Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa kun en voi suorittaa YAMK-tutkintoa työkokemuksen puuttuessa

Vierailija
11.02.2026 |

Miksi sitä ei voi suorittaa amk-tutkinnon perään?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä perseestä. 

Vierailija
2/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne siis on tarkoitettu henkilöille, joilla jo on työkokemusta. Hae yliopiston maisteriohjelmiin, niissä ei ole etukäteistyökokemusvaatimuksia, ja soveltuvalla AMK-tutkinnolla on niihin hakuoikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.studentum.fi/koulutushaku/maisterin-koulutus

Sukupuolentutkimuksen maisteriohjelma Helsingin yliopisto, paikassa Helsinki

https://www.studentum.fi/koulutukset/helsingin-yliopisto/sukupuolentutk…

Kaikkea paskaa sitä nykypäivänä voikin opiskella ja ihan yliopistossa. Eihän tuo perustu tieteeseen lainkaan!

Vierailija
5/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä taas oon ollut työelämässä pari vuotta, vaan opparin viimeistely puuttuu (tein sitä viimeksi siis 2023) Eli kun valmistun ni sitä 2 vuotta ei katota työkokemukseksi. Ihme ettei koululta oo kukaan (edes oppariohjaaja tai tuutori) ollut yhteydessä ku oon vaan "kadonnut" 2 vuodeksi. 

Vierailija
6/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opiskelu pohjautuu työelämän kokemukseen. Suurin osa opiskelijoista on yli 40 v. ja tuo arvokasta lisäarvoa opetukseen työkokemuksen kautta.

Vierailija
7/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin joskus tätä jospa perustaisi yrityksen mutta muistaakseni luin jostain että katsotaan että yrityksen täytyy oikeasti toimia eli olla liikevaihtoa.

Vierailija
8/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen rekry-hommia ja kyllä totuus on, että yamk-tutkinnolla ei tee mitään työnhaussa. Yliopistotutkinto menee aina haussa ohi. 🥳 Eli kannattaa suunnata sinne. 🤗

Tiesithän, että opiskella voi myös omasta kiinnostuksesta, ei vain rahan kiilto silmissä? Tsemii sulle joka tapauksessa <3 

Vierailija
9/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen rekry-hommia ja kyllä totuus on, että yamk-tutkinnolla ei tee mitään työnhaussa. Yliopistotutkinto menee aina haussa ohi. 🥳 Eli kannattaa suunnata sinne. 🤗

Olet väärässä. Se on samanarvoinen, ylemmän korkeakoulututkinnon hakukelpoisuuden antama tutkinto.

Yksityisellä puolella saat toki vapaasti palkata vaikka ylioppilaan.

Vierailija
10/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mä taas oon ollut työelämässä pari vuotta, vaan opparin viimeistely puuttuu (tein sitä viimeksi siis 2023) Eli kun valmistun ni sitä 2 vuotta ei katota työkokemukseksi. Ihme ettei koululta oo kukaan (edes oppariohjaaja tai tuutori) ollut yhteydessä ku oon vaan "kadonnut" 2 vuodeksi. 

Ei aikuisten ihmisten perään kysellä. Sinun pitää olla itse yhteydessä ohjaajaasi.

Vierailija
11/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesithän, että opiskella voi myös omasta kiinnostuksesta, ei vain rahan kiilto silmissä? Tsemii sulle joka tapauksessa <3 

No toki, jos ihan pelkän mielenkiinnon vuoksi hakee yamk:iin, niin eihän siinä mitään. Työllistävää vaikutusta sillä ei ole. 🙃

Vierailija
12/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuisten ihmisten perään kysellä. Sinun pitää olla itse yhteydessä ohjaajaasi.

Joo, ilman muuta oon näin ajatellutkin. Oon vain muilta kuullut (eri amk) että perään soitellaan jos ei palauta tyyliin tehtäviä ajoissa :D Mutta ilman muuta itse olen 100% vastuussa mun tilanteesta, sitä en kiellä :)

Vierailija
13/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taase sellainen tapaus joka ei ole sisäistänyt tuota AMK asiaa.

Se on KÄYTÄNNÖN koulutus, eli vähintää kohtuus että vaaditaan YAMK suorittajilta piiitkä työkokemus.

Muuten voisi noilla ryhmätöillä ja 25-35 sivun opinnäytteillä hakea virkoja joihin vaaditaa ylempikorkeakoulutukinto.

t. Tuplamaisteri

Vierailija
14/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, miten tuo 30 sivun käyttöohje jostain voi jumia, nyt niskasta kiinni. 

Vierailija
15/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Se on samanarvoinen, ylemmän korkeakoulututkinnon hakukelpoisuuden antama tutkinto.

Yksityisellä puolella saat toki vapaasti palkata vaikka ylioppilaan.

No siis, julkisen puolen rekryssä olen töissä. Näinhän asia on periaatteessa, mutta käytännössä yliopiston tutkinnoilla meille tullaan töihin. Hakijoita on paljon, niin on varaa, mistä valita. Yliopistokoulutus on merkittävä etu meidän töissä, koska osaaminen on ihan eri tasolla, kuin amk:ssa. Uskokaa, mitä haluatte, mutta näin se vaan on. 😅

Vierailija
16/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIlle alalle tarkalleen ottaen rekryät?

Vierailija
17/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska opiskelu pohjautuu työelämän kokemukseen. Suurin osa opiskelijoista on yli 40 v. ja tuo arvokasta lisäarvoa opetukseen työkokemuksen kautta.

Miksi se kokemus on hankittava vasta opintojen jälkeen? 

Vierailija
18/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, miten tuo 30 sivun käyttöohje jostain voi jumia, nyt niskasta kiinni. 

Kiitos tsemppiä! :) Johtuu siitä et en halua/uskalla esittää sitä muille ni alitajunta ei halua saada sitä valmiiksi :D 

Vierailija
19/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se kokemus on hankittava vasta opintojen jälkeen? 

Koska se on tarkoitettu juuri siihen. Eli väyläksi työkokemusta jo hankkineille saada ylempi korkeakoulututkinto.

https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/ammattikorkeakoulututkinnot

"Ylempi amk-tutkinto kehity asiantuntijana

Ylemmän amk-tutkinnon avulla voit syventää ammatillista osaamistasi työelämässä hankkimasi kokemuksen jälkeen. Opit hankkimaan ja käsittelemään oman alasi tutkimustietoa ja soveltamaan sitä työssä. Saat valmiudet muun muassa työelämän kehittämis- ja asiantuntijatehtäviin."

Vierailija
20/25 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toki, jos ihan pelkän mielenkiinnon vuoksi hakee yamk:iin, niin eihän siinä mitään. Työllistävää vaikutusta sillä ei ole. 🙃

Ja tämähän riippuu ihan työpaikasta ja tehtävästä. Esimerkiksi omalla työpaikallani oman alan yamk-tutkinto on se, joka on ensisijainen tiettyyn esimiestehtävään. Jos vaan hakija on muutenkin sopiva, niin hänet valitaan. Yliopistotutkinnot ym tulevat vasta sen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi