Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät opiskele esim. kieliä?

Vierailija
11.02.2026 |

Itse kun aina ollut töissä niin ei osaa edes ajatella mitkä mahdollisuudet aukeaisi jos arkisin olisi loputtomasti aikaa. Opetella tosiaan vaikka jotain eksoottista kieltä. Netti on täynnä ilmaista materiaalia, youtube-kursseja jne.

Kommentit (264)

Vierailija
121/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä vaan kuvittelet että tekisit kaikkea hienoa ilman töitä. Sulla on nytkin kaikki illat ja viikonloput aikaa opiskella kieliä vaikka tunti viikossa muttet tee sitä koska ei sua oikeesti kiinnosta mitkään kielet. 

Tämä. Olen itse opiskellut toisen tutkinnon työn ohessa. Olen myös käynyt kielikursseja ihan huvikseni sekä töissä ollessa että työttömänä. 

Vierailija
122/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustuki pistettiin roskakoriin, siihen loppui opiskelut.

Et edes tiedä, mikä se aikuiskoulutustuki oli. Ei sitä työttömät ole koskaan saaneet. 

Piti olla opintovapaalla vakituisesta työstä ja työkokemusta vähintään 5 vuotta yhtäjaksoisesti ennen opintovapaalle jäämistä. Aikuiskoulutustuen määrä laskettiin sen palkan mukaan, jota oli saanut siitä työstä, josta jäi opintovapaalle.

Työttömiin tämä vaikutti vain siltä osin, että opintovapaalle jääneen sijaiseksi piti ottaa työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tarvetta opetella kieliä. Englanti ja Suomi riittää mulle.

Aivan. Kannattaa opetella mieluummin matematiikkaa ja luonnontieteitä.

Vierailija
124/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlainen opiskelu on työttömänä kiellettyä. Jos sellaiseen ryhtyy, on syytä toimia salassa. 

Kerrohan ap vielä, miten juutuubissa suoritetut "kieliopinnot" ilman minkäänlaista todistusta osaamisesta parantavat työllistymistä ja mille alalle? Meinasitko, että sitten voisi hakea pizzamestaan duuniin jos heittäisi siitä ovelta notta: "İşiniz var mı?"

Voi käydä suorittamassa kielitestin virallisesti ja saa todistuksen, jos sellaista vaaditaan. Harvemmin ei vaadita mitään paperia, koska kielitaito tulee esille työssä.

CV hen voi laittaa CEFR kielitason, jonka hallitsee.

Vierailija
125/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset osaavat vain suomea. Olemme haluttomia oppimaan muita kieliä piste.

Vierailija
126/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei simultaanitulkkausta lasketa (mikä vaatii aivan erityistä lahjakkuutta), niin ei kielien osaamisesta ole juurikaan hyötyä tekoälyakoina.

Voi kuule lapsiraukka, kyllä ihan oikeat ja laadukkaat käännökset tehdään edelleen käsityönä ammattilaisten toimesta. Mitkään tekoälyt ei yllä lähellekään.

Olet yksinkertaisesti väärässä. Kaunokirjallisuuden kääntämisellä työllistyy vielä kourallinen korkeakoulutettuja ammattilaisia (kunhan ovat valmiita tekemään hommia puoli-ilmaiseksi), mutta ai-käännösten hyödyntäminen kaikkiin muihin tekstityypeihin on ollut arkipäivää jo vähän aikaa. Olin itse kymmenisen vuotta isossa firmassa tekemässä päivittäistä tiedottamista kolmella kielellä ja tehtävänkuva (sekä tarvittavan henkilöstön määrä) mullistuivat työsuhteen aikana täysin. Kun vielä 10 v. sitten jokaista lyhyttä tiedotetta oli joku oikea ihminen laatimassa ja mietti siellä jotain ruotsin prepositioita naputtaessaan niin pari vuotta sitten homma oli kirjoittamisen osalta pitkälti automatisoitu ja työntekijän tehtävä muistutti lähinnä valvomotyötä. Samalla työvuorossa samaan aikaan olevien työntekijöiden määrä supistui neljästä yhteen. 

Vierailija
127/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei simultaanitulkkausta lasketa (mikä vaatii aivan erityistä lahjakkuutta), niin ei kielien osaamisesta ole juurikaan hyötyä tekoälyakoina.

Aina on jotain hyötyä. Jos ei muuta, niin vähintään jumppaa aivoille. Itse ainakin haluan puhua / lukea vierasta kieltä niin, ettei tarvitse turvautua mihinkään kääntäjiin tai tekoälyyn. Mutta siinä olet oikeassa, ettei se kielten osaaminen todennäköisesti työllistä, ellei ole taitotaso ole oikeasti jo huikea. 

Vierailija
128/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien kannattaa opetella kieliä, jotta voivat muuttaa toiseen maahan ja sielä pärjätä työelämässä paikallisella kielellä

Missä maassa voisi työllistyä ilman kunnon työkokemusta?

No jos olet aina ollut kelan elätti, niin tämä suositus ei koske sinua. Se koskee suomen huonossa suhdanteessa massoittain irtisanottuja.

Eli Kelan elätti nekin. Sama asia ja samoja ihmisiä nekin nyt.

Ei ole. Sosiaaliturva on nimenomaan tarkoitettu elämän kriisitilanteisiin, kun on vuosikymmeniä maksanut veroja niin ansaitseekin kunnon elatuksen silloin, kun omalta ansainnalta syyttään putoaa pohja. Sen sijaan loiset eivät ole selvinneet edes peruskoulusta ja kuvittelevat et

Ihminen, joka ei selviä edes peruskoulusta, tarvitsee kyllä apua.

Vierailija
129/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä tiedtä etteivät opiskele? työttömien pitää (oikeasti) anoa lupaa erilaisille opiskeluille ja hakea työtämyysturvalautakunnalta (tai mikä se nyt nykyisin onkaan) lupa saada opiskella. SIis jos haluaa jotain todistustakin siitä, että on opiskellut. Muussa tapauksessa pitää vain opiskella salaa itsekseen ja sitten kun löytää töitä niin käydä tenttimässä työsuhteen aikana. 

Suomi on maa, jossa hallitus samaan aikaan haukkuu työttmiä saamattomiksi laiskureiksi, mutta samaan aikaan sitten vetää niiltä kaikki mahdollisuudet kehittää itseään ja olla aktiivinen työttömyysaikanakin. 

Lakiesitys työttömän hieman vapaammasta opiskelusta on vasta työn alla, ei siis voimassa vielä mutta ehkä tulossa jos se valmistuu ennen vaaleja. Voi tietty olla että punakaartin kristakiurut yms. jarruttaa tuonkin kumoon valiokunnissa. 

Vierailija
130/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset osaavat vain suomea. Olemme haluttomia oppimaan muita kieliä piste.

Puhu vain omasta puolestasi, persu. 

Vierailija
131/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan mielestä työttömien tulisi opiskella eksoottisia kieliä?

Siis 75% työttömistä ei osaa suomea ja sen opetteleminen olisi se, joka työmahdollisuuksia voisi parantaa.

Vierailija
132/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä silti työllisty.

Miten niin? Kyllä varmasti osaamalla jonkin harvinaisemman kieliparin pystyy löytää myös jotain bisnesmahdollisuuksia. Jos ei muuta niin jotain kääntämiseen liittyvää esim.

Suomessa kääntäjät joutuvat käymään pitkän yliopistokoulutuksen.

Vierailija
133/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlainen opiskelu on työttömänä kiellettyä. Jos sellaiseen ryhtyy, on syytä toimia salassa. 

Kerrohan ap vielä, miten juutuubissa suoritetut "kieliopinnot" ilman minkäänlaista todistusta osaamisesta parantavat työllistymistä ja mille alalle? Meinasitko, että sitten voisi hakea pizzamestaan duuniin jos heittäisi siitä ovelta notta: "İşiniz var mı?"

En kerro, saat keksiä ihan itse. Minä olen opiskellut pari vierasta kieltä ihan omatoimisesti, eikä ole niistä minkään valtakunnan todistusta. Mutta eipä se ole minua estänyt toimimasta ulkomailla kyseistä kieltä puhuvassa maassa yrittäjänä jo vuosikausia.

Eri asia toimia maassa kuin hakea töitä juuri kielten parista. Suomessa erityisesti arvostetaan koulutusta ja alan ihmisetkin hermostuvat, jos joku kouluttamaton vie heiltä

töit

Ei kyllä voisi vähempää kiinnostaa joku oman elämänsä luuseri "hermostuu" siitä että minä ilman virallista koulutusta mutta silti pätevämpänä hoidan hommat.

Vierailija
134/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et edes tiedä, mikä se aikuiskoulutustuki oli. Ei sitä työttömät ole koskaan saaneet. 

Piti olla opintovapaalla vakituisesta työstä ja työkokemusta vähintään 5 vuotta yhtäjaksoisesti ennen opintovapaalle jäämistä. Aikuiskoulutustuen määrä laskettiin sen palkan mukaan, jota oli saanut siitä työstä, josta jäi opintovapaalle.

Työttömiin tämä vaikutti vain siltä osin, että opintovapaalle jääneen sijaiseksi piti ottaa työtön.

Oli myös yrittäjille. Yritystulon väheneminen (oliko 30%?) piti osoittaa tuloksen ja taseen kautta.

Sain tätä aikanaan.

Vierailija
135/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan mielestä työttömien tulisi opiskella eksoottisia kieliä?

Siis 75% työttömistä ei osaa suomea ja sen opetteleminen olisi se, joka työmahdollisuuksia voisi parantaa.

Niin ennemmin niin päin, että nämä eksoottisten kielten puhujat voisivat työllistyä tulkeiksi, jos opettelisivat suomea.

Vierailija
136/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen mielelläni uusia kieliä, mutten jaksaa ylläpitää niiden osaamista. Jos et käytä kieltä arjessa, se unohtuu nopeasti, ja parin vuoden jälkeen pitäisi aloittaa taas alusta. Englantia, ruotsia, saksaa, ranskaa ja italiaa yritän ylläpitää ja opiskella lisää espanjaa. Japani ja arabia unohtuivat aikoja sitten, eikä niitä duolingon kautta opi samalla tavalla kuin kontaktiopetuksessa. 

Vierailija
137/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä silti työllisty.

Miten niin? Kyllä varmasti osaamalla jonkin harvinaisemman kieliparin pystyy löytää myös jotain bisnesmahdollisuuksia. Jos ei muuta niin jotain kääntämiseen liittyvää esim.

Suomessa kääntäjät joutuvat käymään pitkän yliopistokoulutuksen.

Toki joihinkin esim. valtion virallisiin juttuihin vaaditaan tutkinto. Mutta olen minäkin yrittäjänä joskus tehnyt käännöksiä yksityiselle yritykselle, vaikka olen vain itse oppinut.

Vierailija
138/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt tismalleen samaa. Kiitos aloittajalle, luen kommentit ja tulen ehkä asian suhteen viisaammaksi. Itse myös välillä "haaveilen" työttömänä olemisesta, jos rahaa saa tilille määräsumman kuussa ja sitä vastaan pitää tehdä neljä asiallista työpaikkahakemusta, toki myös viilailla ansioluetteloa ym., ja tietenkin etsiä sitä työtä kaikilla foorumeilla viitenä päivänä viikossa, se silti tarjoaisi uskomattoman määrän tunteja viikossa uusien kielten opiskeluun ja vanhojen verestämiseen. Myös suomen kielen huoltoa voisi opetella ja harjoitella ajan kanssa, mm. kirjoittamaan lyhyempiä ytimekkäämpiä virkkeitä. 

Vierailija
139/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työttömät eivät ole samanlaisia. Osa hyvinkin aktiivisiä ja osa täysin passiivisia. Osa elelee ja oleskelee yksin, toisillla suurperhe pyöritettävänä työttömyyden ohella. Osa on täysissä sielun ja ruumiin voimissa, kun osa on täysin työkyvyttömiä.  On todella ajattelematonta pistää kaikki työttömät samalle viivalle kysyen miksi et opiskele jotain kieltä. Joku varmasti voi niin tehdäkin, mutta tilanteita on niin monenlaisia miksei tämä ole suurimmalle osalle mahdollista. 

Vierailija
140/264 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vasemmistolainen valehtelu jatkuu. Työtön ei ole koskaan saanut aikuiskoulutustukea koska sitä on myönnetty ainoastaan työssä käyville. Edellytyksenä oli vakituinen työpaikka johon voi palata. Työtön ei siis aikuiskoulutustukea ole voinut saafa. Vaikutat muutenkin niin tyhmältä että onkohan sulla edes peruskoulu suoritettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi