Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa onnellinen köyhä?

Vierailija
12.02.2026 |

Olen pitkäaikaissairas, ja hyvin pienituloinen siis. Vähän itsekin ihmettelen sitä, että elämä tuntuu olevan parempaa vain ihan välttämättömien asioiden kanssa. Perin pari vuotta sitten joitakin tuhansia euroja ja huomasin, että tuollaisenkin summan kanssa mielenrauha oli tiessään. Olo oli jotenkin levoton, eikä mieli samalla lailla hetkessä läsnä. Parasta on, kun on vain katto pään päällä ja terveellistä perusruokaa jääkaapissa. Sitten voi keskittyä läheisiin, rakkaisiin ihmisiin ja tämän maailman ihmettelyyn. Ja jokainen hetki maistuu elämältä, eikä minkään odottelulta tai suunnittelulta.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko työkyvyttömyyseläkettä tai jotain muuta etuutta, joka on yli toimeentulotuen minimimäärän?

En. Elän sillä minimillä, ja se riittää juuri sopivasti kaikkeen oikeasti tarpeelliseen. Niitä asioita ei lopulta kovinkaan montaa ole. Ja onneksi riesanani ei ole minkäänlaista päihteidenkäyttöä.

Vierailija
22/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko työkyvyttömyyseläkettä tai jotain muuta etuutta, joka on yli toimeentulotuen minimimäärän?

En. Elän sillä minimillä, ja se riittää juuri sopivasti kaikkeen oikeasti tarpeelliseen. Niitä asioita ei lopulta kovinkaan montaa ole. Ja onneksi riesanani ei ole minkäänlaista päihteidenkäyttöä.

Saat siis toimeentulotukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä nämä pienet tulot on euroina?

Toimeentulotukiminimi. Eli vähän yli 500€ jää vuokran ja sähkölaskun jälkeen kuukaudessa.

Vierailija
24/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos perusturva kunnossa ja vielä sosiaalisia suhteita niin uskon että voi olla onnellinen köyhänäkin.

Mutta on se paljo hauskempaa jos pystyy harrastamaan  jotain yms.

Vierailija
25/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukiminimi. Eli vähän yli 500€ jää vuokran ja sähkölaskun jälkeen kuukaudessa.

Hyvä yritys. Se on lähemmäs 600 euroa.

Vierailija
26/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama raivo raittiina minimeillä. :) luonnossa kävelyä ja muuta. Kesällä voi käydä uimassa. Tai jos haluaa niin vaikka itselle jokusen marjan poimimassa. Kitaran järjestin ja sitä soitellut. :D kaikki ei tarvi tuhansia että on tyytyväisiä.

Vierailija
27/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen köyhä en ole ylpeä.

Onnellisuus ja ylpeys ovat kaksi hyvin erilaista asiaa. Kaikkea hyvää sinulle myös. 

Vierailija
28/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Jää jotain 575€ ja siitä sitten oma vastuu vuokrasta jos on. Asumistuki vaihtelee paikka kunnittain. Sitten jos on alennettua niin vähennetään vielä sitä toimeentulotukea.

Vierailija
29/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 550 euroa minulle jää, mutta unohdin tuosta, että reilun 30 euron puhelinlasku menee suoraveloituksena. 575 euroa taitaa olla se perusosa. Kiitos tarkennuksesta.

Vierailija
30/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä...elämä on ihan perseestä..hukkaan menee..

Vierailija
31/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Jää jotain 575€ ja siitä sitten oma vastuu vuokrasta jos on. Asumistuki vaihtelee paikka kunnittain. Sitten jos on alennettua niin vähennetään vielä sitä toimeentulotukea.

1.1.-28.2.2026 perusosan määrä yksinasuvalle on 596,32 e/kk ihan joka kunnassa.

Vierailija
32/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä haluaisit tehdä, jos et olisi köyhä? 

Vierailija
33/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä haluaisit tehdä, jos et olisi köyhä? 

En mitään mikä olis töissä käymisen arvosta.

Vierailija
34/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen. En omista sijoitusasuntoja, enkä haaveile uudesta autosta kolmen vuoden välein. Silti olen oikeasti onnellinen.

Kesäaamuna saaristossa herään ennen muita. Ilma on tyyni, meri melkein peili. Veneen keula halkaisee veden niin hiljaa, että tuntuu kuin ei rikkoisi mitään. Lokit huutavat kauempana ja aurinko nousee hitaasti kallioiden takaa. Se hetki ei maksa mitään mutta tuntuu rikkaammalta kuin yksikään osinkotili.

Heitän verkot tai vieheen, istun ja odotan. Kahvi termarista maistuu paremmalta kuin yksikään kahvilan erikoissekoitus. Ei kiirettä, ei kokouksia, ei suorittamista. Vain meri, hiljaisuus ja toivo siitä, että kohta nykäisee.

Kun kala tarttuu, sydän hakkaa kuin olisi voittanut lotossa. Ja kun paistan sen samana päivänä pannulla, tiedän tehneeni itse jotain konkreettista. Se on yksinkertaista, mutta se riittää.

Minulla ei ole paljon, mutta minulla on kesäaamut saaristossa.

Minulla on aikaa istua kalliolla ja katsoa horisonttia.

Minulla on tunne, ettei minun tarvitse olla enempää kuin olen.

Köyhyys ei ole aina helppoa. Laskut tulevat minullekin. Mutta rikkaus ei ole minulle numeroita se on tyyni meri, lämmin kallio ja tuore kala pannulla.

Jos tämä on köyhän elämää, niin olen siinä varsin varakas.

Vierailija
35/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilemättä näin jos "pitkäaikaissairas" tarkoittaa tapauksessasi jotain kolesterolilääkkeitä vetelevää kakkostyypin diabeetikkoa.

Vierailija
36/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsoppas sitten muistin väärin. Mutta ei se asumistuki asiaa ja omavastuu asiaa silti muuta.

Vierailija
37/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Mä en ole onnellinen näin köyhänä. Mulla on kaksi työkykyä rajoittavaa sairautta ja lisämausteena opintolainan lyhennykset maksettavana. Haluaisin todellakin töihin, mutta ei kukaan palkkaa.

Vierailija
38/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsoppas sitten muistin väärin. Mutta ei se asumistuki asiaa ja omavastuu asiaa silti muuta.

Saatan tosin muistaa senkin asian väärin. :) no mitä väliä hengissä selvitään.

Vierailija
39/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No katsoppas sitten muistin väärin. Mutta ei se asumistuki asiaa ja omavastuu asiaa silti muuta."

Asumistuki ei vaikuta toimeentulotuen perusosan määrään eikä vuokrasta ei joudu maksamaan mitään omavastuuta, vaan sen summan joka ylittää toimeentulotuen enimmäisasumismenot mikäli on valinnut asua liian kalliisti.

Vierailija
40/100 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet. Mä en ole onnellinen näin köyhänä. Mulla on kaksi työkykyä rajoittavaa sairautta ja lisämausteena opintolainan lyhennykset maksettavana. Haluaisin todellakin töihin, mutta ei kukaan palkkaa.

Harmillista kuulla. Toivottavasti joku jossain välis palkkaa semmosee duunii mitä voit tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi