Mikä on sinun nostalgiaruokasi? Mikä lapsuudesta tuttu tuo sinulle lohtua ja turvaa aikuisenakin?
Uusimmassa yhteishyvässä oli juttu, missä kerrottiin, että viime vuosien suuret myllerrykset, kuten koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ovat saaneet ihmiset hakemaan turvaa ja jatkuvuutta lapsuuden tutuista mauista, esim makaronilaatikosta.
Mikä on sinulle tällainen turvallisen tunteen tuova ruoka tai maku, minkä syleilyyn tykkäät käpertyä yhä uudelleen ja uudelleen kun ulkopuolinen maailma mäiskii menemään?
Mulla on jauhelihakeitto. Ja roiskeläppä saunan jälkeen. Ja toki tuo iki-ihana makaronilaatikko. 😀🤗
Kommentit (32)
Makkispekkikset Airfryerissa pyörivässä makkispekkiskorissa.
Minä en mussuta ruokaa tunnetiloihin, siksi en ole kehopositiivinen, mutta mummon tavalla valmistettu AITO karjalanpaisti ilman mitään porkkanoita ja hörsökkeitä on edelleenkin hyvää.
Kaalilaatikko. Tulee todella harvoin tehtyä, koska olen ainoa joka sitä syö. Mutta kun elämä "potkii päähän", teen sen itselleni pitkän kaavan mukaan.
Kuppi teetä. Minä join teetä pienenä kun muut joivat kahvia, hyvä tee lämmittää minua, on lämmittänyt pienestä saakka ja ihan omatoimisesti olen aloittanut teen juonnin pullan syömisen yhteydessä pienenä, sokerisen pullan jälkeen teetä ilman sokeria ja maitoja sai minut tuntemaan terveeltä, suu ei ollut enä niin limainen kitkerän sokerittoman, maidottoman tee jälkeen
En ole koskaan oikein ymmärtänyt miten jostain ruoasta voisi saada lohtua saati turvaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan oikein ymmärtänyt miten jostain ruoasta voisi saada lohtua saati turvaa.
En minäkään oikeastaan, vaikka tekstisi näyttää vähän negatiiviseltä ehkä mutta en minäkään oikeastaan
Vierailija kirjoitti:
En minäkään saanut ajatuksesta yhtään kiinni. Mutta toki muistelen lämmöllä mummin karjalanpaistia, karjalanpiirakoita sun muita. Teen noita itsekin, mutten osaa tunnelmoida niitä tai miettiä mitenkään lohturuokana.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä virolainen perunasalaatti.
Hyi etiikkaa, mikä tukee vodkavaliota hyi alkkis ruokaa
Lohturuokailu kerto epäterveestä suhteesta ruokaan. Siinä ruoalla yritetään poistaa tai muuttaa ikäviä tunteita joka ei ole millään tavalla ruoan tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en mussuta ruokaa tunnetiloihin, siksi en ole kehopositiivinen, mutta mummon tavalla valmistettu AITO karjalanpaisti ilman mitään porkkanoita ja hörsökkeitä on edelleenkin hyvää.
Tämä. Lihaa, vettä, suolaa ja pallopippureita eikä muuta 👍
Hernekeitto jauhelihasta ja pannari 😋
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä yhdistyy ne muistot sinne turvalliseen lapsuuteen, milloin kaikki oli hyvin eikä huolen häivää (lapsen näkökulmasta). Ap
Mummon paistamat karjalanpiirakat/ruisleipä, leivinuunissa, tosin mummo on jo kuollut. Uuni riisipuuro mehukeiton kera
Äidin tekemät karjalanpiirakat perunasydämellä ja joita ei voideltu = rapsakoita.
Kaikki pororuoat, palaan aina mummolaan ja lapsuudenkotiin kun niitä syön. Tuore pulla; äiti leipoi kasarilla ja ysärillä joka lauantai pullaa