Suomi lähtee taas nousuun, kun suojaosat palautetaan ja saadaan TEMUtus kuriin.
Suojaosien palauttamisen myötä ihmisillä on varaa ja uskallusta taas kuluttaa, ja kun temutus saadaan tiukasti rajoitettua, niin ihmiset on pakotettuja kohdistamaan kulutuksensa kotimaisiin kauppoihin (ja kotimaisiin nettikauppoihin). Kauppiaat tilaa tavarat Keskisen tyyliin Temusta (koska kauppiaiden mahdollisuutta tilata Temusta ei rajoiteta) ja myy kalliimmalla näille ostovoimansa takaisin saaneille suomalaisille kuluttajille.
Kommentit (8)
Temutus kuriin ja äkkiä. On se kumma, kun niin vaikea laittaa sitä hallintaan.
Ensin tilataan roinaa Temusta ja ruokaa Woltilla ja maksetaan se Klarnalla velaksi ja sitten itkeä tuherretaan, kun rahat on vähissä.
Sori nyt vaan, mutta mulla ainakaan ei ole varaa ostaa suomalaisen kaupan hinnoilla mitään muuta kuin pakolliset, eli ruoka, hygienia ja kempparit. Tuskin olen ainoa.
Eipä taida Suomi nousta sillä että rahaa jaetaan lisää sosiaaltuen varassa eläville. Kauppa ei lähde elpymään vaikka temutus kiellettäisiin koska Suomen hintataso on niin järjettömän korkea ihan kaikessa. Jos yhden euron tavara Kiinassa maksaa Suomessa kymmenen euroa niin eiköhän se jää ostamatta kokonaan.
Suomen suurempi ongelma vuosikausien ajan jatkunut talouskasvun puute. Suuret kotimaiset yritykset pärjäävät mutta eivät ne aio laajentua uusille aloille. Pitäisi saada yritystoimintaa lisää niin ihan joka tasolla mikä voisi ajan myötä johtaa uusiin vientiyrityksiin. Miksi tässä ei onnistuta on hyvä kysymys.
Viime vuonna 5000 yritystä meni konkurssiin joten ei nykymeno hyvältä näytä. Miksi valtio ei tee mitään jotta yritystoiminta voisi tässä maassa kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan, mutta mulla ainakaan ei ole varaa ostaa suomalaisen kaupan hinnoilla mitään muuta kuin pakolliset, eli ruoka, hygienia ja kempparit. Tuskin olen ainoa.
Hyvätuloisena voisin ostaa Suomesta mutta valikoima ei vaan aina ole riittävää ja on pakko tilata ulkomailta. Hintataso on lähes joka tavarassa kotimaan tappioksi luultavasti arvonlisäveron vuoksi. Joissain nettikaupoissa hinta vaihtuu Suomen arvonlisäveron mukaiseksi mutta ei läheskään kaikissa. Saksasta jos tilaa elektroniikkaa niin 5 prosentin hintaetu on jo aika iso raha. Vaihtelun vuoksi olen tilannut ruokaa Saksasta ja ihan hyvää on ollut.
Näin se menee.