Voiko normaali ihminen joutua Suomessa asunnottomaksi?
Jos ei ole mielenterveys- eikä päihdeongelmaa niin voiko silti olla asunnoton?
Kommentit (211)
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitää aika täysin itse tössiä asiansa, että päätyy siihen jamaan ettei ole asuntoa lyhyttä aikaa lukuunottamatta. Lähes kaikki ns. asunnottomista ovat päihdeongelmaisia.
Moni asunnoton on todellakin päihdeongelmainen. Monelle kuitenkin nimenomaan asunnottomuus on syy päihdeongelmaan -elämä ilman asuntoa on niin karua, ettei sitä kestä selvin päin.
Höpö höpö. Asunnottomuuden syy on se päihdeongelma. Ei ole pystytty hoitamaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hetken opiskeluaikana ja eron jälkeen asunnoton. Opiskelijakämpän psyko vuokrantaja oli vain yhtenä päivänä tyhjentänyt tavarani asunnosta pihalle. Ei mitään järkevää syytä, että teki noin. Pääsin opiskelukaverin kämppään, ja muutettiin siitä vielä yhteiseen kimppakämppäänkin.
Erosin väkivaltaisesta eksästä, kun yksinkertaisesti en enää jaksanut pelkoa. Tässä asunnottomuus oli myös osittain taktista: asunnoton kiilaa kaupungin asuntojonossa ja sainkin heti asunnon.
Pidän itseäni "normaalina", kunniallisena kansalaisena.
Auttaako ne oikeasti ja millä ajalla?
Oon yhden kaverin asunnottomuutta ja asunnon etsintää katsellut,ei ollut helppoa ja faijansahan piti taata ja allekirjoittaa sopimukset. Moni ei varmaan halua pyytää apua sukulaisilta jne.
Mulla nousee vuokra koko aja
Miksi et hae töitä, kuten normaalit ihmiset?
Ainoat asunnottomat joita olen koskaan tuntenut ovat olleet yrittäjiä. Jos on tiukasti tuensaaja niin näin ei välttämättä käy, mutta jos on yrittäjä ja tekee konkurssin niin sitten voi joutua huonoon tilanteeseen omaisuuksiensa kanssa, ei saa tukia, jne. Lisäksi tiedän omalla rahalla yrittäneitä riskinottajia, jotka ovat kustannuksissa säästääkseen muuttaneet syrjäseuduille tai ulkomaille, joka onkin sitten ollut huono heidän bisneksilleen ja toiminta on loppunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin miten tuolla pakkasella voi edes pysyä järjissään/hengissä. Nyt ollut pitkä pakkaskausi. Ja lisää heikennetään ihmisten oikeuksia hallituksen toimesta.
Kyllä asunto tmv kuuluu ihmisoikeuksiin, ei kahta sanaa.
On olemassa ihmisiä, jotka huumepäissään hakkaa asuntonsa ovet, seinät ja kalusteet hajalle. Eivät siis kykene asumaan normaaleissa asunnoissa, vaikka heille sellainen olisikin tarjolla.
Tietääkö kukaan mihin sekavasti käyttäytyvä vanhus sijoitetaan, jos häiriköi ympäristöään sairauksissaan? Hoitokoteihin on pitkät jonot.
Ei voi joutua asunnottomaksi kun maksaa asumiskulut eikä elä holtittomasti yli varojensa. Tarkoittaa mm. luopumista päihteistä, tupakasta, muusta viihteestä, pelaamisesta velaksi elämisestä ja jopa lapsien teosta jos ei ole varaa niitä elättää. Rahaa ei voi mennä yhtään tuhlaamaan mihinkään heräteostoksiin tai elää rahapäivänä leveesti tuhlaten esim. mennä ravintolaan.
Puhun kokemuksesta kun tuli välillä työttömyysjaksoja ja oli vielä opintovelatkin niskassa.
Laskee tarkkaan budjetin vihkoon näkyville. Pitää opetella itsekuria ja lipsumisiin ei ole varaa tai sitten alkaa kadulle lähtö häämöttään.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi, eikä ole edes mitenkään poikkeuksellista.
Ei voi, ei NORMAALI.
Vuokraan asuntoani luottotiedot menettäneelle miehelle. Kela maksoi takuuvuokran ja Kela maksaa ison osan vuokrasta. Nää tulee suoraan mun tilille.
No ei voi. Ei kukaan normaali ihminen perseile asioitaan niin että joutuu asunnottomaksi.
Vaikka olisi joitain mielenterveys ongelmia niin ei. Jos kykenee maksamaan vuokran johon valtio antaa tuet niin ei. Suurin osa asunnottomista on "ei enää välitä kun ei ole tulevaisuutta ja jättää maksamatta" tai "vedän ennemmin ränniin ja kurkusta alas ne vuokra rahat.".
Vierailija kirjoitti:
Ei voi joutua asunnottomaksi kun maksaa asumiskulut eikä elä holtittomasti yli varojensa. Tarkoittaa mm. luopumista päihteistä, tupakasta, muusta viihteestä, pelaamisesta velaksi elämisestä ja jopa lapsien teosta jos ei ole varaa niitä elättää. Rahaa ei voi mennä yhtään tuhlaamaan mihinkään heräteostoksiin tai elää rahapäivänä leveesti tuhlaten esim. mennä ravintolaan.
Puhun kokemuksesta kun tuli välillä työttömyysjaksoja ja oli vielä opintovelatkin niskassa.
Laskee tarkkaan budjetin vihkoon näkyville. Pitää opetella itsekuria ja lipsumisiin ei ole varaa tai sitten alkaa kadulle lähtö häämöttään.
Tuo pätee vain osaan ihmisistä. Myös lapsettomille ja päihteettömille voi käydä huonosti.
t. Konkurssin tehnyt
Voi olla että olen väärässä. Mut jos sä olet oikeasti varaton. Valtio kyllä järjestää sulle asunnon. Mutta oleppa paperilla varakas " niin voit olla k......sa
Mulla on suvun kesämökki. Käytännössä arvoton p.....a paperilla arvoa 100 k€. Jos myyn mökin koko mun suku hylkää mut.
No tuo mökkipä estää esim harkinnan varaiset tuet. Koska olen rikas 😂.. oletan että jos joutuisin asunnottomaksi mökki pitäisi myydä ennenkuin saa mistään mitään?
Suomessa on suuria väestön suojia joita voitaisiin väliaikaisesti käyttää asunnottomien majoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käytännössä koditon, vaikken paperilla. Ostin asunnon, joka paljastui sädesienen myrkyttämäksi. Fyysiset oireet ovat niin pahoja, etten voi asunnossa olla. Taloyhtiö on nyt kohta vuoden tehnyt erilaisia mittauksia ja useampi kuukausi menee ennen kuin remontti alkaa- ja renontoidaanko asunto niin, että se saadaan asumisterveeksi, sitä en vielä tiedä. Lainat ja yhtiövastikkeet on maksettava, vakuutusyhtiö ei tällaista korvaa, eikä kahteen asuntoon ole varaa. Työn takia en voi kauas Helsingistä muuttaa. Ei sossu tai Kela todellakaan auta, eikä asuntoa saa myytyäkään. Sillan alla en sentään nuku, mutta ystävien ja sukulaisten sohvien kiertäminen on todella rankkaa.
Kyllä asunnottomaksi voi joutua helposti huonolla tuurilla työssäkäyvä päihdeongelmatonkin.
Miksei vakuutus korvaa? Miksei saa myytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa ole kaikenlaisia työttömyys-, asumis- ja toimeentulotukia joiden avulla jokainen voi järjestää itselleen asumisen jos jostain syystä ei muuten pärjää?
Ei.
Mihin ne rahat menee? Sähköpotkulautojen vuokriin?
Kyllä noilla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käytännössä koditon, vaikken paperilla. Ostin asunnon, joka paljastui sädesienen myrkyttämäksi. Fyysiset oireet ovat niin pahoja, etten voi asunnossa olla. Taloyhtiö on nyt kohta vuoden tehnyt erilaisia mittauksia ja useampi kuukausi menee ennen kuin remontti alkaa- ja renontoidaanko asunto niin, että se saadaan asumisterveeksi, sitä en vielä tiedä. Lainat ja yhtiövastikkeet on maksettava, vakuutusyhtiö ei tällaista korvaa, eikä kahteen asuntoon ole varaa. Työn takia en voi kauas Helsingistä muuttaa. Ei sossu tai Kela todellakaan auta, eikä asuntoa saa myytyäkään. Sillan alla en sentään nuku, mutta ystävien ja sukulaisten sohvien kiertäminen on todella rankkaa.
Kyllä asunnottomaksi voi joutua helposti huonolla tuurilla työssäkäyvä päihdeongelmatonkin.
Mitäs Vantaalle muuta. Miksi sä muuten ostit sen asunnon tutkimatta tarkastuksia?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että olen väärässä. Mut jos sä olet oikeasti varaton. Valtio kyllä järjestää sulle asunnon. Mutta oleppa paperilla varakas " niin voit olla k......sa
Mulla on suvun kesämökki. Käytännössä arvoton p.....a paperilla arvoa 100 k€. Jos myyn mökin koko mun suku hylkää mut.
No tuo mökkipä estää esim harkinnan varaiset tuet. Koska olen rikas 😂.. oletan että jos joutuisin asunnottomaksi mökki pitäisi myydä ennenkuin saa mistään mitään?
Koko muu suku voi ostaa sinulta tuon mökin. Jos eivät osta, niin turha vinkua että teit väärin myydessäsi sen suvun ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Lähdin väkivaltaisen miehen luota siinä vaiheessa kun yksi poliisi sanoi mulle, että Ihan oikeasti Lissu (nimi muutettu), sun on pakko lähteä. Mä en halua enää tulla tähän osoitteeseen koska joku kerta vielä löydän sut kuolleena.
Elämäni suurin kiitos hänelle, sai mut heräämään ja lähtemään. Turvakotipaikka oli valmiina, mutta arvatkaapa mitä? Sinne ei saa ottaa lemmikkiä mukaan. En tasan tarkkaan jättänyt koiraparkaa sille sekopäälle. Joten; reppu selkään, koira matkaan ja menoksi. Ilman luottotietoja (vuokrani olen aina maksanut) ja koiran kanssa oli aivan s** tanan vaikea saada kämppää. Kolme vuotta siihen meni. Kun pääsin tähän nykyiseen asuntooni, sain avaimen käteen, menin istumaan olohuoneen lattialle ja itkin onnesta.
Liikuttava tarina, mutta elämä on valintoja. Sinä valitsit koiran ja asunnottomuuden, sen sijaan että olisit ottanut asunnon ja lu
Huomaa ettet välitä eläimistä. Missään tilanteessa en itsekään hylkäisi koiraani. Olen luvannut itselleni ja koiralle, että koskaan en petä sen luottamusta.
Voimia sinulle kenen surullista tarinaa tässä ruoditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vakuutus korvaa? Miksei saa myytyä?
Veikkaan että tämä on tuttu tapaus. Koska näistä korjauksista ja korjaustarpeista löytyy tietoa jo vuosikausia sitten. Taloyhtiö mokannut oikein kunnolla.. eo kukaan noita asuntoja osta jos lukee raportit. Ei edes 10€.
Olet juuri sellainen tapaus, jota näiden kaikkitietävien mielestä ei vol olla olemassakaan. Vähän tyhmemmän ulkopuolisen on helppo sanoa, että kyllä halpoja vuokra-asuntoja on ja että ei sädesieni ole niin paha juttu, ettei jossakin huoneessa voisi asua. Ja paketin voi taputella sillä, että ethän sinä mikään normaali ihminen ole, kun kerran olet törsännyt rahasi noin huonoihin asuntokauppoihin. Sitten vain seuraavaan keskusteluun jankuttamaan, että oma valinta.