12v poika varastellut kaupasta
Olen niin järkyttynyt ja pettynyt,että oksettaa ja olo on epätodellinen. Pakko avautua jonnekin. 12v poikamme jäi eilen kiinni lähikaupasta varastamisesta. Kävi ilmi,että on käynyt siellä useamman kerran lähiviikkojen aikana YKSIN juomassa energiajuomaa ja syömässä herkkuja. Myönsi myös varastaneensa kerran toisesta kaupasta. Kukaam kaveri ei ole kuulemma tähän yllyttänyt,eikä kaverit varastele. Oli halunnut tehdä näin,kun tuntui jännältä ja coolilta. Oli kertonut asiasta parille kaverillekin,jotka eivät olleet reagoineet mitenkään. En olisi uskonut poikamme pystyvän tällaiseen. Hän on hirmu fiksuja fiksuja kavereita,koulu sujuu. On kyllä jännitys-ja elämyshakuinen. Olen niin loputtoman surullinen ja huolissani,millainen hän on ja millaiseksi hän kasvaa. Katui tekoaan ja ollut ite itkuinen ja sättinyt itseään typeräksi. En voi kuitenkaan mitenkään luottaa tämän jälkeen,ettei tekisi näin uudestaan,tai jotain muuta impulssiivista. Kotona meillä on käsittääkseni asiat ihan kunnossa,eikä poikakaan osannut sanoa omassa voinnissaan,mielialassaan,tai olosuhteissaan syytä toiminnalleen. Rötökset maksettu, anteeksi pyytänyt kaupalta, kaupalta pojalle puolen vuoden porttikielto,kotona kotitöitä ja paljon seuraukseksi. Onko kellään kokemuksia tällaisesta,ajatuksia?
Kommentit (58)
Ehkä oli hyvä että jäi nyt tässä kohtaa kiinni. Nyt häneen voi vaikuttaa, hänen kanssaan voi käydä ne vakavat keskustelut jne. Ei ole aina vanhemmasta kiinni eikä kasvatuksestakaan, koska jokainen ihminen tekee elämässä omia päätöksiä ja ymmärrys asioista imeytyy jokaisen kohdalla omaa tahtiaan. Josko nyt käsittäisi että hän itse joutuu kantamaan vastuuta teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjassa nuoruudessa pöllin kaupasta meikkejä ja olutta useita kertoja. En koskaan jäänyt kiinni eivätkä vanhempani edes saaneet tietää.
Pientä jännitystä elämässä pitääkin olla nuorena. Ahne kauppiaskin sai ansionsa mukaan.
Saattaa kaduttaa jossakin vaiheessa jos vaikka kiinnostuisi lähikaupasta harjoittelu tai kesätyöpaikkana, vaan luottamus ja mahdollisuus tahallaan menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Tämmönen satu tänään.
Tarpeeton kommentti
Meillä loppui siihen, kun poika joutui kertomaan kauppiaalle mitä oli tehnyt ja pyytämään anteeksi
Sanonpa vaan, että kunpa vanhemmat suhtautuisivat koulukiusaamiseen tällä vakavuudella. Pahemmista rikoksista siinä on kyse kuin näpistyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpa vaan, että kunpa vanhemmat suhtautuisivat koulukiusaamiseen tällä vakavuudella. Pahemmista rikoksista siinä on kyse kuin näpistyksessä.
Ja mukana olisi poliisi ja lasu.
Kohta peukuttaa ja alkaa potkimaan mummoja. Jossain mennyt kasvatus pieleen...
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo, jonka poika joutui pyytämään näpistystä kaupassa anteeksi. Kaikki pojat meillä ovat tienneet, että puolustan viimeiseen saakka heitä jos joutuvat kiusatuksi, mutta myös tulee sanktioita, jos itse erehtyvät moista tekemään. Yhdesti on yksi pojista laitellut aikoinaan ikäviä viestejä luokkakaverille ja tämä pojan kanssa mentiin sitten koulukaverin kotiovelle ja poika pyysi anteeksi. Sen jälkeen ei vastaavaa tapahtunut
Kamoon!
Relaa vähän. Tuollaista sattuu. Esiteinit joskus saavat kummallisia aivoituksia. Kun oma tytär jäi kiinni niin olin oikeastaan iloinen. Hän oli muuten 100% täydellinen ja kiltti. Se antaa myös lapselle perspektiiviä kun tietää että on inhimillistä tehdä virheitä.
Puhuttelu, anteeksipyyntö kauppaan ja sitten unohdat asian etkä puhu siitä kolmansille osapuolille. Lasten kanssa sattuu ja tapahtuu. Ole turvallinen ihminen jonka luokse lapsi voi tulla myös silloin kun on mokannut.
Tyttärelle jäi yhteen kertaan eikä ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kamoon!
Relaa vähän. Tuollaista sattuu. Esiteinit joskus saavat kummallisia aivoituksia. Kun oma tytär jäi kiinni niin olin oikeastaan iloinen. Hän oli muuten 100% täydellinen ja kiltti. Se antaa myös lapselle perspektiiviä kun tietää että on inhimillistä tehdä virheitä.
Puhuttelu, anteeksipyyntö kauppaan ja sitten unohdat asian etkä puhu siitä kolmansille osapuolille. Lasten kanssa sattuu ja tapahtuu. Ole turvallinen ihminen jonka luokse lapsi voi tulla myös silloin kun on mokannut.
Tyttärelle jäi yhteen kertaan eikä ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen.
Niin. Poliisi ja lasu myös yhteydessä. Lasulle sanoin juuri tuon että olen oikeastaan iloinen että teki noin.
"Olen niin järkyttynyt ja pettynyt,että oksettaa ja olo on epätodellinen... Olen niin loputtoman surullinen ja huolissani,millainen hän on ja millaiseksi hän kasvaa... En voi kuitenkaan mitenkään luottaa tämän jälkeen,ettei tekisi näin uudestaan,tai jotain muuta impulssiivista."
Nyt on myös sinun aikasi kasvaa aikuiseksi ja vastuulliseksi vanhemmaksi. Olet toki järkyttynyt mutta et voi lähestyä asiaa noin kova tunne päällimmäisenä. Nuo ovat vain tunteita, ei mikään todellisuus joten sinunkin pitää nyt vähän rauhoittua.
Lapsesi on tehnyt tyhmästi mutta nyt sinun tehtäväsi on selvittää asia hänen kanssaan rauhallisesti ja kiihkottomasti. Jos lapsi tajuaa tehneensä väärin ja häpeää itsekin, moni perusasia on jo hänellä kunnossa.
Siitä on hyvä jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
"Olen niin järkyttynyt ja pettynyt,että oksettaa ja olo on epätodellinen... Olen niin loputtoman surullinen ja huolissani,millainen hän on ja millaiseksi hän kasvaa... En voi kuitenkaan mitenkään luottaa tämän jälkeen,ettei tekisi näin uudestaan,tai jotain muuta impulssiivista."
Nyt on myös sinun aikasi kasvaa aikuiseksi ja vastuulliseksi vanhemmaksi. Olet toki järkyttynyt mutta et voi lähestyä asiaa noin kova tunne päällimmäisenä. Nuo ovat vain tunteita, ei mikään todellisuus joten sinunkin pitää nyt vähän rauhoittua.
Lapsesi on tehnyt tyhmästi mutta nyt sinun tehtäväsi on selvittää asia hänen kanssaan rauhallisesti ja kiihkottomasti. Jos lapsi tajuaa tehneensä väärin ja häpeää itsekin, moni perusasia on jo hänellä kunnossa.
Siitä on hyvä jatkaa.
Juuri noin. Vanhemman ei kuulu järkyttyä vaan kasvattaa ja olla tukena.
Luulen kyllä, että suurin osa kakaroista jossain vaiheessa näpistää jotain. Itse harrastin sitä teininä enemmänkin, mutta ihan normaali aikuinen minusta kasvoi ja nykyisin olen lakialalla töissä. Ei kannata myöskään ylireagoida, ettei lapselle jää sellaista kuvaa, että elämässä ei koskaan saa mokata.
Kolmen teinin isänä voin antaa vihjeen. Lapset mokaavat. Se kuuluu kasvamiseen.
Vanhemman tehtävänä on reagoida rauhallisesti, selittää että meidän perheessä ei käyttäydytä noin (peitelty uhkaus että jos tuollainen käytös jatkuu niin lapsi menettää kaiken) ja kertoa miten lapsi voi korjata tilanteen (anteeksipyyntö uhrilta ja mahdollisesti joku korvaus. Ajallinen tai antaa jonkun omista tavaroinsataan). Sen jälkeen elämä jatkuu eikä asiaan palata KOSKAAN.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen teinin isänä voin antaa vihjeen. Lapset mokaavat. Se kuuluu kasvamiseen.
Vanhemman tehtävänä on reagoida rauhallisesti, selittää että meidän perheessä ei käyttäydytä noin (peitelty uhkaus että jos tuollainen käytös jatkuu niin lapsi menettää kaiken) ja kertoa miten lapsi voi korjata tilanteen (anteeksipyyntö uhrilta ja mahdollisesti joku korvaus. Ajallinen tai antaa jonkun omista tavaroinsataan). Sen jälkeen elämä jatkuu eikä asiaan palata KOSKAAN.
Sama on toiminut kiroiluun, huonoon käytökseen yms. Näissä tosin ei tarvitse mitään katumustekoja. Vanhemman pitää tosin varmistaa että perheessä on niin mukavaa että lapsi haluaa olla osa sitä.
Ernomainen tapa on myös "kylä kasvattaa". Se että joka kerta kun lapsi on tehnyt kolttosia niin vanhemmat saavat tietää asiasta jotain kautta. Silloin lapseen jää selkärankaan että kaikesta jää kiinni.
Laitoin alapeukun, koska minusta kuulostaa, että tuossahan on kaikki hyvin. Olette puuttuneet asiaan, poika on pahoillaan (ilmeisesti teeskentelemättä) ja ymmärrätte, miksi hän teki kuten teki (kaipasi jännitystä). Homma on hoidettu. Nyt vaan miettimään pojalle jotain jännitystä tuovaa harrastusta. Maastopyöräily ja laskettelu jo mainittiin, lisäksi vois olla vaikka jotain ikätasolle sopivia pelejä, kirjoja tms.
Vierailija kirjoitti:
K-kauppiaalta nyt ainakin saa viedä ja poliisille voit aina haistatella paskat.
no siis tod joo 🙄 miks myyvät niin kalliilla?? kytilläkin aina raget päällä 😂
t. ninni 14vee
Ei ole ainakaan YKälle kasvanut järkeä päähän. Selitykset ovat yhtä järkeviä kuin 13 vuotiaalla. "Noku kaikki muutkin tekee ni miksen mä saa?"