Vaihdatteko työpaikkaa, jos työyhteisö on huono?
Minulle on hirveän tärkeää, että työyhteisössä kemiat toimii ja tunnen kuuluvani porukkaan. Mieluummin olen työttömänä, kuin huonossa työporukassa. Mutta työelämään mahtuu kaikenlaista hiihtäjää. Yksi mätä muna ei haittaa, jos muun porukan kanssa tulee juttuun. Tai jos porukassa on edes yksi ihminen, jonka kanssa on kiva tehdä töitä tai rupatella taukohuoneessa, jos töitä tehdään lähinnä yksin. Mutta jos työpaikassa ei muut työntekijät ota uutta hyvin vastaan, tai kemiat ei vain toimi, niin sitten se ei ole minulle sopiva paikka. Enkä todellakaan aio katsella minkäänlaista kiusaamista tai v*ttuilua, vaan vaihdan maisemaa.
Kommentit (48)
Olen ollut monissa eri työpaikoissa ja vasta toiseksi ja kolmanneksi viimeiset yhteisöt olivat lopulta epämiellyttäviä. Eräässä paikassa ilmapiiri muuttui ahdistavaksi ja syyllistäväksi noin vuosina 2008- 2009 kun tilaukset loppuivat kuin seinään. Johto lomautti ja yritti epätoivoisesti työtehtäviä yhdistelemällä säästää. Eihän siitä mitään tullut. Ei vaan ehtinyt tehdä mitään kunnolla. Porukkaa lomautettiin, minä lähdin itse.
Sitten eräs vuokratyöpaikka oli alkuun tosi hyvä. Välillä raskaat työt, välillä kevyttä, palkka aika hyvä, mutta palkkasivat itseään täynnä olevan pikkupomon. Hän oli kaikentietävä vaikka kokematon, aivan sopimaton tyyppi työnjohtajaksi. Kiukutteli jostain pikkuasioista ja haukkui selän takana ja naureskeli meille vanhemmille ammattilaisillekin. Useimmiten oli kuitenkin väärässä. No kun lähdin niin kerroin asian laidan asikakasfirman päälliköille ja vuokrafirman tyypeille. Kerran soittivat ja kysyivät onko kiinnostusta vielä. Kysyin että onko se N.N. vielä siellä töissä. On. No sitten ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei riitä välttämättä syyksi vaihtaa työpaikkaa. Esim. Oma työpaikkani on toksisimmasta päästä. Ilmapiiri on todella myrkyllinen. Meillä narsisti maalittaa ihmisiä ja viljelee juttuja siitä kuinka työkaveri aikoo tulla työpaikalle ampumaan kaikki. Pelonilmapiiri on läsnä vaihtelevasti. Valitettavasti palkka suhteessa työtehtäviin on kuitenkin sen verran kohdallaan, että en jaksa vaihtaa työpaikkaa.
Eikö tuossa tuhoudu hermosto? Ja eikö tuon pitäisi myös olla poliisiasia? Ihan uskomatonta.
Asian oikeuteen viemisellä on väläytelty. Mutta kannattaako se? Parhaimmillaan tai pahimmillaan siellä todetaan kyseinen henkilö syyntakeettomaksi mielenterveysongelmien takia ja joutuu itse lakiasioiden maksumieheksi. Pakko vain olla välittämättä koko asiasta. Meidän johtoryhmä/esihenkilöstö kyllä tietoisia asiasta, mutta keinot tälläisen sairaan ihmisen hoitamiseen on työnantajapuoleltakin vähissä. Työterveyshuollon mielenterveyspalveluita on jo käytetty tähän yksilöön.
Vaihdan vain ja ainoastaan jos on jo toinen paikka tiedossa . En jää tyhjän päälle , vaikka olisi kuinka ikävät työkaverit ja niitähän löytyy .
Nykyisessä työtilanteessa en, jos on mahdollisuus tehdä työtäni jotenkin kunnialla itsenäisesti. Pärjäilen yleensä niidenkin ihmisten kanssa joiden persoonaa ja luonnetta (saati älyä) en niin kauheasti arvosta. Tällä hetkellä täytyy olla tyytyväinen että ylipäätään on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään vaihdeta. Sä oot aikuinen ja sä opit tulemaan toimeen erilaisten kanssa ja siedät epämukavuutta. Töitä on tarjolla muutenkin vähän, et todellakaan voi vaatia vielä hyvää työympäristöä, se on vaan extraa jos sellaisen saa.
Olen kyllä eri mieltä. Mielestäni hyvän työympäristön ei todellakaan pidä olla mitään extraa, vaan itsestäänselvää että ongelmiin puututaan ja päävikaiset ihmiset potkitaan pihalle.
Sitä pihalle potkimistahan tämä hallitus on halunnut mahdollistaa. Mutta oppositio ottaa edelleen joka ikisessä puheenvuorossa tuonkin asian esille ja moittii hallitusta siitä.
Ei. Tälläkin hetkellä sellainen hv paikka, et itken melkein iloita kun pääsen kotiin.
Ikuisena määräaikaisena on helppo vaihtaa muualle, joten kyllä lähden menemään, jos työyhteisö ei miellytä.
Nämä neuvot pätee hyväpalkkaisiin töihin. Matalapalkka-alalla ei saa mitään säästettyä kun jotkut tarvii lisäksi toimeentulotukea kun palkka on niin surkea.