonto?
Moniko pösäilijä paniikissa ehti jo vaihtamaan määrikseen? Itse olin hilkulla vaihtaa, mutta maltoin vielä pysyä pösässä.
Vierailija kirjoitti:
" Joo. Sähköauton latauksella helppo huijata itseään että on ostanut olevinaan halpaa sähköä, vaikka talvella maksanut moninkertaisesti kiinteisiin hintoihin nähden todellisuudessa. "
Kai se nyt on ihan sama mihin laitteeseen sen sähkön on käyttänyt, määrä x on käytetty.
Tuo 4,63senttiä on se meidän maksama keskihinta, eli koko vuoden maksetut eurot jaettuna koko vuoden kulutuksella.
Jos jaksaisi kikkailla muutamalle kalliille kuukaudelle kiinteähintaisen ja kesälle taas pösän, niin koko vuoden keskihinta olisi vielä halvempi.
Se kikkailu olisi itse asiassa äärimmäisen helppoa, kun kiinnittää tiettyjen kuukausien hinnan. Esimerkiksi tammikuun ja helmikuun. Tammikuun pääsee kiinnittämään joulukuussa ja helmikuun tammikuussa. Siinä on tietenkin sitten olemassa se riski, että pörssisähkön hinta ei nousekaan
Vierailija kirjoitti:
Moniko pösäilijä paniikissa ehti jo vaihtamaan määrikseen? Itse olin hilkulla vaihtaa, mutta maltoin vielä pysyä pösässä.
Nääh, kovat pakkaset on meillä pohjoisessa ihan jokatalvinen ilmiö eikä säikäytä, maltetaan siis mekin :)
Vierailija kirjoitti:
Tammikuun alussa vaihdettiin kalliiseen 7c määräaikaiseen. Tiedossa on kalliita kk kun käyttöönotetut 100MW luokan kaukolämmön kattilat ostaa halvan sähkön. Ydinvoimala huollot,myös tulossa lähikuukausina.
3v sai nauttia n. 4.5c hinnasta.
Meillä oli pörssisähköstä lasku parikymppiä tammikuussa kun lämmitys ei ole sähköllä.
Fakta: Sähkön hinnan seuranta kiinnostaa lähinnä köyhiä, joille asialla on tietty merkitystä.
terv: Meille muille se on EVVK asia.