Testosteroni - onko niin hienoa?
Runsas testosteroni tekee esim. miehen kasvoista ja hartioista useita naisia miellyttävän. Mutta eikös samalla tule myös kaljuuntuminen ja pahalle haiseminen? Kumoaako nuo toisensa?
Kommentit (9)
Eikös testosteroni tuo miehelle myös halut? Toiset naiset tykkää toiset eivät?
Vierailija kirjoitti:
Korkea testo ei tarkoita kaljuuntumista.
Tää on yleinen harhaluulo.
Onko faktaa tai edes lähdettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko faktaa tai edes lähdettä?
Sinä väitit aloituksessasi toisin joten todista sinä että testo liittyy kaljuuteen ja haisemiseen.
Ei miehen ole pakko haista. Voi myös käydä suihkussa ja käyttää deodoranttia. Hampaat päivittäin ennen hampaiden harjaamista lankaamalla myös se tymäkkä, tajunnan hämärtävä plakin löyhkä kaikkoaa.
Kaljuuntumisen ja testosteronin välinen yhteys on olemassa, mutta se ei ole suoraviivainen ("enemmän testosteronia = enemmän kaljuja"). Kyse on pikemminkin testosteronin aineenvaihduntatuotteesta, dihydrotestosteronista (DHT), ja hiustuppien perinnöllisestä herkkyydestä sille. Tätä kutsutaan androgeneettiseksi hiustenlähdöksi.
Keskeiset asiat:
Testosteronista DHT:ksi: Elimistö muuntaa osan testosteronista DHT-hormoniksi 5-alfa-reduktaasi-entsyymin avulla.
DHT ja hiustupet: DHT sitoutuu päänahan hiustuppien reseptoreihin ja aiheuttaa niiden kutistumista (miniatyrisointia), jolloin hius kasvaa ohuemmaksi ja lyhyemmäksi, kunnes hiustuppi lakkaa tuottamasta hiusta kokonaan.
Perinnöllisyys ratkaisee: Kaljuuntuminen vaatii perinnöllisen herkkyyden DHT:lle. Kaikki korkean testosteronin miehet eivät kaljuunnu, koska heidän hiustuppensa eivät ole yhtä herkkiä DHT:lle.
Periytyvyys: Kaljuuntumisgeeni periytyy usein äidin puolelta.
ChatGPTn mukaan: "Testosteronista johdettu steroidiyhdiste androstenoni voi olla osa miespuoliseen kehonhajuun liitettyjä yhdisteitä ja se voi joidenkin mielestä haista pistävältä"
Olen eri, mutta tuo testo-jutun olen lukenut muualtakin (linkkiä ei ole annettavaksi).
Jotkut syövät siihen dutasteridiä, vähentää testo-tasoa. Itse jouduin syömään sitä eturauhasen hyvänlaatuiseen liikakasvuun. Ja että lisääntyikö karvoitus? :) - Ei, mulla se teki pikemminkin päinvastaisen vaikutuksen :)) Hiukset harvenneet, mutta vahvat (sojottaa kuin pomminpurkajalla ....).
....
Muistaakseni EU on kieltämässä tuota "dutaa", sen syöjät tekevät itsareita enemmän ja lisäksi vielä aivoverisuonten katkeamisia. Itse lopetin sen jo marras-joulukuussa. En tiedä johtuuko siitä vai mistä, mutta mulla on välillä aika pahoja mielialanvaihteluita: esim: aah, mukillinen aamusumppia... kohta jo kilahdan jostain muusta asiasta. :(