Käytännössä kehitysvammainen mutta keskiverto/keskivertoa parempi ÄO?
Oon autismikirjolla myös. Mulla on keskivertoa parempi ÄO mutta toimintakyky on kuin kehitysvammaisen eli vaikeuksia arkijutuissa ja sosiaalisissa tilanteissa. Tuntuu että munlaisille ihmisille ei tarjota apua tässä yhteiskunnassa. En pärjää yksin ja mun ois parempi asua jossain tuetun asumisen paikassa mutta aina vedotaan älykkyyteen.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Asutko vanhempien kanssa?
Kyllä. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. -AP
Sitten tuntuu erikoiselta, ettet pääsisi tuettuun asumiseen. Ehkä tässä yritetään taas säästää.
Kehitysvamma voi kohdistua kognitiivisiin tai toiminnallisiin kykyihin.
Esimerkiksi moni CP-vammainen kärsii mittavista toiminnallisista vaikeuksista eikä välttämättä pysty tuottamaan selkeää puhetta, pukea itse jne. mutta vamma ei silti vaikuta kognitiivisiin kykyihin.
Autismi taas on hankala rajatapaus koska toimintaa rajoittavissa tapauksissa autistilla saattaa olla korostuneet kognitiiviset kyvyt tietyllä (joskus äärimmäisen kapealla) osa-alueella mutta muilta osin kärsiä arkielämää haittaavista rajoitteista. Tuen tarve pitäisi aina määritellä arjessa pärjäämisen kautta. Ei auta vaikka ihmisellä olisi tarkka valokuvamuisti tai pystyisi tekemään monimutkaisia päässälaskuja jos kuitenkin esimerkiksi kaupassakäynnin tai ruuanlaiton konsepti menee yli ymmärryksen.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvamma voi kohdistua kognitiivisiin tai toiminnallisiin kykyihin.
Esimerkiksi moni CP-vammainen kärsii mittavista toiminnallisista vaikeuksista eikä välttämättä pysty tuottamaan selkeää puhetta, pukea itse jne. mutta vamma ei silti vaikuta kognitiivisiin kykyihin.
Autismi taas on hankala rajatapaus koska toimintaa rajoittavissa tapauksissa autistilla saattaa olla korostuneet kognitiiviset kyvyt tietyllä (joskus äärimmäisen kapealla) osa-alueella mutta muilta osin kärsiä arkielämää haittaavista rajoitteista. Tuen tarve pitäisi aina määritellä arjessa pärjäämisen kautta. Ei auta vaikka ihmisellä olisi tarkka valokuvamuisti tai pystyisi tekemään monimutkaisia päässälaskuja jos kuitenkin esimerkiksi kaupassakäynnin tai ruuanlaiton konsepti menee yli ymmärryksen.
Tää. Oon väsynyt siihen että autismista puhuttaessa oletetaan että jos on normaali ÄO niin autismi olis aina lievää. Oon ollut selvästi autistinen jo pikkulapsesta ja se oli todellakin näkyvää.
Minä olin sentään apukoulun priimus, siihen sinusta ei ikinä olisi...