Neulojat, onko neulomanne villasukat keskenään identtiset?
Neuloin elämäni ensimmäiset villasukat 🙂 Tuli omasta mielestä siistit, käyttökelpoiset ja silmämääräisesti samanlaiset. Mutta tiedän, että sukat ei ole keskenään täysin identtiset. Kierrokset ja kantapää tehty tilanteen mukaan ja fiiliksellä ja silmämääräisesti mittailemalla. Miten muut, saatteko tehtyä täysin identtisen parin? Kuinka kauan teillä menee yhden villasukan neulomiseen?
Nyt seuraavaksi ajattelin kokeilla tehdä miesten sukat. Montako aloitussilmukkaa on sopiva määrä? Ja jos on muita vinkkejä aloittelevalle neulojalle niin otetaan vastaan.
Kommentit (37)
Sen olen elämässä oppinut, että jos kaiken tekee sinnepäin, niin harvemmin jos koskaan saa aikaan kahta identtistä tuotetta. Haluan, että sukkapari on identtinen tai peilikuva, en keksi mitään syytä, miksi tekisin ne hutiloiden ja kuvitellen, että muutkin tekevätt tunteella sutta ja sekundaa.
Teen tarkkaan samanlaisiksi molemmat sukat, lasken kerrokset ja silmukat. Siltikin siitä jälkimmäisestä sukasta tulee aina vähän kireempi! En ymmärrä miksi, käsiala jotenkin muuttuu kesken kaiken vaikka mielestäni neulon ihan samalla tavalla.
7 veli langasta miesten sukkaan puikot 3,5mm ja silmukoita 52. Naisten 48s.
Novitan sivuilta löytyy helppoja ohjeita perussukkiin!
Tulee riittävän samanlaiset. En laske kerroksia muuta kuin kantalapussa ja kavennuksissa. Pidän vanhanaikaista tukkimiehen kirjanpitoa, kantalapussa nurjan kerroksen alkaessa yksi viiva. Mittaan varren pituuden kun aloitan kantalapun, toisen sukan varren saa näin saman mittaiseksi.
Mulla on miesten sukassa yleensä varressa 60 s (Seiskaveikka) tai jopa 70 (Nalle), kudon aika napakkaa ja varsi aina pienemmillä puikoilla. Kavennan näitä sitten kun vaihdan paksumpiin puikkoihin.
Youtubesta löytyy videoita, nämä on siitä käteviä, että toistonopeutta voi hidastaa.
Justiinsa on 7 paria lähdössä paikalliselle teho-osastolle, niiden Olga-toiminta huuteli pulaa miesten 46 sukista. Lanka lahjoituksena Prismasta (Housen lankaa, ei ollut hyvälaatuista, en suosittele langaksi).
Onko kukaan testannut Tokmannin Nakoa, millaiseksi menee konepesussa?
Edellä oli hyviä ohjeita, mutta mielestäni yksi neuvo joustinneuleeseen on ylitse muiden. Yhdestä TV kuuluttajan haastattelusta luin, että hän kääntää joustinneuleessa joka toisen silmukan lenkiksi.
Eli kun joka toisen silmukan neuloo takareunasta, niin silmukka kääntyy lenkiksi. Seuraavalla kierroksella käännetään ne väliin jäävät silmukat.
Jos kutoo 1 oikein-1 nurin, niin ensin käännetään oikeat silmukat ja seuraavalla kierroksella nurjat silmukat, jonka jälkeen taas ne oikeat silmukat. Edellinen siis varmistaa sen, että kudos joustaa ja palautuu. Ilman silmukan kääntämistä varret ei jousta vaan lerpahtaa, jolloin sukka tuppaa valumaan.
Itse teen sukat yhtä aikaan kahdella sukkapuikolla. Kuviosta riippuen teen joko täsmälleen samanlaiset tai peilikuvana, jolloin pakostakin toiseen tulee ylimääräisiä kerroksia verrattuna toiseen sukkaan.
Sukan koko jalkaterän voi tehdä vahvistettuna neuloksena, vaikka yleisemmin vain kantapää vahvistetaan.
Siriina kirjoitti:
Tulee riittävän samanlaiset. En laske kerroksia muuta kuin kantalapussa ja kavennuksissa. Pidän vanhanaikaista tukkimiehen kirjanpitoa, kantalapussa nurjan kerroksen alkaessa yksi viiva. Mittaan varren pituuden kun aloitan kantalapun, toisen sukan varren saa näin saman mittaiseksi.
Mulla on miesten sukassa yleensä varressa 60 s (Seiskaveikka) tai jopa 70 (Nalle), kudon aika napakkaa ja varsi aina pienemmillä puikoilla. Kavennan näitä sitten kun vaihdan paksumpiin puikkoihin.
Youtubesta löytyy videoita, nämä on siitä käteviä, että toistonopeutta voi hidastaa.
Justiinsa on 7 paria lähdössä paikalliselle teho-osastolle, niiden Olga-toiminta huuteli pulaa miesten 46 sukista. Lanka lahjoituksena Prismasta (Housen lankaa, ei ollut hyvälaatuista, en suosittele langaksi).
Onko kukaan testannut Tokmannin Nakoa, millaiseksi menee konepesussa?
Nakoa en ole vielä testannut, ostin juuri kerän, mutta en ole vielä ehtinyt neulomaan sitä. Puuilon Bergen-lanka on laadukasta, parempaa kuin Novitan sukkalangat, värit tosin suunniteltu lähinnä miesten sukkiin.
Ei taatusti ole identtiset. En usko että on edes mahdollista tehdä käsin identtisiä sukkia, koska käsiala kuitenkin elää kokoajan. Ärtyneenä saattaa neuloa kireämpää, väsyneenä tulee todennäköisemmin virheitä, jos on kädet kovin kipeät neulos saattaa olla normaalia löysempää jne. En ikinä neulo perusvillasukkia vaan aina on jotain kirjoneuletta, pintaneuletta, pitsiä ja palmikkoa. En ole myöskään vielä koskaan tehnyt kahta samanlaista sukkaparia vaan aina joku uusi malli kokeilussa. Yleensä teen naisten sukkiin ristiinvahvistetun kantapään ja miesten sukkiin vahvistetun kantapään ellei sitten mallissa jota olen neulomassa ole jotain omanlaista kantapäätä. Normaalisti neulon pitkävartisia villasukkia. En osaa sanoa kauan sukkaparin neulomiseen menee aikaa, koska siihen vaikuttaa niin moni asia. Langan paksuus, mallin vaikeus, kuinka monta eri lankaa solmussa kirjoneuleessa, kuinka paljon aikaa käytettyävissä, oma terveys jne. Aloittelijalle vinkiksi: Kokeile vaan rohkeasti eri malleja, äläkä murehdi etukäteen osaatko vai et. Tekemällä oppii.
Vierailija kirjoitti:
Looppaan kahta sukkaa yhtäaikaa niin tulee tarkat parit.
Tätä katoin Youtubesta. Olisi kätevä, mutta ei ihan heti auennut ja päädyin toistaiseksi jatkamaan vanhanaikaisesti.
Ei ne ensimmäiset villasukat useinkaan täydellisiä ole. Kokemuksen myötä oppii ja tulee myös oma rutiini tehdä, ja silloin ne sukatkin sitten on identtisiä, eli esimerkiksi samankokoisia. Varmasti on hyvät sukat, mitkä olet tehnyt!
On ne teknisesti samanlaiset mutta Tykkään tehdä jotain raitaa eri tavalla. Ettei tule tylsät.
Ovat samanlaiset. Laitan joskus muistilapulle ylös, mitä olen tehnyt milläkin kierroksella, jos on jotain erityistä muistettavaa esim. jos kärkikavennuksessa teen yhden välikierroksen jatkuvasti vähemmän kuin perusohjeessa. Oon tehnyt niin monet sukat elämäni aikana, että ei tuota ongelmaa tehdä samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Teen tarkkaan samanlaisiksi molemmat sukat, lasken kerrokset ja silmukat. Siltikin siitä jälkimmäisestä sukasta tulee aina vähän kireempi! En ymmärrä miksi, käsiala jotenkin muuttuu kesken kaiken vaikka mielestäni neulon ihan samalla tavalla.
7 veli langasta miesten sukkaan puikot 3,5mm ja silmukoita 52. Naisten 48s.
Novitan sivuilta löytyy helppoja ohjeita perussukkiin!
Minulla naisten sukassa vain 44.
Looppaan, niin säästyn muistiinpanoilta, eikä käsialan muuttuminen haittaa.
Minä myös juurikin opettelemassa looppausta +varpaasta ylöspäin sukkia, kun teen jämälangasta sukkia ja haluan käyttää tarkasti ihan kaiken langan. Tällä tekniikalla molemmat sukat siis etenevät tasan samaan tahtiin ja voi jatkaa niin kauan kun lankaa riittää. Noin ylipäänsä sanoisin ettei ole ollut merkitystä, jos sukissa on ollut pieniä heittoja. Voihan sukat aina blokata täsmälleen saman kokoisiksi muottien avulla jos haluaa?
Minulla ei käsiala enää tunnu vaihtelevan. Ehkä 40 vuotta neulomista on jo sen verran lihasmuistissa, ettei vaikuta vähät unet tai kiukut? En oikeastaan enää edes ajattele koko neulomista, tulee ihan automaagisesti jotenkin.
Silmukkamerkit on ihan paras keksintö. Nyt on aina sama kerrosmäärä, kun laitan merkin joka 10. kerros ja muutenkin tarpeen mukaan.
Hienon harrastuksen olet aloittanut ja tässä on valtavasti kikkoja ja niksejä, missä voi aina harjaantua paremmaksi. Youtubessa on sellainen kun NimbleNeedles, jonka videoita seuraan.
Omat sukat eivät aina ole täysin identtiset. En jaksa aina laskea kantapään kerroksia vaan katson mitalla.
Kirjoneuleosuudet tulee väkisin identtiseksi.
Mä teen 1,5mm puikoilla ja mun 38-39 sukkiin tulee yleensä 74 silmukkaa. Muut kuin kirjoneuleosuudet looppaan, joten silloin tulee väkisinkin samanlaiset kärjet.
Mä teen paljon kirjoneuletta ja pitsiä. Ihan persussukkaa en tykkää tehdä, se ei haasta riittävästi.
Ajankulkuun vaikuttaa mallin vaikeus. Jos tekee jotain LumiKarmitsan Pupuja ja pioneja, menee kauan, mutta jokin matemaattinen Dropsin kirjoneulesukkapari valmistuu viikossa. Ja siihen viikkoon kuuluu myös päättely ja etikkakylvetys ja muotoilu.
Nakosta tein koiralle villapaidan ja ainakin se oli kiva neuloa.
Yleensä teen jämälanka- tai räsymattosukkia, niin ne ovat sitä mitä sattuu tulemaan. Muuten saman kokoisia kaikki kun itselleni neulon. 40krs varsi, ristiinvahvistettu kantapää, 40krs jalkaterää kunnes leveä nauhakavennus.
Kun teen muille niin teen mittojen mukaan. Nilkkojen paksuus esim vaihtelee yksilöllisesti, niin ei ole mitään sellaista että yksi malli kaikille miehille. Esim vävyn jalka on ohuempi kuin minun, niin hänelle varsi on lasten kokoa.