Mikä on sinun nostalgiaruokasi? Mikä lapsuudesta tuttu tuo sinulle lohtua ja turvaa aikuisenakin?
Uusimmassa yhteishyvässä oli juttu, missä kerrottiin, että viime vuosien suuret myllerrykset, kuten koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ovat saaneet ihmiset hakemaan turvaa ja jatkuvuutta lapsuuden tutuista mauista, esim makaronilaatikosta.
Mikä on sinulle tällainen turvallisen tunteen tuova ruoka tai maku, minkä syleilyyn tykkäät käpertyä yhä uudelleen ja uudelleen kun ulkopuolinen maailma mäiskii menemään?
Mulla on jauhelihakeitto. Ja roiskeläppä saunan jälkeen. Ja toki tuo iki-ihana makaronilaatikko. 😀🤗
Kommentit (32)
Riisipuuro ja sekahedelmäkiisseli.
Osaispa tehä lihaperunakukkoo karjalaisel reseptil kuin äitini muinoin teki. Ei ole semmosta tummaa ja kitkerää kuten savolaiset kukot, eikä ohutkuorista ei-niin-hyvää kuten tiäl kaupasta saatu. Ois pitäny kysyy reseptii.
Vierailija kirjoitti:
Minä en mussuta ruokaa tunnetiloihin, siksi en ole kehopositiivinen, mutta mummon tavalla valmistettu AITO karjalanpaisti ilman mitään porkkanoita ja hörsökkeitä on edelleenkin hyvää.
Minä mussutan ja olen normaalipainoinen.
P.s: Kehopositiivinen EI automaattisesti tarkoita lihavaa.
Omassa kotona tehtynä makruvelli ja tirripaisti perunamuusilla. Äidin luona vieraillessa periaatteessa kaikki hänen tekemänsä.
M 51
Kalakeitto lahnasta jossa kulutusmaitoa ja paljon voita. Uunilahna ja savustettu lahna.
HK:n herkkumaksamakkara ruisleivän päällä ja lasi maitoa tuo aina mieleen lapsuuden ja 80-luvun. Maito on sittemmin vaihtunut rasvattomaan, mutta maksamakkaraa saa edelleen kaupasta ja se maistuu juuri samalta!
Niistä joista voisi ajatella syövänsä mutta ei tule tehtyä niin leivinuunissa paistettu tuore ohraleipä, yli päivän vanhana sitä ei viitsi syödäkään. Ternimaitorieska myös. Sitten vielä mummin sokeritaikinaleivonnaiset, ei ole ohjetta tullut vastaan. Kaikkea muuta nostalgista pystyy valmistamaa.
Makaronilaatikko olisi kyl hyvää mutta on tosi vaikea löytää mistään niitä pitkiä spagetinmittaisia onttoja makaronitankoja jotka siinä pinnalla rapsakaksi muuttuessaan tuovat sen viime silauksen.
Ranskanleipä jossa päällä lauantaimakkaraa 😋 Sitä aina sai hoitotädin luona, kaunan sitten Huvilakadulla.
Patakukko ja peruna-liha-laatikko.