Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako neuroepätyypillisyydestä (Adhd ja Asperger) kertoa ennakkoon etsittäessä uusia kavereita?

Vierailija
11.02.2026 |

Oon siis vähän päälle parikymppinen nuori aikuinen, kellä Adhd ja Asperger diagnoosit, jokseenkin niiden piirteet ovat mulla sekä omasta että läheisteni mielestä melko lieviä. Oon jo pidempään kärsinyt yksinäisyydestä, ja mulla olisi tarkoitus tehdä itsestäni ilmoitus Kaverihaku.net sivustolle uusien ystävien löytämistä varten. Mietin kumminkin että kannattaako noista diagnooseista mainita jo siinä omassa ilmoituksessa, vai vasta sitten kun alkaa jonkun kanssa tutustua paremmin?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään hyötyä ja jos muut ei sitä huomaa niin vielä vähemmän järkeä kertoa.

On huomattavasti hyötyä, niin voi löytää samanhenkistä seuraa. 

Vierailija
22/27 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lika barn leker bäst

Bipot bipojen kanssa ja narsistit narsistien? Ei yleensä mene noin.

Mut autisteilla ja ADHD menee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kertoa, ettei tavallisten ihmisten aika haaskaannu mt-vikaisten kanssa kaveeraamisyrityksiin. pääviat paljastuvat kuitenkin jossain vaiheessa, eikä kukaan normaali jaksa olla rasittavan päävikaisen kaveri.

Vierailija
24/27 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tapana mainita. Tosin kaikki projektini/tekemiseni ovat kovasti taidepainotteisia, ja siellä ihmiset hyvin erikoisia kaikin puolin. Etenkään nykyisin aikuisena en koe erottuvani mitenkään, korkeintaan positiivisesti (olen analyyttinen ja rauhallinen). 

tämä minullakin. En todellakaan tule toimeen härvääjien kanssa enkä sellaisten kanssa joita joudun koko ajan muistuttamaan asioista, missä avaimet ota avaimet muista laittaa ovi lukkoon. Tein tota ihan riittävästi silloin kun lapseni asui vielä kotona. Tulen toimeen paljon paremmin rauhallisten mutta huumorintajuisten tyyppien kanssa, sellaisten jotka osaavat olla hiljaa, osaavat istua paikallaan ja nauttia hetkestä ilman että koko ajan täytyy olla menossa jonnekin tai kälättämässä hiljaisuuden päälle.

Olen Neuron kirjolla mutta en tyypillisesti.

Vierailija
25/27 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaa kertoa, ettei tavallisten ihmisten aika haaskaannu mt-vikaisten kanssa kaveeraamisyrityksiin. pääviat paljastuvat kuitenkin jossain vaiheessa, eikä kukaan normaali jaksa olla rasittavan päävikaisen kaveri.

Autismin kirjo ja ADHD ei ole mielenterveysongelmia. Mutta noin muuten joo, ei mustakaan ikinä ole tullut kovin läheinen yhdenkään neurotyypillisen kanssa. 

Vierailija
26/27 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lika barn leker bäst

Jaa ei kuitenkaan aina. Kyllä tavis + poikkeava on usein se paras kombo.

Vierailija
27/27 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lika barn leker bäst

Jaa ei kuitenkaan aina. Kyllä tavis + poikkeava on usein se paras kombo.

Ei aina, mutta huomattavan usein. En missään nimessä vois allekirjoittaa väitettä, että tavis + poikkeava ois usein paras kombo, kun mun elämänkokemuksen perusteella sellainen on äärimmäisen harvinaista, ja melkein aina nepsyt löytää toisensa ihan luonnostaan, vaikka olisivat diagnosoimattomia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi