Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku saanut parannettua iskiasvaivansa tai SI-niveleen liittyvät ongelmat?

Vierailija
12.02.2026 |

Miten sen teitte? Alan jo luovuttaa ajatuksen kanssa, että kipu joskus päättyy koska se on kroonistunut.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku. Ei enää istumatyötä. Fyysinen työ, kävelyä ja jumppaa. Ei oo ongelmia selän kanssa. Mutta heti jos mulla on pari vapaapäivää uhkaa tulla taas.

Vierailija
22/31 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalainen jäsenkorjaaja vei minunkin 4 vuotta kestäneen selkäsäryn kerralla pois. Lantion virheasento, joka oli jäänyt osteopaateilta, lääkäreiltä ja fyssareilta huomaamatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sitä ap:n selkää nyt koskaan edes magneettikuvattu?

Eli miten varma tuo diagnoosi ylipäätään on? Voi olla jotain aivan muutakin siellä rangassa rikki.

On aikanaan kuvattu ja mitään ei löytynyt. Mutta siitä on sen verran kauan että menossa uusiin kuviin. Pakarassa lihasheikkoutta, SI-nivelessä myös kiputila päällä, joskus sattuu jo liikuttaa jalkaa eteenpäin rasituksen jälkeen. Rasitus ja nostelu pahentaa kipua ja esim imurointi paha. Hermosärky säteilee alas asti hermoa pitkin. Olen huomannut että selkä tuntuu myös hieman jäykemmältä. Käyn ensin kuvauksissa.

Vierailija
24/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta ja suosittelen sopivassa suhteessa kärsivällistä venyttelyä ja liikkuvuus- ja voimaharjoittelua. Kiinnitä ensinnäkin huomiota reisiiin ja vatsalihaksiin: etenkin kun reidet on heikot, kohdistuu si-nivelen alueelle turhan paljon rasitusta. En pumppasi alkuun pakaroita, reisiä ja jalkoja kyllä, vatsoja myös. Myös minulla pakaratreeni on johtanut vaivan pahenemiseen. Niitä sitten enemmän, kun olet saanut ensin rauhoitettua ja rentoutettua ylimääräistä kireyttä tulehtuneelta alueelta ja pakaratreeni löytää oikean osoitteen eikä ärsytä s-nivelen aluetta. Googlella jumppavideoita netistä. 

Venyttelypainotteisuus ei itsellä toimi ja uskon että tässä juuri yhdistelmä venyttelyä ja liikkuvuus- ja voimaharjoittelua auttaa. Sitä että tunnustelee vähän kivun rajoja. Olen yrittänyt kevyttä voimaharjoittelua tehdä fyssarin ohjeilla, mutta usein tämä johtaa kasvaviin kipuihin seuraavana päivänä. Usein käsketään välttämään tällaista treeniä kipeänä mutta silloin minun pitäisi kokoajan välttää liikettä koska miltei aina treeni laukaisee kipua. Olen tehnyt jonkinverran pakaratreeniä ja saatat olla oikeassa että tämä voi olla pahentaja. Olen lopettanut kaikki jalkaliikkeet laitteissa salilla jalkaprässistä alkaen ja käytän usein omaa painoa vain vastuksena kaikissa alavartalon liikkeissä. En voi tehdä moniakaan liikkeitä esim vatsalihaslaitetta koska selän asento laukaisee kipuja.En usko että pelkkä tukilihasten vahvistaminen ratkaisee mitään koska  aiemmin tein tätä ja tukilihakset oli hyvässä kunnossa mutta kipu oli läsnä aina. Olen yrittänyt tehdä SI-nivelen liikkuvuusharjoitetta fyssarin ohjeen mukaisesti - SI-nivel tuntuu todella ärtyneeltä jonain päivinä. Huomaan että jotain tapahtuu liikkuvuusharjoitteissa ja uskoakseni tämä on hyvä asia, jos SI-nivel ei olisi niin kipeä. Pelkkä kävely sattuu ja istuminen. 

Vierailija
25/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalevalainen jäsenkorjaaja vei minunkin 4 vuotta kestäneen selkäsäryn kerralla pois. Lantion virheasento, joka oli jäänyt osteopaateilta, lääkäreiltä ja fyssareilta huomaamatta. 

Kävin kerran tällaisella mutta ei jäänyt mitään oikein käteen. Toki voi olla kiinni myös henkilöstä ja jollakin voi olla enemmän osaamista. 

Vierailija
26/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiku. Ei enää istumatyötä. Fyysinen työ, kävelyä ja jumppaa. Ei oo ongelmia selän kanssa. Mutta heti jos mulla on pari vapaapäivää uhkaa tulla taas.

Se on vähän hankala uraansa muuttaa täysin. Yritän ottaa taukoja istumisesta. Olen tehnyt myös kävelytyötä aikanaan ja joskus itkenyt työpäivän jälkeen kun selkäkipu iskee kotiinpäästyä levossa ja yrittänyt itseni saada kammettua ylös makuuasennosta. Pahinta oli kun nostin jotain - se lienee huonointa henkilölle jolla on tällainen selkäongelma. Se se olisi kun olisi työ jossa voisi enemmän vain seisoskella niin ettei tarvi kokoajan olla hiihtämässä johonkin. Kuten sanoin jatkuva kävelykin tässä tilassa kipeyttää paikkoja. 

Vierailija
27/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos videosta - uskon että SI-nivelen liikkuvuusjutut voi auttaa jonkinverran. Osteopaatti voisi olla magneettikuvauksen jälkeen kokeilemisen arvoinen.  Suhtaudun silti äärimmäisen skeptisesti siihen että voisin elää kivutonta elämää mikä on masentavaa. Hermosärkylääkkeitä on suositeltu mutta en tiedä onko ratkaisu oireiden turruttaminen kolmiolääkkeillä. Ne ei ratkaise kivun lähdettä.

Vierailija
28/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sitä ap:n selkää nyt koskaan edes magneettikuvattu?

Eli miten varma tuo diagnoosi ylipäätään on? Voi olla jotain aivan muutakin siellä rangassa rikki.

On aikanaan kuvattu ja mitään ei löytynyt. Mutta siitä on sen verran kauan että menossa uusiin kuviin. Pakarassa lihasheikkoutta, SI-nivelessä myös kiputila päällä, joskus sattuu jo liikuttaa jalkaa eteenpäin rasituksen jälkeen. Rasitus ja nostelu pahentaa kipua ja esim imurointi paha. Hermosärky säteilee alas asti hermoa pitkin. Olen huomannut että selkä tuntuu myös hieman jäykemmältä. Käyn ensin kuvauksissa.

Olen eri. Mutta heräiletkö öisin selän vuoksi, tai onko selkä aamuisin huonommassa kunnossa? Onko suvussa selkärankareumaa?

Vierailija
29/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos s-i-nivelissä on tulehdusta, sitä ei saa käsitellä. Tosi moni selkäkipuinen suosittelee kaiken maailman jäsenkorjauksia ja manipulointeja, mutta ihan oikein ap teet siinä, ettet tee mitään tuollaisia ratkaisuja, ennen kuin selkä on kuvattu.

Jos kyseessä on s-i-nivelen tulehdus, siihen on eri lääkkeet kuin jos siellä on vaikka välilevynpullistumaa. Vielä ei tarvitse murehtia loppuiän lääkitystä, mutta joskus sekin on tarpeen. Eikä se loppujen lopuksi ole paha asia. Minulle se mahdollistaa normaalin arjen.

Vierailija
30/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/31 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi si-nivel ongelma kun rikoin jalkani joka oli paketissa 8 viikoa ja istuin tuolloin huonossa tuolissa, huonossa asennossa. Jalka parani mutta si-nivelongelma jäi. Mulle on auttanut painollisen hulavanteen pyörittäminen joka ylläpitää selkä ja vatsalihaksia. Lisäksi venyttelyä pari kertaa viikossa. Nukun kyljelläni juuri tuolla puolella jossa nivelongelma on mutta tuo hulailu pitää ongelmaa kurissa. Lisäksi o kiva kun vatsalihakset -ja selkälihakset ovat kunnossa.