Helsinki, Stadi, Hesuli, Hesa, pääkaupunki, iso kirkko, betoniviidakko... mitä sanaa sinä käytät?
Kommentit (76)
Itse käytän sanoja 'Stadi' (ja 'Steissi', jos rautatieasemasta puhe). Ihan savolainen olen enkä tarkoita lesoilla. Tuo vaan kunnioitus isää ja hänen parasta kaveria kohtaan. Puhui aina mutsista, systeristä ja broidista vaikka oli Kainuusta lähtöisin, tuo kaveri siis. Is... faijan kanssa tuosta joskus 'bamlattiin'. :)
....
'Isokirkko' taas tarkoittaa yl. kaupungin tai kunnan keskustaa. Jos vaikka pitää lähteä viinakauppaan, niin "lähden tästä isollekirkolle" :) ... Sama myös 'liikepaikoille' lähtö (tuo Itä-Suomessa).
Kun asuin Espoossa, sanoin aina lähteväni kaupunkiin tai keskustaan. Helsinki on keskusta pääkaupunkiseudun asukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän sanoja 'Stadi' (ja 'Steissi', jos rautatieasemasta puhe). Ihan savolainen olen enkä tarkoita lesoilla. Tuo vaan kunnioitus isää ja hänen parasta kaveria kohtaan. Puhui aina mutsista, systeristä ja broidista vaikka oli Kainuusta lähtöisin, tuo kaveri siis. Is... faijan kanssa tuosta joskus 'bamlattiin'. :)
....
'Isokirkko' taas tarkoittaa yl. kaupungin tai kunnan keskustaa. Jos vaikka pitää lähteä viinakauppaan, niin "lähden tästä isollekirkolle" :) ... Sama myös 'liikepaikoille' lähtö (tuo Itä-Suomessa).
Pelkkä kirkko tarkoittaa keskustaa. Kaikissa pikkukylissä kun yleensä on kirkko. Eli: "mennään kirkolle". Iso kirkko tarkoittaa sitten jonkun isomman kaupungin keskustaa, yleensä siis Helsingin.
Helsinki tai stadi riippuen tilanteesta. Noita muita esitettyjä nimiä ei käytä kukaan.
Yleensä Hessoi. Esim. Oon Hessoissa tänään. Meen huomenna Hessoihin.
Joskus Pää-Hese tai Iso Kirkko.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki tai stadi riippuen tilanteesta. Noita muita esitettyjä nimiä ei käytä kukaan.
Ai kukaan ei käytä sanaa Hesa? Heh. Aika moni kyllä käyttää.
Toisen polven helsinkiläisenä käytän nimeä Helsinki.
Stadi tarkoittaa ratikoiden ajamaa ydinkeskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki
Juuri näin. Muista nimiettelyistä lostaa tyhmyys ihan kättelyssä. 😝😝😝😝😆😆😆😆
Iso Kirkko, Helsinki, tai Stadi, mutta yleisesti kaupungeista kivihelvetti.
Vierailija kirjoitti:
....
Missä sulla on sitten normaali kirkko, jos iso kirkko tarkoittaa kaikkien kuntien keskustaa?
Viherpunikkila.