Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Testosteroni - onko niin hienoa?

Vierailija
11.02.2026 |

Runsas testosteroni tekee esim. miehen kasvoista ja hartioista useita naisia miellyttävän. Mutta eikös samalla tule myös kaljuuntuminen ja pahalle haiseminen? Kumoaako nuo toisensa? 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea testo ei tarkoita kaljuuntumista.

Tää on yleinen harhaluulo.

Vierailija
2/9 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös testosteroni tuo miehelle myös halut? Toiset naiset tykkää toiset eivät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko faktaa tai edes lähdettä?

Vierailija
4/9 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko faktaa tai edes lähdettä?

Sinä väitit aloituksessasi toisin joten todista sinä että testo liittyy kaljuuteen ja haisemiseen.

Vierailija
5/9 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehen ole pakko haista. Voi myös käydä suihkussa ja käyttää deodoranttia. Hampaat päivittäin ennen hampaiden harjaamista lankaamalla myös se tymäkkä, tajunnan hämärtävä plakin löyhkä kaikkoaa.

Vierailija
6/9 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljuuntumisen ja testosteronin välinen yhteys on olemassa, mutta se ei ole suoraviivainen ("enemmän testosteronia = enemmän kaljuja"). Kyse on pikemminkin testosteronin aineenvaihduntatuotteesta, dihydrotestosteronista (DHT), ja hiustuppien perinnöllisestä herkkyydestä sille. Tätä kutsutaan androgeneettiseksi hiustenlähdöksi. 

Keskeiset asiat:

Testosteronista DHT:ksi: Elimistö muuntaa osan testosteronista DHT-hormoniksi 5-alfa-reduktaasi-entsyymin avulla.

DHT ja hiustupet: DHT sitoutuu päänahan hiustuppien reseptoreihin ja aiheuttaa niiden kutistumista (miniatyrisointia), jolloin hius kasvaa ohuemmaksi ja lyhyemmäksi, kunnes hiustuppi lakkaa tuottamasta hiusta kokonaan.

Perinnöllisyys ratkaisee: Kaljuuntuminen vaatii perinnöllisen herkkyyden DHT:lle. Kaikki korkean testosteronin miehet eivät kaljuunnu, koska heidän hiustuppensa eivät ole yhtä herkkiä DHT:lle.

Periytyvyys: Kaljuuntumisgeeni periytyy usein äidin puolelta. 

Vierailija
7/9 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPTn mukaan: "Testosteronista johdettu steroidiyhdiste androstenoni voi olla osa miespuoliseen kehonhajuun liitettyjä yhdisteitä ja se voi joidenkin mielestä haista pistävältä"

Vierailija
8/9 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo siis kumoakaan?

t. incel

Vierailija
9/9 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta tuo testo-jutun olen lukenut muualtakin (linkkiä ei ole annettavaksi).

Jotkut syövät siihen dutasteridiä, vähentää testo-tasoa. Itse jouduin syömään sitä eturauhasen hyvänlaatuiseen liikakasvuun. Ja että lisääntyikö karvoitus? :) - Ei, mulla se teki pikemminkin päinvastaisen vaikutuksen :)) Hiukset harvenneet, mutta vahvat (sojottaa kuin pomminpurkajalla ....).

....

Muistaakseni EU on kieltämässä tuota "dutaa", sen syöjät tekevät itsareita enemmän ja lisäksi vielä aivoverisuonten katkeamisia. Itse lopetin sen jo marras-joulukuussa. En tiedä johtuuko siitä vai mistä, mutta mulla on välillä aika pahoja mielialanvaihteluita: esim: aah, mukillinen aamusumppia... kohta jo kilahdan jostain muusta asiasta. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme