Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaisiko nyt opiskella jotain luovaa/käsityöalaa

Vierailija
11.02.2026 |

Kiinnostaisi kovasti esimerkiksi verhoilu ja entisöinti ja mielelläni lähtisin opiskelemaan esim. artesaaniksi. Tai tekstiilityön/kuvataiteen opettajaksi, mutta eiköhän näidenkin opetus kihta poisteta kokonaan. Olen nelikymppinen ja teen toimistotöitä alalla, jonka tekoäly pyyhkii pois tulevina vuosina. En oikein keksi, minne voisin kouluttautua. Missään ei ole hyvin töitä tarjolla, ei edes sillä takavuosien hittisuosituksella hoitoalalla. Sinne en kyllä halua missään tapauksessa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran tiedän, että noilla aloilla kilpailu on raakaa ja tarjontaa riittää. Edes ylempi kk tai jatkotutkinto ei takaa töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitenkään kannattavaksi, käsityö maksaa eikä suomalaisilla ole halua maksaa vaikka olisi kykyäkin. Olen itse samassa tilanteessa, mutta aion sinnitellä nykyisessä työssä niin pitkään kuin pidetään ja maksaa asuntolainaa pois, jatko mietitään sitten kun on pakko.

Vierailija
4/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset temuttavat Suomen kuiviin, joten tuskin kannattaa. Lihova, näivettyvä ja epäyhteisöllinen kansa joka ei lisäänny eikä saa taloutta elpymään. Suunta ei ole kasvu millään tavalla, muutoin kuin korkeintaan rasvaprosentin määrässä. 

Vierailija
5/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettajilla on duunia. Sinne kelpaa alkoholistitkin.

Vierailija
6/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessahan kaikki käsillä tehtävät työt eivät helpolla häviä. Noista mainituista on vaan vaikea saada rahaa ja pitää olla yksityisyrittäjä. Vaatii vähällä elämistä ja pitkää pinnaa. Niin ja sitä luovuutta. 

Uusi tuote on niin halpa, harvempi haluaa korjata vanhaa. Opettajienkin hommat vähenee kun lasten määrä romahtaa. Myös AI vie opettajien töitä.

Väittäisin kuitenkin että aina kannattaa opiskella juuri sitä mitä kiinnostaa ja sitten yrittää olla niiden joukossa jotka sillä pärjäävät. Kiinnostus ja työnilo on jo iso osa elämää. 

Vierailija
7/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asesepäksi opiskelet. Voi olla tulevaisuudessa kysyntää monilta tahoilta.

Vierailija
8/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien meidän pitää alkaa yrittäjiksi

Vierailija
9/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi vois toimia jos löis hynttyyt yhteen vaikka suutarin ja räätälin kans ja perustais palvelun jossa korjataan kaikkea.

Vierailija
10/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olisi kiva sellainen kaiken korjauspiste. Voisi olla vaikka jonkun kirpputorin yhteydessä tai vieressä. Siellä olisi samassa suutari, ompelija, verhoilija ja entisöijä. 

Vaatteita korjauttaisin varmasti enemmän, jos ompelijoita olisi helpommin tarjolla. Aina ovat huonosti auki ja jossain syrjässä. 

Vierailija
11/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudun Tulevaisuuden (lehti) uusimman koulutusliitteen mukaan suutarit saavat hyvin töitä. Tekevät mm. nättejä suomalaisia laukkuja. On kurssi. 

Ompelijoista on pulaa, kun nuoret suomalaiset tytöt eivätkä pojatkaan hakeudu ammatillisiin perusopintoihin. Ainahan vaatteita pitää korjauttaa ja lisäksi juhlapukuja teetetään. Design-vaatesuunnittelijoita ei tarvita (AMK) lisää, se ala ei työölistä. 

Media-alan valokuvaajia on liikaa. 

Kampaajia on joka kivijalkatalossa vieri vieressä.  

Vierailija
12/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen graafinen suunnittelija mutta olen kuvittamista itseopiskellut. Olen alkanut suunnitella että alan vaan sitten kai yrittäjäksi jossain kohtaa tulevaisuudessa kun töitäkään ei enää saa. Ensin vaan aion hommata kaikki työvälineet, printterit, skannerit, hyvät näytöt kotiini, ja siihen menee aikaa. Teen sitten kuvituksistani printtejä ja kehystän niitä ja vaikkapa tarroja yms. Varmasti ei tienaa paljon mitään mutta taitelijana on kuulemma köyhää.

Vierailija
13/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos entisöinti kiinnostaa, niin miten olisi korjausrakentaminen? Vanhojen talojen remontointi? Voisin palkata rintamamiestaloani remontoimaan jonkun, joka tuntisi vanhat rakennusmenetelmät ja kunnioittaisi vanhaa taloa. Vähän niin kuin Talot huokuvat historiaa -sarjassa. Budjettiakin tähän olisi ihan mukavasti, mutta en halua ketään joka purkaisi vanhat komerot ja vetäisi kipsilevyä päälle.

Vierailija
14/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät pointit nuo aseseppä ja suutari:

Mulla oli työkaverina nuori, fiksu kaveri sinänsä. Jotenkin vaan keskustelu meni siihen, että "mikä olit intissä"? - Aseseppä. Oli IT-alan opiskelija. Sanoin, et IT-ala ei välttämättä just nyt työllistä (aikaa tuosta jo tosin 10 vuotta). Ootko miettinyt tuota asesepän uraa?

Toinen oli suutari. Töitä kuulemma niin paljon kuin vaan jaksaa ja ennättää tehdä.

....

En sillalailla puutu toisten uravalintoihin; olen vaan ehkä kateellinen niille, jotka osaa tehdä jotain käsillään (kun en itse osaa/koskaan osannut. Siksi oma valinta aikoinaan oli IT-ala).

Vierailija
15/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opiskella sitä alaa, joka tekee sinut onnelliseksi.

Vierailija
16/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kannata. Pitää miettiä myös mikä työllistää, sillä opiskelu lainoineen on kallis sijoitus. 

Vierailija
17/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän paikkakunnalla on vain yksi verhoiluyritys. Sivujen mukaan tekevät enimmäkseen veneiden, asuntovaunujen/-autojen ja autojen verhoiluja. Aika vähän huonekaluja. Ehkä nykyään ihmisillä on niin laaduttomia sohvia ja nojatuoleja, että mieluummin ostetaan kokonaan uutta? Moni vanhoja huonekaluja harrastava taas verhoilee itse. 

Joku ehdotti tuota verhoilija-suutari-entisöijä-ompelija yhteisyritystä. Tuossa oli kyllä ideaa. 

Vierailija
18/18 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kannata. Pitää miettiä myös mikä työllistää, sillä opiskelu lainoineen on kallis sijoitus. 

Aina voi työllistää itse itsensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi