Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käytännössä lähdetään ulkomaille töihin?

Vierailija
11.02.2026 |

Kun sitä tälläkin palstalla jatkuvasti ehdotetaan.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://europa.eu/eures/portal/jv-se/home?lang=en

Yli 2 miljoonaa duunia odottaa hakemustasi.

Vierailija
42/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommataan työpaikka, hommataan kämppä, lähdetään.

Mulla oli eri järjestys. Minä hankin ensin työpaikan, vuokrasin ekaksi kuukaudeksi vain airbnb:n, lähdin ja etsin varsinaisen asunnon paikanpäällä ollessani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duuntorilla myös paikkoja 

https://duunitori.fi/tyopaikat?alue=ulkomaat&utm_source=google&utm_medi…öpaikat+-+Dynaaminen+kampanja&gad_source=1&gad_campaignid=11542447099&gbraid=0AAAAADtB6AklWKhaLkFi8SVajeBpPUiya

Vierailija
44/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet noista työpaikoista näyttää olevan paikallisella kielellä. Englannilla pärjää tosi harvoissa eurooppalaisissa työpaikoissa. Nyt olisi hyvä kielitaito tarpeen. 

Vierailija
45/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös työmarkkinatorilla voi valita "sijainti muu kuin Suomi" https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/avoimet-tyopaikat/?ae=NOW&f…

Vierailija
46/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin ensin suomalaiseen perheeseen lastenhoitajaksi jota tein vuoden. Tavarat myin Suomessa. Vuoden kuluttua olin oppinut kieltä niin että sain hyvän työpaikan kansainvälisestä yrityksestä, vakityö eikä mitään mahiksia sellaiseen työhön Suomessa. Olin 10 v töissä siellä ja tyhmä minä palasin Suomeen omaisen sairastuttua. Jäin tänne jumiin ja nyt olen työtön yh. 

Vierailija
47/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin ensin suomalaiseen perheeseen lastenhoitajaksi jota tein vuoden. Tavarat myin Suomessa. Vuoden kuluttua olin oppinut kieltä niin että sain hyvän työpaikan kansainvälisestä yrityksestä, vakityö eikä mitään mahiksia sellaiseen työhön Suomessa. Olin 10 v töissä siellä ja tyhmä minä palasin Suomeen omaisen sairastuttua. Jäin tänne jumiin ja nyt olen työtön yh. 

Ja asunnon vuokrasin paikan päältä olin ensin hostellissa 2 viikkoa sitten muutin kimppakämpään ja myöhemmin omaan kaksioon. 

Vierailija
48/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä kysyt neuvoa.

Vierailija
49/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kautta se työpaikka hommataan?

Ap

EU:n sisällä EU-kansalaisilla on oikeus työskennellä ja asua vapaasti ilman erillistä työlupaa tai viisumia. Tämä koskee kaikkia EU-maita sekä Schengen-alueeseen kuuluvia maita. EU:n ulkopuolelle työskennellessä tarvitaan usein työlupa tai viisumi.

Työlupien myöntämisen käytännöt vaihtelevat maittain, mutta monissa maissa, kuten Yhdysvalloissa ja Kanadassa, viisumeja myönnetään pääasiassa korkeasti koulutettuja tai erityisosaamista omaavia henkilöitä varten. Esimerkiksi Yhdysvalloissa H-1B-viisumi on suunnattu erityisesti asiantuntijoille.

Työnhakua varten voi käyttää kansainvälisiä rekrytointisivustoja, kuten LinkedIn, sekä paikallisia työpaikkasivustoja, kuten Monster ja Indeed.

Vierailija
50/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäristä kysyt neuvoa.

Ei työkkäri osaa neuvoa eri maiden viisumi- tai työlupa-asioissa. Mutta työkkäristä voi kysyä saako muuttoon avustusta. Helpointa tosiaan on, jos työpaikka löytyy EU-alueelta tai suomalaisesta yrityksestä, joka lähettää ulkomaille. 

Vierailija
51/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Unohda koko juttu.

Miksi tuohon ei voinut vastata asiallisesti esim. "Itse löysin paikan Linkedinistä" tms? Kaipaan nyt ihan KÄYTÄNNÖN vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia.

Ap

Jos et itse edes osaa työpaikkaa etsiä, olet kyllä auttamatta liian tollo ulkomailla selviytyäksesi.

Vierailija
52/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytointifirma otti yhteyttä samaan aikaan kun harkitsin työpaikan vaihtamista Suomessa. Kuukauden päästä seisoin kahden matkalaukun kanssa juna-asemalla. Asunto hoitui alkuun työnantajan kautta, sitten vuokralla pari vuotta ja sen jälkeen ostin oman. Työpaikka on vaihtunut vuosien varrella kerran, mutta kaupunki on sama. Kyseessä toinen Pohjoismaa joten byrokratiaa oli todella vähän ja muuttaminen helppoa myös kielen ja kulttuurin puolesta. 

Vierailija
53/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet noista työpaikoista näyttää olevan paikallisella kielellä. Englannilla pärjää tosi harvoissa eurooppalaisissa työpaikoissa. Nyt olisi hyvä kielitaito tarpeen. 

Australiassa pärjää englannilla. Työpaikkasivustoja on SEEK, Indeed ja Workforce Australia. Työpaikkoja on lähinnä ulkomaalaisille sairaanhoitajille, kokeille, opettajille, insinööreille, lastentarhanopettajille/lapsiin suuntautuneille sosionomeille ja jonkin verran putkimiehille ja sähkömiehille. Yleensä työnantaja hankkii työviisumin. 

Kanadasta olen kuullut myös hyvää, mutta en tiedä, miten sinne pääsee. Olen siis itse Aussilassa.

Vierailija
54/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Unohda koko juttu.

Miksi tuohon ei voinut vastata asiallisesti esim. "Itse löysin paikan Linkedinistä" tms? Kaipaan nyt ihan KÄYTÄNNÖN vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia.

Ap

Jos et itse edes osaa työpaikkaa etsiä, olet kyllä auttamatta liian tollo ulkomailla selviytyäksesi.

Sinun kannattaisi lopettaa ap:n haukkuminen ja miettiä, mikä tässä hänen avunpyynnössä ärsyttää sinua noin paljon. Etkö voi kohdata avuttomuutta? Oletko joutunut jossain vaiheessa tukahduttamaan omat avuttomuuden tunteesi ja kasvamaan n.s. pärjääväksi? 

Vierailija
55/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös alasta, kuinka homma toimii. Mä oon ollut töissä kansainvälisissä kouluissa viimeiset 12 vuotta ja nyt menossa viides maa. Haen töitä alan työpaikkoja julkaisevien nettisivujen kautta. Haastattelu, toinen, joskus kolmaskin, työtarjous, hyväksyminen, tarvittavien dokumenttien lähettäminen työnantajalle, joka hoitaa työlupa-asiat. Lento, viikko tai kaksi airbnb:ssä, muutto vuokra-asuntoon.

Asun aina valmiiksi kalustetuissa asunnoissa. Itse asiassa olen 4-kymppinen, joka ei omista yhtään huonekalua! Mulla ei myöskään ole tavarakuormaa säilössä vanhemmilla tai jossain varastossa. Viimeisin muutto meni rinkan, kahden ison laukun ja kissan kanssa.

Vierailija
56/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Facebookista löytyykö ryhmiä tyyliin Suomalaiset Italiassa tai Työmahdollisuuksia Irlannissa. Näistä löytyy yleensä ihmisiä joilla on käytännön kokemusta kyseiseen maahan muuttamisesta ja työpaikan löytämisestä.

Vierailija
57/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa siltä, että ohjeet ulkomaille muuttamiseen pitää aloittaa ohjeella, kuinka kengännauhat sidotaan. 

Vierailija
58/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun aina valmiiksi kalustetuissa asunnoissa. Itse asiassa olen 4-kymppinen, joka ei omista yhtään huonekalua! Mulla ei myöskään ole tavarakuormaa säilössä vanhemmilla tai jossain varastossa. Viimeisin muutto meni rinkan, kahden ison laukun ja kissan kanssa.

Heh, me taas emme ole osanneet täysin irrottautua Suomesta vaan vielä 10 vuoden jälkeenkin meillä on yhä oma asunto Suomessa. Ehkä se silti on eri kun olet muuttanut useasti ja eri maihin.

Vierailija
59/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap, ehkä sun ei kannata edes miettiä asiaa noilla älynlahjoilla.

Vierailija
60/80 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:
Heh, me taas emme ole osanneet täysin irrottautua Suomesta vaan vielä 10 vuoden jälkeenkin meillä on yhä oma asunto Suomessa. Ehkä se silti on eri kun olet muuttanut useasti ja eri maihin.

Mä lähdin Suomesta yli 20 vuotta sitten heti lukion jälkeen. Ei ollut asuntoa tai mitään muutakaan omaisuutta. Englannissa meni 10 vuotta ennen tätä maahyppelyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän