Miksi kisäläistä pännii naapurin pösä-sopimus?
Niin. Ei voi muuta päätellä kaikista pro-kisä propaganda ja pösän haukkumiskirjoituksista täällä.
Eli kerro, mikä naapurin sähkösopimuksessa sinua ahdistaa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Naapureitten sähkösopimukset ei kiinnosta mua tippaakaan. Mulla on muutakin elämää ja ajateltavaa. Yhdellä tuttavallani on pörssisähkö, ja hänen sähkölaskunsa tammikuulta oli paljon suurempi kuin mun koko vuoden sähkölaskut siirtoineen yhteensä. Enpä taida siis vielä vaihtaa omaa kiinteähintaistani mihinkään.
No sun tuttavasi ei maksa sitten kesällä sähköstä "mitään", niin tasanhan se menee. Paitsi että tarinasi on satua tai tuttavasi asuu harakanpesässä.
Miten menee jos yhden kuukauden lasku toisella on jo isompi kuin koko vuoden toisella? 😁
Niin ja sä uskoit että tuo ei ollut yhtään liioiteltua? Ehkä tuo tuttava pitää terassillaan lämpövastuksia päällä pakkasella tai jotain muutä älyvapaata toimintaa? Ei voi tietää.
Kiinteähintaista sähköä käyttävät tuntuvat olevan enemmän harmissaan valinnastaan, koska jaksavat pitää tätä keskustelua yllä. Minäkin vaihdan kuiinteähintaiseen, jos saan sen 4,5 sentillä.
Minulla on puskurirahaa maksaa talvella pari isompaa sähkölaskua ja myös kykyä vaikuttaa helposti sähkönkulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se läppäri nyt niin paljon sähköä vie ja sehän toimii ruokatuntiin asti ilman sähköä. Sitten vasta tarttee ladata.
Mulla on aika paljon enemmän koneistoa kuin pelkkä läppäri... Pari pöytämyllyä, pari serveriä, laitteisto metallin käsittelyyn etc. Näyttöjäkin 7kpl plus videotykki. Välillä pitää täyttää iso mutta pumpattava uima-allas, eikä sielläkään viitsi kylmässä vedessä touhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pösäläiset aattelevat muitakin kuin itsejään. Jos ei oo taloudellista kannustetta säästää sähköä pahimman kulutuspiikin aikaan, ei sitä välttis tee ollenkaan. Aattelee että "on kiinteä hinta, laitan saunan ja uunin päälle, en välitä". Pösäläisen intressi on välittää, kun maksaa markkinahinnan. Pösäläinen vähentää kulutustaan kun se on muilla suurimmillaan, ja alentaa tuolla tapaa myös muiden sähkön hintaa.
Ja sen varalle, että pösäläinen pösäyttää kaikki laitteet päälle kerralla halvan säpäkän aikaan, tulee pian pakolliseksi (pösäläisille) se tehomaksu, joka pitää huolen, että verkko kestää. Joustoa haetaan, ja joustoa saadaan.
Pösäläisillä on intressi seurata sähkönkulutustaan, mutta miksi ihmeessä kisäläiset / määrikset sitä seuraa, kun kerran maksavat ekstraa ("vakuutusta") siitä, ettei heidän tarvi sitä seurata?
"Me muut osataan ajatella yhteistä hyvää ilman että siitä annetaan rahallista hyvitystä."
Voiko tuohon luottaa? Joka tammi- ja helmikuu osa porukasta ilkkuu - jopa silloin kun valtiovalta pyysi säästämään sähköä, ettei tule sähkökatkoksia - että kun sähkö on syystä tai toisesta kortilla, hepä laittavat saunan ja uunit ja muut päälle?
Hienoa, jos osa ihmisistä osaa ajatella yhteistä hyvää ilman rahallista hyvitystä - se on paras tapa! Vaan hyvin monille ihmisille omassa arjessa ne rahalliset kannustimet ovat tiukan paikan tullen tärkeämpiä.
HS:n jutussa tänään 9.2. moni lukijakommentaattori totesi, että oikeasti kaikkien pitäisi olla pörssisähkö-asiakkaita - vain sillä tavalla saataisiin sähkönkulutus vastaamaan tuotantokapasiteettia.
Siinäpä meille kaikille ajattelemista.
Vierailija kirjoitti:
No ihan rehellisesti pännii se, että kun itsellä sähkön hinta ei muutu ja se on aina yhtä kallista, niin naapuri kyselee, voiko tulla meille lauantaina saunomaan tai ihmettelee, että oikeastiko pestään pyykkiä keskellä päivää, kun sähkö on kallista. Jos olisi hiljaa, ei asia vaivaisi lainkaan.
No se, että sulla on kahjo naapuri nyt vaan ei ole asia joka varsinaisetsi liittyy mitenkään sähkön hintaan. Jos toi nyt edes on totta.
Jos naapurilla säästyy enemmän rahaa.
En tiedä. Olen mäsäläinen.