Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät opiskele esim. kieliä?

Vierailija
11.02.2026 |

Itse kun aina ollut töissä niin ei osaa edes ajatella mitkä mahdollisuudet aukeaisi jos arkisin olisi loputtomasti aikaa. Opetella tosiaan vaikka jotain eksoottista kieltä. Netti on täynnä ilmaista materiaalia, youtube-kursseja jne.

Kommentit (198)

Vierailija
101/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee varmaan tukiaiset siinäkin jos työkkärintäti/setä kuulee että työtön tekee 5 minuuttia päivässä duolingoa. 

Ei mene. Älkää keksikö typeriä tekosyitä vetelehtimiselle, kiitos.

Täähän olikin luotettava anonyymin internet-trollin auktoriteettilausunto netissä. /s

Vierailija
102/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei simultaanitulkkausta lasketa (mikä vaatii aivan erityistä lahjakkuutta), niin ei kielien osaamisesta ole juurikaan hyötyä tekoälyakoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen opiskelu on työttömänä kiellettyä. Jos sellaiseen ryhtyy, on syytä toimia salassa. 

Kerrohan ap vielä, miten juutuubissa suoritetut "kieliopinnot" ilman minkäänlaista todistusta osaamisesta parantavat työllistymistä ja mille alalle? Meinasitko, että sitten voisi hakea pizzamestaan duuniin jos heittäisi siitä ovelta notta: "İşiniz var mı?"

Vierailija
104/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

youtube maksaa. ilmaiseksi sieltä tulee pelkkiä mainoksia

Vierailija
105/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

youtube maksaa. ilmaiseksi sieltä tulee pelkkiä mainoksia

Lataa joku mainostenesto.

Vierailija
106/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei simultaanitulkkausta lasketa (mikä vaatii aivan erityistä lahjakkuutta), niin ei kielien osaamisesta ole juurikaan hyötyä tekoälyakoina.

Voi kuule lapsiraukka, kyllä ihan oikeat ja laadukkaat käännökset tehdään edelleen käsityönä ammattilaisten toimesta. Mitkään tekoälyt ei yllä lähellekään.

Vierailija
107/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sen voi tehdä työkkäriltä salaa niin sitten voi opiskella. Muuten siitä saa tekosyyn katkaista työttömyyskorvaus kun työtön onkin opiskelija jos työkkäri saa tietää. 

eikö enää saa harrastaakaan? nyt en kyllä usko. tekosyy vain. minäkin opiskelisin vaikka mitä, jos töiltäni ehtisin.

-eri

Duolingo-session ehtii tehdä vaikka vessakäynnillä.

Vierailija
108/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule lapsiraukka, kyllä ihan oikeat ja laadukkaat käännökset tehdään edelleen käsityönä ammattilaisten toimesta. Mitkään tekoälyt ei yllä lähellekään.

En ole tuo lapsiraukka, mutta kun ihmisten vaatimustaso vain laskee entisestään ja samaan aikaan tekoäly kehittyy, niin se ei lupaa alalle hyvää.

Vierailija
109/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlainen opiskelu on työttömänä kiellettyä. Jos sellaiseen ryhtyy, on syytä toimia salassa. 

Kerrohan ap vielä, miten juutuubissa suoritetut "kieliopinnot" ilman minkäänlaista todistusta osaamisesta parantavat työllistymistä ja mille alalle? Meinasitko, että sitten voisi hakea pizzamestaan duuniin jos heittäisi siitä ovelta notta: "İşiniz var mı?"

En kerro, saat keksiä ihan itse. Minä olen opiskellut pari vierasta kieltä ihan omatoimisesti, eikä ole niistä minkään valtakunnan todistusta. Mutta eipä se ole minua estänyt toimimasta ulkomailla kyseistä kieltä puhuvassa maassa yrittäjänä jo vuosikausia.

