Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voisi olla esimiehen käytöksen syy?

Vierailija
11.02.2026 |

Olen töissä valtiolla, vakituisessa virassa.

Viime vuonna meille tuli uusi esimies. Samaan aikaan tehdään säästöjä: määräaikaisuuksia ei jatketa, eläkkeelle jäävien virkoja ei käytetä, kaikista kuluista säästetään. Minun työtehtävistäni osa on nopeasti muuttunut vähemmän tärkeiksi ja minulle on kasattu vähemmän kiinnostavia ja vähemmän haastavia tehtäviä.

Nyt uusi esimies on kuitenkin jatkanut kahden henkilön määräaikaisuuksia, ottanut tiimiin uuden henkilön toiselta osastolta ja hän kierrättää tehtäviä. Hänellä tuntuu olevan noin viiden hengen suosikkiporukka, johon itse en kuulu.

Nyt kehityskeskusteluissa esimies lähes väkisin tyrkytti minulle urakiertoa. Lisäksi kävi ilmi, että yksi tehtäväkokonaisuus loppuu kokonaan ja toinen siirtyy tähän viiden hengen porukkaan kuuluvalle henkilölle.

Olen herännyt keskustelun jälkeen öisin pohtimaan tuota urakiertoon väkisin tönimistä. Kuulin, että toiselle kollegalle oli melko suoraan sanottu, että ehkä muutaman vuoden tähtäimellä hän olisi kiinnostunut olemaan muualla töissä. Uskon, että oma alitajunta/ hermosto reagoi asioihin ja siksi on selittämätön paha olo ja heräilen öisin.

Mitä ajattelette yllä olevasta? Miten pitäisi toimia? 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ottanut uudet jutut mielenkiinnolla vastaan. Jos esimies on katsonut, että minun osaamistani tai potentiaaliani voidaan käyttää jossain toisessa tehtävässä, niin selvä, sinne vaan. Onko sillä niin väliä mitä tekee, teen sitä mitä firmassa tarvitaan sillä hetkellä.

Siitä on ollut minulle hyötyä. Olen vältellyt kaikki talon yt-neuvottelut olemalla tehtävässä, jossa on tarvittu tekijöitä. Minusta työnkiertoon kannattaa suhtautua positiivisesti.

Tämä. On hyvä tehdä kaikkea sellaista, mitä työnantaja kulloinkin pitää tärkeänä ja on avoin muutokselle. Voihan se olla, että työkierto valmentaa johonkin uuteen.

Jumittuminen, kyräily, teorioiden ja salajuonien kehittely ei edistä asiaasi.

Vierailija
22/27 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lakkasiko aihe kiinnostamasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin joskus vähän vastaavassa tilanteessa. Työpaikassani esimiehet ja organisaatio vaihtuu omneksi usein niin useinkaan sama esimies ei ole paria vuotta kauempaa. Joskus siis mulla oli esimies jonka suosikkiporukkaan en kuulunut (ehkä kielikysymys kun esimies oli ruotsia puhuva suomenruotsalainen) joka kehityskeskustelussa yritti minulle tyrkyttää urakiertoa ja moneen otteeseen sanoi että nyt olisi paikka auki toisella osastolla että enkö hakisi sinne. Minulle tuli älyttömän paha mieli silloisen esimiehen sanoista kun kuitenkin kauan olen firmassa ollut.  Ja juuri mitään lisähommia esimies ei minulle antanut vaan ne meni muille. Ja jos kysyin joskus esimieheltä jotain vaikka Teamsilla niin joko ei vastannut mitään tai meni päiviä tai viikkoa että vastasi jotain tylyä.  Useat yöt nukuin huonosti ja mietin tilannettani kun se alitajunnassa vaivasi. Luojalle kiitos jossain vaiheessa organisaatio ja esimies muuttui ja myös jossain vaiheessa tämä kyseinen esimies siirrettiin asiantuntija tehtäviin ettei hänellä ollut alaisia enää lainkaan, ajattelin että vihdoinkin joku huomasi ettei henkilö ollut sopiva esimieheksi siis osaava kyllä muuten mutta ei esimiestaitoja. Yllättäen myöhemmin taas tälle silloiselle esimiehelleni annettiin taas oma ryhmä jonka pomo hän nyt on, kun yllättäen hänen hyvä kaveri on hänen pomonsa. Luojalle kiitos en joutunut taas hänen ryhmään.

Vierailija
24/27 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut laitettiin kiertoon ilman, että edes kysyttiin. Samaan aikaan pieneen tiimiimme palkattiin pari uutta työntekijää. Seuraavana vuonna kaksi tiimiläistä irtisanottiin ( ei näitä uusia vastapalkattuja). Jos olisin jatkanut vanhassa tiimissä, niin minäkin olisin ollut irtisanottujen joukossa. Esimiehen kanssa keskusteluista ei ollut apua missään vaiheessa, koska hän ei suostunut puhumaan aiheesta kanssani.

Vierailija
25/27 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin joskus vähän vastaavassa tilanteessa. Työpaikassani esimiehet ja organisaatio vaihtuu omneksi usein niin useinkaan sama esimies ei ole paria vuotta kauempaa. Joskus siis mulla oli esimies jonka suosikkiporukkaan en kuulunut (ehkä kielikysymys kun esimies oli ruotsia puhuva suomenruotsalainen) joka kehityskeskustelussa yritti minulle tyrkyttää urakiertoa ja moneen otteeseen sanoi että nyt olisi paikka auki toisella osastolla että enkö hakisi sinne. Minulle tuli älyttömän paha mieli silloisen esimiehen sanoista kun kuitenkin kauan olen firmassa ollut.  Ja juuri mitään lisähommia esimies ei minulle antanut vaan ne meni muille. Ja jos kysyin joskus esimieheltä jotain vaikka Teamsilla niin joko ei vastannut mitään tai meni päiviä tai viikkoa että vastasi jotain tylyä.  Useat yöt nukuin huonosti ja mietin tilannettani kun se alitajunnassa vaivasi. Luojalle kiitos jossain vaiheessa organisaatio ja esimies muuttui ja myös jossain vaiheessa tämä k

Tämäntyyppistä toimintaa on myös meillä. Minulle esimies vastailee nopeasti, mutta joillekin työkavereille ei lainkaan. Joitakin työtehtäviä on ensi yritetty dumpata muille, ja kun heidän hankkeista niitä ei ole voitu maksaa, niin ne on sijoitettu minulle. Hyvin tutulta kuulostaa. Ap

Vierailija
26/27 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu ilmiö jo peruskoulusta. Luokan kuningatar kerää sen hovin ympärilleen. Nyrkkisääntö on se, että meidän on helpointa tulla toimeen itsemme kaltaisten ihmisten kanssa. Muiden seurassa on helppoa olla, kun jakaa heidän ajatus- ja arvomaailmansa sekä kiinnostuksenkohteensa. Sen sijaan hyvin erilaisten ihmisten kanssa on usein vaikeaa ja raskasta olla. Kuplautumiselle on syynsä.

Vierailija
27/27 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että hän on jatkanut määräaikaisuuksia, jos se teillä on kiellettyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä