Miten teidän työpaikalla kommunikoidaan jos joku on sairaana? Saako käyttää ilmaisua on sairauslomalla vai onko se kielletty?
Sen tiedän että sairausloman syistä tai sairauden laadusta ei saa puhua mutta aika moni laittaa esim o-o-o viestiin olevansa sairauslomalla. Saako sitäkään laittaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Miten se ketään loukkaa jos ilmoitetaan jonkun olevan sairaana?
Emmekö me kaikki sairasta joskus?
On tämä nykyinen meno typerää.
Se loukkaa yksityisyyttä koska terveystiedot ovat salassapidettävää tietoa.
Miksi muiden tarviis millään lailla tietää, mistä syystä joku muu on poissa?
Jos on henkilö jota muut voi kaivata, tiedotetaan vaan että hän on poissa, onpa itse tai lapsi kipeänä tai muu vaan palkaton omavapaa. Jos tiedetään että on loppukuun poissa, se toki kerrotaan. Itse saa kertoa syistä mitä haluaa jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saa kertoa, miksi on pois töistä, pomo ei saa sitä kertoa. On vain "tänään pois töistä" eli ei saa edes sanoa, että on huomennakin ja itse asiassa 6 vko poissa, koska joutui leikkaukseen.
Pomo saa kertoa, jos työntekijän poissaolo tiedetään etukäteen vaikka 6 vko pituisensi. Muuten ei työyhteisö pystyisi toimimaan kunnolla. Sijainenkin tietää moneksi viikoksi hänet on palkattu.
Meillä ei saa kertoa, koska sairausloman pituus on salassapidettävää tietoa. Sijaiselle tehdään määräaikainen sopimus, jossa sovitaan, että työsuhde päättyy viimeistään silloin, kun sijaistettava palaa töihin.
Meillä ei mitään sijaisia palkata, joten vaikuttaa aika paljon, onko poissaolija poissa pari päivää ja palaa sitten hoitamaan omia hommiaan, vai onko kyse vaikkapa pari kuukauden katkosta, jolloin ne hommat on jaettava muille tehtäväksi.
Nää säännöt alkaa olla mahdottomia.
Pomo ilmoittaa aamupalaverissa isoon ääneen että Pirjo saikuttaa taas kuukautisvaivojen takia, niin miehet joutuu tekeen senkin hommat. Jostain kumman syystä miehiltä nekin hoituu siinä sivussa ilman isompaa ahdistusta.
Kyllä meillä kerrotaan jos joku on saikulla ja miten pitkään. Alkaa projektiaikataulut kusemaan aika nopeasti jos ei tiedettäisi.