Vierailija
110/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tiedtä etteivät opiskele? työttömien pitää (oikeasti) anoa lupaa erilaisille opiskeluille ja hakea työtämyysturvalautakunnalta (tai mikä se nyt nykyisin onkaan) lupa saada opiskella. SIis jos haluaa jotain todistustakin siitä, että on opiskellut. Muussa tapauksessa pitää vain opiskella salaa itsekseen ja sitten kun löytää töitä niin käydä tenttimässä työsuhteen aikana. 

Suomi on maa, jossa hallitus samaan aikaan haukkuu työttmiä saamattomiksi laiskureiksi, mutta samaan aikaan sitten vetää niiltä kaikki mahdollisuudet kehittää itseään ja olla aktiivinen työttömyysaikanakin. 

Vierailija
111/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä toivoisi. Ei vaan enää pidä paikkaansa, ja lisäksi tekoäly voittaa jo 9 kääntäjää kymmenestä. Ei siellä mitään chatgpt:tä käytetä

Vierailija
112/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
113/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa

Niin että mitä että? Aloitus ei ole mikään väsynyt provo, vaan ihan oikeaa pohdintaa.

Ap

Jos niin olisi jättäiseit em. kommentin omaan arvoonsa ja vastailisit järkeviin. Mutta jätän sinut öyhöttämään työttömistä ja heidän tekemisistään mutuiluna.

Vierailija
114/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tarvetta opetella kieliä. Englanti ja Suomi riittää mulle.

Vierailija
115/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Because English is enough. Svenska, inte!

Vierailija
116/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainoat kieliopinnot, jotka työttömälle kannattavat, ovat sellaiset, joilla voi hakea töitä jostain kohdemaasta, jossa on parempi työllisyys. Jos siis on sellaisessa tilanteessa, että voi lähteä ja saa järjestettyä muuttokustannukset.

Vierailija
117/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"laadukkaat" käännökset nykyisin ovat laatua finglish tai esim: "Se on hyvempää kuin lakritsi." tai: "Tilaisuus järjestetään tässä kuussa kahdes neljättä."

Vierailija
118/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien kannattaa opetella kieliä, jotta voivat muuttaa toiseen maahan ja sielä pärjätä työelämässä paikallisella kielellä

Missä maassa voisi työllistyä ilman kunnon työkokemusta?

No jos olet aina ollut kelan elätti, niin tämä suositus ei koske sinua. Se koskee suomen huonossa suhdanteessa massoittain irtisanottuja.

Eli Kelan elätti nekin. Sama asia ja samoja ihmisiä nekin nyt.

Ei ole. Sosiaaliturva on nimenomaan tarkoitettu elämän kriisitilanteisiin, kun on vuosikymmeniä maksanut veroja niin ansaitseekin kunnon elatuksen silloin, kun omalta ansainnalta syyttään putoaa pohja. Sen sijaan loiset eivät ole selvinneet edes peruskoulusta ja kuvittelevat että heillä on joku oikeus syljeskellä kattoon koko elämänsä muiden taakkana. Heitä ei lasketa edes ihmisiksi.

Vierailija
119/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerro, saat keksiä ihan itse. Minä olen opiskellut pari vierasta kieltä ihan omatoimisesti, eikä ole niistä minkään valtakunnan todistusta. Mutta eipä se ole minua estänyt toimimasta ulkomailla kyseistä kieltä puhuvassa maassa yrittäjänä jo vuosikausia.

Eri asia toimia maassa kuin hakea töitä juuri kielten parista. Suomessa erityisesti arvostetaan koulutusta ja alan ihmisetkin hermostuvat, jos joku kouluttamaton vie heiltä

töitä ja polkee hintoja.

Vierailija
120/198 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä höpötä. Et sinä tuolla lapsittelullasi mitään uskottavuutta saavuta. Suuri osa ihmisistä osaisi kyllä ajan kanssa tuottaa laadukkaita käännöksiä (entä sitten?), mutta simultaanitulkkaus vaatii edelleen oikeaa lahjakkuutta ja siihen sinulla tai minulla ei vain ominaisuudet riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi