Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paino nousee liikunnan myötä

Vierailija
14.02.2026 |

Olen 5-kymppinen, normaalipainoinen ja aktiiviliikkuja (sali ja juoksu). Nyt olen ollut 3 vk urheilematta flunssan takia, ja paino laskenut siinä ajassa useamman kilon. Tiedän, että kun taas menen salille ja lenkille, nestettä alkaa kertyä lihaksiin ja mulla erityisesti jalkoihin. Ja kerään nestettä/ painoa ainakin pari kolme kiloa saman tien. Ja tämä ärsyttää! Haluaisin pysyä tässä tavoitepainossani, mutta se ei onnistu. Syömisestä kilot eivät tule, vaan nesteistä, mulla jalkojen verenkierto toimii huonosti, ja jalat kerää turvotusta. Onko mitään vinkkejä tähän? Haluaisin sekä urheilla että pitää tämän tavoitepainoni. Varsinaiselle laihduttamiselle ei ole tarvetta eikä järkeä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tarvitsee lihasta. Ihan turha tuijottaa vaakaa, kun olet varmasti terveempi liikkuvana kuin ilman.

Vierailija
2/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä lihaksia, eihän ne 3 viikossa mihinkään hävinneet. Nyt vaan ne lihakset ei ole täynnä nestettä ja turvoksissa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kyllä lihaksia, eihän ne 3 viikossa mihinkään hävinneet. Nyt vaan ne lihakset ei ole täynnä nestettä ja turvoksissa.

Ap

Tiedät itsekin, että kyse on nesteestä. Yritähän kiertää ajatukset uuteen kulmaan. Miksi se yksi sattumanvarainen vaakanumero on niin tärkeä, jos kuitenkin olet terve? Ja se lihashan näyttääkin paremmalta kuin kuivahtanut ponneton varsi. 

Vierailija
4/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sulla on varmaan joku aineenvaihduntahäiriö kun nestettä kertyy jalkoihin ja lihaksiin liikunnan vuoksi. Ei noin yleensä tapahdu 

Onko tutkittu, miksi sulla on turvotusta?

Vierailija
5/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Syöt liikaa suolaa, sekin turvottaa jalkoja. 

Vierailija
6/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo nyt ihan normaalia ole, jos liikunnasta tulee turvotusta ja nestettä. Toki painoa voi tulla lisää, kun saa lisää lihasta, vaikka peilikuva näyttää timmimmältä.

Vierailija
7/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat pohkeiden kanssa alkoi raskausaikoina, kun paino nousi 55 kg -> 80 kg. Vatsa painoi nivusia niin paljon, ettei veri kiertänyt jalkoihin ollenkaan. Hoidin asiaa vyöhyketerapiassa ja lymfahoidoissa. Paino palautui kyllä nopeasti normaaliksi synnytysten jälkeen, mutta jalat jäivät aika paksuiksi. En tosin muista oliko mulla nuorenakaan kovin sirot jalat. Joskus kävin lääkärissä valittamassa jalkojen heikkoa verenkiertoa, lääkäri mittasi jollain mittarilla ja sanoi että tavallista vilkkaampi verenkierto on??? Asia jäi sitten siihen.

En syö suolaista ruokaa ollenkaan vaan ennemmin päinvastoin. Veden juomisessa sen sijaan on kyllä parannettavaa.

Ja käsittääkseni on aika normaali ilmiö etenkin salilla, että nestettä kertyy lihaksiin?

Ap

Vierailija
8/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vaaka on peili.

Vierailija
9/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan kalium- ja magnesium-lisät auttaa sua tai joku SaltBalance tai vastaava tuote? Turvotukseen siis.

Jos jalkojen verenkierrossa on ongelmaa, niin ekana tulee mieleen hevoskastanjauute.

Vierailija
10/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Syöt liikaa suolaa, sekin turvottaa jalkoja. 

Suolan vaikutuksen neutralisointiin tarvitaan kaliumia. Kysymys on pohjimmiltaan kaliumin puutteesta. Kannattaa lisätä ruokavalioon lisää kaliumia, niin turvotus vähenee.

Vierailija
11/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sali/voimaharjoittelu voi nostaa painoa ja kerätä nestettä kun esim. aloittaa harjoittelun. Lihaksiin varastoituu glykogeeniä, joka sitoo nestettä (vettä) ja voi nostaa painoa ja harjoittelu myös ns. rikkoo lihaksia, joka myös kerää nestettä. Mutta se on väliaikaista ja pitäisi mennä ohi. Itse pudotin ensin painoa 10kg, aloitin sitten treenaamisen muuttamatta ruokavaliota ja paino nousi 1-2kg. Tasaantui 6 viikon kohdalla. Pitää antaa sille kropalle aikaa, ei se toimi kuin napista painamalla. Sama laihdutuksen kanssa, pitkää pinnaa.

Vierailija
12/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä kaliumin ja hevoskastanjauutteen suhteen. Magnesiumia olenkin syönyt jo pitkään.

Ap

Vierailija
13/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nopean googletuksen perusteella ei mulla pitäisi kaliumin puutetta olla, syön kyllä perunaa, banaania ja marjoja. Maitoa en juo.

Ap

Vierailija
14/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmat pohkeiden kanssa alkoi raskausaikoina, kun paino nousi 55 kg -> 80 kg. Vatsa painoi nivusia niin paljon, ettei veri kiertänyt jalkoihin ollenkaan. Hoidin asiaa vyöhyketerapiassa ja lymfahoidoissa. Paino palautui kyllä nopeasti normaaliksi synnytysten jälkeen, mutta jalat jäivät aika paksuiksi. En tosin muista oliko mulla nuorenakaan kovin sirot jalat. Joskus kävin lääkärissä valittamassa jalkojen heikkoa verenkiertoa, lääkäri mittasi jollain mittarilla ja sanoi että tavallista vilkkaampi verenkierto on??? Asia jäi sitten siihen.

En syö suolaista ruokaa ollenkaan vaan ennemmin päinvastoin. Veden juomisessa sen sijaan on kyllä parannettavaa.

Ja käsittääkseni on aika normaali ilmiö etenkin salilla, että nestettä kertyy lihaksiin?

Ap

No ei ole tavallisella kuntoilijalla yleistä.

Joillakin överbodareilla, joilla on tavoitteena näyttävät lihakset voiman sijaan noin voi ollakin. Mutta sinä tuskin kuulut tähän ryhmään.

Liikunta kuntosali mukaan lukien vähentää tuollaisia turvotuksia kun verenkierto kehittyy ja aineenvaihdunta vilkastuu.

Tutkisit mieluummin muita elintapojasi ja ravintoa, ehkä terveyttäkin. Vai haetko tekosyytä jättää kuntosali väliin?

Vierailija
15/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae tekosyitä jättää kuntosali väliin. Aineenvaihduntakin toimii ihan hyvin. Ongelma on vain tuo verenkierto. Nyt 3 vk sairastelun ja liikuntatalon jälkeen jalkani ovat erittäin timmit ja sirot, vatsa täysin litteä. Ja asia muuttuu taas kun alan kuntoilla. Se pari kolme kiloa pärähtää mittarin heti. Elintavoistani en keksi muuta moitetta kuin liian vähäinen veden juominen, sitä yritän kyllä korjata.

Ap

Vierailija
16/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis liikuntatauon piti lukea tuossa äskeisessä.

Ap

Vierailija
17/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hae tekosyitä jättää kuntosali väliin. Aineenvaihduntakin toimii ihan hyvin. Ongelma on vain tuo verenkierto. Nyt 3 vk sairastelun ja liikuntatalon jälkeen jalkani ovat erittäin timmit ja sirot, vatsa täysin litteä. Ja asia muuttuu taas kun alan kuntoilla. Se pari kolme kiloa pärähtää mittarin heti. Elintavoistani en keksi muuta moitetta kuin liian vähäinen veden juominen, sitä yritän kyllä korjata.

Ap

Jos nyt sitten olet timmi, siro ja elintavat kunnossa niin mitä se pari kiloa haittaa? 

Vierailija
18/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos nyt sitten olet timmi, siro ja elintavat kunnossa niin mitä se pari kiloa haittaa? 

Paksut pohkeet haittaa, ja kyllä se 3 kg vaan tympäisee, se on prosentuaalisesti aika paljon, jos nyt painan 57 kg. Ja kyllä juostessa se 3 kg ylimääräistä nestettä jaloissa "painaa". Tiedän että lihaksettomana painaisin 54-55 kg joten mielestäni lihaksikkaana 57-58 kg on mulle ihan hyvä tavoitepaino. Jos en pidä tavoitepainoa mielessä, paino lähtee pikkuhiljaa hivuttautumaan ylöspäin, olen kuitenkin (esi)vaihdevuosissa jo.

Ap

Vierailija
19/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sulla on varmaan joku aineenvaihduntahäiriö kun nestettä kertyy jalkoihin ja lihaksiin liikunnan vuoksi. Ei noin yleensä tapahdu 

Onko tutkittu, miksi sulla on turvotusta?

Oisko sydämenvajaatoimintaa. Se kerää nestettä.

Muuten niin ei se pelkkä kuntoilu sitä nestettä kerää, vaan se, että koko päivän on jalkojenpäällä, tai istuu ja nestekierto vaikeutuu. Nostat vaan jalat ylos vaikka aina iltaisin niin neste pääsee valumaan nisloista ja sääristä alas. 

Nyt kun ap on ollut flunssassa niin hän on levännyt, eikä  ole ollut jalkeilla/istunut koko päivää. Makuulla ei nestä niin kovasti kerry jalkoihin. 

Nilkkojen koukistus ojennus pumppaan nestettä jaloissa .  Sydämen tahtiin koukkuun, ojennus, koukkuun ojennus....

Ja liike tehostuu jos sen tekee jalat vaakatasossa/ ylhäällä. 

Vierailija
20/21 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen vajaatoiminta tuskin on.

Työni on sellaista, että istumista ei tule liikaa, vaan on vaihtelevasti seisomista, kävelyä, liikkumista ja istumista. Työmatkat autossa istuen on kylläkin pitkät.

Jalkojen ylhäällä pidosta päivittäin olisi kyllä varmaan hyötyä, yleensä oon sitä tehnyt vain kesähelteillä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä