Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4kk vauva ja 3v lapsi, isovanhemmat lähtemässä asuntoautolla Eurooppaan kolmeksi kuukaudeksi

Vierailija
11.02.2026 |

Omat vanhempani ovat jo kuolleet, miehen vanhemmista siis kyse. Ovat hiljattain eläköityneitä ja tuo on heille ollut unelma pitkään. Ei siinä mitään, mutta ajoitus vain vähän särähtää omaan korvaan. Juuri nyt kun meillä on noin pieni vauva ja lapsi kotona, olisi kiva kun saisi vaikka kerran tai pari kuussa viikonlopun tai edes yhden päivän vapaata ja omaa aikaa miehen kanssa. Tuntuu vaan aika itsekkäältä päätökseltä juuri nyt jättää meidät yksin.

Kommentit (64)

41/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kun luin niin käsitin, että ovat lähtemässä teidän vauvan kanssa reissuun :(

Isovanhemmat ja kuka tahansa muu saa reissailla ihan miten haluaa. 

Eri asia jos on jotain muuta sovittu.

Vierailija
42/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpöhöpö, älä keksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette ne lapset hankkineet.

Vierailija
44/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on avuttomat vanhemmat, tuollaisilla ei pitäisi olla yhtään lasta, jotka eivät pysty itse hoitamaan pentujaan. Älkää tehkö lapsia, ellette jaksa/halua niitä hoitaa. Tuollaisista itsekkäistä ihmisistä tulee kyllä raivo.

Vierailija
45/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulette aikanaan olemaan tosi kiitollisia siitä, että isovanhemmat asettivat sukupolvien välisen hoivan ja huolenpidon rajat tälle asetukselle. Kun saatte kutsuja rai-arvioihin, ikäpalveluiden sosiaaliohjaaja soittelee ja kotihoito ei todellakaan jaa kuin lääkkeet, huomaatte olevanne kummallisessa velvollisuuksien suossa, jossa teihin kohdistuu odotuksia joihin ette olleet pystyneet mitenkään valmistautumaan. Muistakaa silloin tämä hetki ja isovanhempien antama esimerkki. Oma elämä on vaan laitettava etusijalle.

Vierailija
46/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me matkustimme parivuotiaan kanssa junalla Pekingiin. Potta kulki mukana.

Kouvolasta kyytiin, pysähdykset Jekaterinburgissa, Ulan Batorissa.

Tapahtui sellaiseen maailman aikaan, joka tuskin palaa omana elinaikanani.

Vierailija
47/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, itse olette lähdössä.

No, vielä ehtii. Ei kun vuokraamaan matkailuautoa ja menoksi!

48/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran tai pari viikonloppua kuukaudessa?!! Miks h......ssä oot tehny lapsia, jos et kykene niitten kanssa elämään? Eläkeläiset on työnsä tehneet ja suunnitelleet nauttivansa vapaudesta ja elämästä ja lastenhoito ei niihin todellakaan kuulu!

Mää ottasin nuo 3 pätkää kaikki mielelläni pari päivää viikossa, yksi kerrallaan! Asun yksin = tylsää. Vanhempansa haluaa, että ne on kotona.

Vierailija
49/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahalla hoitaja, jos tarvetta vain silloin tällöin? 

Ventovieraan hoitoon pikkuvauva? En todellakaan jättäisi.

AP

No sitten hoidat itse . Typerää kitistä isovanhempia piikomaan. Niin tässä on itsekin hoitanut  3 lasta

50/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Isovanhempien tehtävä on olla jatkuvasti ilmaisena lastenhoitoapuna. Lisäksi heidän tulee kokata, siivota ja käydä kaupassa lapsiperheelle. Vielä ennen kotiinlähtöä hieroa Ap:n hartiat. Paitsi että ai niin, eihän siitä mihinkään kotiin lähdetä, vaan tietysti eläkeläiset valvovat 4kk vauvan kanssa yön, jotta Ap saa nukkua.
Hyvin sä vedät!

Jos isovanhemmat on työelämässä, niin eivät tietenkään voi olla lastenhoidossa apuna aina kun tarvitaan!

Minä  = mummu teen keikkaa. En ole mikään automaattivahti, mutta jos tarvitaan / jos oikeastri tarvitaan niin pystyn kyllä muutaman yön menemään huonoilla unilla jos tiedän, ettei seuraavana päivänä ole töitä. 

Vierailija
51/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi v*ttu mitä paskaa! Miksi te eukot aina oletatte, että joku muu hoitaa teidän kakaroita? Sun kakarat, niin sä hoidat ne kanssa.

Kuka sinut hoiti? Äitisikö? Eikö sinulla ollut isää?

Omia lapsiahan sinulla ei ole.

Vierailija
52/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani muuttivat Espanjaan kun heistä tuli isovanhempia. Äitini sanoi huolettomasti että äkkiäkös sinne lentää.

Hän on sitä mieltä että jokainen hoitaa lapsensa itse mutta on unohtanut että hoidatti minut ja siskoni isoäideillä: anopillaan ja omalla äidillään. Lastenlapsiaan hän ei hoitanut koskaan, ei myöskään dementoinutta äitiään eikä syöpäsairasta isääni. Nyt kun hän on itse vanha ja yksin, hän valittaa etteivät lastenlapset koskaan käy kylässä eivätkä välitä. I wonder why.

Siskoni sai juuri ensimmäisen lapsenlapsensa ja jäi eläkkeelle, jotta voisi tarvittaessa olla tyttärensä apuna.

Vierailija
53/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on avuttomat vanhemmat, tuollaisilla ei pitäisi olla yhtään lasta, jotka eivät pysty itse hoitamaan pentujaan. Älkää tehkö lapsia, ellette jaksa/halua niitä hoitaa. Tuollaisista itsekkäistä ihmisistä tulee kyllä raivo.

Niin, sinähän et ole koskaan tarvinnut kenenkään apua pentujesi hoitamisessa etkä ole myöskään tarjonnut apuasi kenellekään. Kaltaisistasi itsekkäistä ihmisistä tulee kyllä rauha.

Vierailija
54/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauska!

Vierailija
55/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuuksia lastenlapsiaan kohtaan, mutta ei heillä ole mitään oikeuksiakaan. Älkää ikinä laskeko isovanhempien tuen varaan. He ovat täysin marginaalisia lastenlastensa elämässä

Vierailija
56/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Isovanhempien tehtävä on olla jatkuvasti ilmaisena lastenhoitoapuna. Lisäksi heidän tulee kokata, siivota ja käydä kaupassa lapsiperheelle. Vielä ennen kotiinlähtöä hieroa Ap:n hartiat. Paitsi että ai niin, eihän siitä mihinkään kotiin lähdetä, vaan tietysti eläkeläiset valvovat 4kk vauvan kanssa yön, jotta Ap saa nukkua.
Hyvin sä vedät!

Jos isovanhemmat on työelämässä, niin eivät tietenkään voi olla lastenhoidossa apuna aina kun tarvitaan!

Minä  = mummu teen keikkaa. En ole mikään automaattivahti, mutta jos tarvitaan / jos oikeastri tarvitaan niin pystyn kyllä muutaman yön menemään huonoilla unilla jos tiedän, ettei seuraavana päivänä ole töitä. 

Ootko koskaan kuullut sellaisesta kuin sarkasmi?

Vierailija
57/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat tekee mitä itse haluavat, ovat omansa jo hoitaneet. 

Vierailija
58/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ehkä jo saanut täällä niin ikäviä kommentteja että olet lopettanut ketjun lukemisen.. vastaan silti varmuudeksi. Ymmärrän sinua, itsekin kahden lapsen äitinä ja tilanteessa jossa puolison vanhemmat ovat ainoa apu. Olen itsekin joskus kokenut pikkumaista mustasukkaisuutta heidän ajastaan. Mutta olen todennut kokemuksen kautta että on tosi tärkeää että isovanhemmat auttavat oman halunsa ja jaksamisensa rajoissa ja elävät myös omaa elämäänsä. Näin heidän suhteensa lapsenlapsiin perustuu aitoon haluun ja rakkauteen, ja itse voi luottaa siihen ettei kuormita heitä liikaa vaan he asettavat kyllä omat rajansa. Vaikka jokainen lapsiperhe ansaitsisi ja tarvitsisi apua, ei ole kenenkään muun kuin vanhempien velvollisuus hoitaa lapsiaan täysin omasta jaksamisesta ja halusta riippumatta. Paljon tsemppiä vauvavuoteen! Toivottavasti löydätte vaikka hyvän lapsenvahdin, sellaisesta oli meille apua kun oli kaksi pientä yhtä aikaa.

Vierailija
59/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinähän et ole koskaan tarvinnut kenenkään apua pentujesi hoitamisessa etkä ole myöskään tarjonnut apuasi kenellekään. Kaltaisistasi itsekkäistä ihmisistä tulee kyllä rauha.

Hoidin kaksi lastani pieninä yksin, kun mies oli matkatöissä. Harvoin tarvitsin hoitoapua lapsille. Kun menin töihin, oli pakko viedä hoitoon. Mutta ei ilmaiseen hoitoon isovanhemmille. Pojallani on kaksi poikaa, nyt jo kouluikäisiä. Kun olivat pieniä, niin sai tuoda hoitooni, kun oli tarvetta. En kertaakaan sanonut, että ei käy. Olen sitä paitsi hoitanut vieraita lapsia ihan nuorena, 14 - 15 vuotiaana, joten aika törkeätä väittää minua itsekkääksi, kun et tiedä mitään, törppö. Tein pitkää päivää pienellä palkalla. Käytännössä talkoilla yhteensä n. 2 vuotta. Toiset menivät kouluihin, minä kävin vain kansakoulun, mutta aikuisena kävin iltakoulussa  omilla rahoillani työn ohessa lukion ja keskiasteen. Nyt olen 80 v. ja nautin ihanista lapsenlapsistani, jotka menestyvät hyvin koulussa.

Vierailija
60/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikovatko isovanhemmat ottaa noin pienet lapset mukaan asuntovaunuun? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä