Neulojat, onko neulomanne villasukat keskenään identtiset?
Neuloin elämäni ensimmäiset villasukat 🙂 Tuli omasta mielestä siistit, käyttökelpoiset ja silmämääräisesti samanlaiset. Mutta tiedän, että sukat ei ole keskenään täysin identtiset. Kierrokset ja kantapää tehty tilanteen mukaan ja fiiliksellä ja silmämääräisesti mittailemalla. Miten muut, saatteko tehtyä täysin identtisen parin? Kuinka kauan teillä menee yhden villasukan neulomiseen?
Nyt seuraavaksi ajattelin kokeilla tehdä miesten sukat. Montako aloitussilmukkaa on sopiva määrä? Ja jos on muita vinkkejä aloittelevalle neulojalle niin otetaan vastaan.
Kommentit (37)
Ovat joko identtiset tai toistensa peilikuvat jos teen tarkemmin varpaista istuvat. Mun tuntimääriin ei kannata ehkä vertailla jos tekee paksumpaa villasukkaa, mä neulon vain fingering-vahvuisesta langasta (2,25 mm puikot ja kokoon 39 laitan 68 silmukkaa). Yhteen pariin menee noin 30-35 tuntia.
Ei ole. Eikä tarvitse ollakaan. Ex miehelle ei minun neulomat sukat kelvanneet, aina oli liian isot, liian pienet, liian leveät, ei ollut hyvä kantapää jne. Toisten tekemät sukat oli ihan parhautta.
Olen tarkka neuloja, joten teen molemmat sukat samaan aikaan ja lasken kerrokset tarkkaan. Eli kahdet sukkapuikot ja työstän molempia vuorotellen.
Neuvoja aloittelijoille: hae kirjastosta kirja, jossa esitellään erilaisia kantapäitä ja pohdi, mikä voisi sopia sun tarpeeseen. Tekniikoita on paljon! Suosittelen neulomaan varpaista varteen päin, saa helpommin istuvan sukan. Hyvälaatuinen lanka ja omalle käsialalle sopiva puikkomateriaali tekevät paljon. Ja sit vaan kilometrejä vyön alle eli treeniä, treeniä :)
Teen tosi tarkkaan, mutta olenkin perfektionisti. Ei se niin väliä, jos toisessa on kerros enemmän tms. Miesten sukat menee ihan samalla tavalla kuin naisten. Teen aina kokeilutilkun ja etsin ohjeeseen sopivimman tiheyden puikkokokoja vaihtamalla. Mulla on itsellä 42 jalka ja saan itselle sopivat, ohjeen mukaan koon 39, sukat, kun kudon aavistuksen isommilla puikoilla. Mutta kokeilutilkku on se mun salaisuus. Silmukkamäärää kukaan ei osaa sulle tässä sanoa, sillä oma käsiala vaikuttaa paljon!
Teen samanlaiset. Neulon nallesta tai seitsemän veljestä langasta. Perussukka yhdellä värillä tulee yhdessä päivässä sarjaa katsoen. Varsinkin tuo seitsemän veljestä on nopea neulottava. Varsi on aina vähintään 25 cm. Silmukkamäärä riippuu käsialasta, puikoista ja käyttäjän jalan koosta ja siitä säären leveydestä. Omalle lähipiirille miesten sukkaan riittää nallesta 56 ja seitsemästä 52 silmukkaa. Jalan kokoa on 40-44 välillä.
Lasken kerrokset (ei kierrokset...) ja kirjaan ylös, joten tulee samanlaiset. Riittävän identtiset, mutta kyllähän käsityössä aina uniikkiutta on. Aloittelevalla neulojalla voi tulla hyvinkin erikokoiset sukat, koska käsiala vielä vaihtelee. Villasukka kuitenkin antaa paljon anteeksi, koska muokkautuu jalkaan.
Silmukkamäärä riippuu langasta, käsialasta ja puikkojen koosta. Jos tekee saapassukkaa, varsi aloitetaan usein isommalla silmukkamäärällä ja kavennetaan nilkkaa kohti. Näin esimerkkinä kuitenkin kerron, että laittaisin 7veljeksestä tehtäviin miesten perussukkiin ("normaali" varsi) 48 silmukkaa. Suurin osa varmaan laittaisi 52s, mutta minulla on löysä käsiala, joten 48s riittää.
Lasken kerrokset (varren, kantalapun ja jalkapöydän ennen kavennusten aloittamista). Näin on helppo saada toisesta sukasta tarpeeksi identtinen ensimmäisen kanssa eikä tarvitse toista neuloessa enää mitailla ja miettiä.
Sopiva silmukoiden määrä miesten sukkaan riippuu langan vahvuudesta ja puikkojen koosta. Novitan sivuilta löytyy ohjeet perussukkiin sekä ohuemmalle Nalle-langalle että vähän paksummalle Seitsemän veljestä -langalle. Näitä ohjeita voi käyttää muillekin langoille, kun katsoo, että langan vahvuus on suunnilleen sama. Helpointa se on nähdä siitä, kuinka monta metriä lankaa on sadassa grammassa. Tämä on aina kerrottu vyötteessä.
Heh, lasken kerrokset, mutta silti tuppaa toisesta sukasta tulemaan vähän toista suurempi. Se ei haittaa, koska minulla on toinen jalkakin toista suurempi. Neulon aina ohjeen mukaan.
Lasken silmukat ja kerrokset etukäteen ja pidän laskuista kiinni, koska en halua silmämääräisesti mittaillessa huomata, että ei tullutkaan sopiva.
Tästä huolimatta sukat ei välttämättä ole identtiset, koska saatan tarkoituksella laittaa esim raidat eri järjestykseen tai tehdä kuviot peilikuvana toiseen jalkaan.
Toinen jalkani on puoli numeroa isompi kuin toinen, joten teen sitä varten aina isomman sukankin.
Minusta on just hauskaa, jos sukissa on vaikka raidat vähän eri paria. Samoja värejä, mutta vähän eri järjestys, tai toisessa voi olla varpaiden kohta värillä vaikka toisessa ei.
Mutta kokonsa puolesta on oltava oikeanlaiset, molempien! Ei lörpät, ei kireät. Eikä liian paksua tai kutittavaa lankaa.
Ei saa näköjään sanoa, että voi olla eri paria koska toisessa saattaa olla kerros enemmän. Kirjoitin ylempänä että ei ole eikä tarvitse ollakaan.
Ovat, neulon aina 2 paria kerralla eli ensin kummastakin varret, sitten kantapäät, sitten jalkapöydän osuus, sitten kärkikavennukset.
Looppaan kahta sukkaa yhtäaikaa niin tulee tarkat parit.
ei välttämättä.
Lasken kyllä kierrokset, mutta katson myös että ovat saman kokoiset eli jos jostain syystä silmukoiden koko heittää suuntaan tai toiseen niin sovellan sitten sen mukaan.
Kuviot ja värit on samanlaiset kyllä ja kantapäät on samanlaiset. Teen yleensä vahvistetun, joskus ristiin vahvistetun.
Suunnitelen sukat aina Exceliin ja merkitsen jokaisen kerroksen X:llä heti, kun olen sen neulonut. Näin on helppo neuloa myös toinen sukka ja vaikka joskus myöhemmin täsmälleen samanlaiset sukat.
Vierailija kirjoitti:
Suunnitelen sukat aina Exceliin ja merkitsen jokaisen kerroksen X:llä heti, kun olen sen neulonut. Näin on helppo neuloa myös toinen sukka ja vaikka joskus myöhemmin täsmälleen samanlaiset sukat.
Käsiala vaihtelee jos pitää taukoja eli sukkasi eivät kaikesta huolimatta ole identtiset
Ei, toinen on oranssi, toinen sinikeltainen 😃