Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko normaali ihminen joutua Suomessa asunnottomaksi?

Vierailija
08.02.2026 |

Jos ei ole mielenterveys- eikä päihdeongelmaa niin voiko silti olla asunnoton? 

Kommentit (211)

Vierailija
201/211 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että olen väärässä. Mut jos sä olet oikeasti varaton. Valtio kyllä järjestää sulle asunnon.  Mutta oleppa paperilla varakas " niin voit olla k......sa

Mulla on suvun kesämökki. Käytännössä arvoton p.....a paperilla arvoa 100 k€.  Jos myyn mökin koko mun suku hylkää mut.

No tuo mökkipä estää esim harkinnan varaiset tuet.  Koska olen rikas 😂..  oletan että jos joutuisin asunnottomaksi mökki pitäisi myydä ennenkuin saa mistään mitään?

Koko muu suku voi ostaa sinulta tuon mökin. Jos eivät osta, niin turha vinkua että teit väärin myydessäsi sen suvun ulkopuolelle.

Muu suku on vanhuksia/ vaarattomia jne.  Jos vaihtoehtona olisi jäädä kodittomaksi sit möisin.  Nyt yritän vaan sinnitellä. Suku on tärkeä mulle

Vierailija
202/211 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on suuria väestön suojia joita voitaisiin väliaikaisesti käyttää asunnottomien majoitukseen.

Ajatuksena voi kuulostaa hyvälle, mutta onhan muutenkin olemassa erilaisia hätämajoituksia, joiden ongelma on usein siinä, että monet kokee ne turvattomiksi, kun majoittuvien joukossa on väkivaltaisia ja varkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/211 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että olen väärässä. Mut jos sä olet oikeasti varaton. Valtio kyllä järjestää sulle asunnon.  Mutta oleppa paperilla varakas " niin voit olla k......sa

Mulla on suvun kesämökki. Käytännössä arvoton p.....a paperilla arvoa 100 k€.  Jos myyn mökin koko mun suku hylkää mut.

No tuo mökkipä estää esim harkinnan varaiset tuet.  Koska olen rikas 😂..  oletan että jos joutuisin asunnottomaksi mökki pitäisi myydä ennenkuin saa mistään mitään?

Miten sun mökki sukulaisille kuuluu? Vai odottavatko saavansa sen perintönä? Myy niille se roska. 

Vierailija
204/211 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sun mökki sukulaisille kuuluu? Vai odottavatko saavansa sen perintönä? Myy niille se roska. 

Se mökki myytiin/ annettiin mulle koska olen suvun ne viimeinen. Tämän mökin tunnearvo on iso kaikille..  myynti ei ole optio koska suvussa ei ole ihmisiä ketkä sen pystyisi tai haluaisi ostaa.

Huvittanut vaan vuosien varrella kun törmännyt asiaan että onhan sulla omaisuutta.   No on ja ei 

Vierailija
205/211 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

191. Jäit asunnottomaksi?

Jäin. 

Vierailija
206/211 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutus ei korvaa , koska home ja sädesieni ei äkillisesti tapahdu, vaan tulee ajan kanssa.  Taloyhtiöön ei voi teetättää sellaista kuntotarkistusta ennen ostoa, jossa kajottaisiin rakenteisiin. Taloyhtiö oli kyllä tehnyt kattavan kuntotarkistuksen ennen kuin ostimme asunnon, mutta ei jokaiseen asuntoon. Mitään homeeseen viittaavaa ei löydetty yhdestäkään tutkitusta asunnosta. Ennen kuin nyt , ei pelkästään meidän asunnosta, vaan muutamasta muustakin.  Myyjää en saa vastuuseen, koska home on rakenteissa, eikä näkyvänä, eivät siis voineet tietää ongelmasta.  Väitteidensä mukaan.  Itse en voi myydä ennen kuin on todettu puhtaaksi, eihän kukaan homekämppää osta. Enkä aio riskeerata, että kahden vuoden kuluttua myynnistä istun käräjillä uuden ostajan taholta koska olisin pimittänyt jotain tietoa.   Ei sillä että asunnot nyt edes liikkuisi, taloyhtiössä on useita asuntoja ollut todella pitkään myynnissä.  Ei myöskään ole vieläkään mitään tietoa aikataulusta, minähän naiiviraukka luulin, että parissa kuukaudessa asuntoa alettaisiin remontoida.  Ei tullut pieneen mieleenkään, että kestää melkein vuoden ennen kuin edes voidaan aloittaa korjauksia. Eikä loppua näy. 

Tiedän myös tapauksia, joissa on peritty huonokuntoinen talo syrjäseudulta- niitäkään ei saa myytyä, mutta paperilla henkilöllä on omaisuutta, eikä siis mitään asumis-tms tukia saa. Työpaikka pitää pääkaupunkiseudulla. Kun varat ei riitä asumiseen, ei paljoa naurata . 

Vierailija
207/211 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut ja Kokoomus yrittää sitä 

Vierailija
208/211 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helposti kieltäytymällä keppihyppyytyksistä jolloin tuet leikataan pois ja joutuu kestokarenssiin eikä mistään saa mitään. Sitten voi mennä vaikka sillan alle.

Vierailija
209/211 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voi, jos vaikka toimeentulotuki tai asumistuki evätään jostain syystä eikä pysty vuokriaan maksamaan. Tai jos on menneet luottotiedot eikä voi vuokrata kämppää. Ehkä ihmisellä kuitenkin on jokin mielenterveysongelma jos ei pysty asioitaan hoitamaan. Eihän ketään voi jättää kadulle paleltumaan. 

Vierailija
210/211 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti voi. Järkyttävää. Pitäisi olla enemmän asuntoloita raittille, kunnollisille ihmisille. Opiskelijana asuin opiskelija-asunnossa, missä oli oma pieni huone ja oma vessa, mutta yhteinen keittö. Kelpaisi vallan mainioisti, jos jäisin ilman asuntoa. Kukaan kunnollinen ihminen ei pitäisi joutua asumaan taivasalla. Kauppakeskuksissa yöpyvätkin saavat puolestani nukkua rahuassa, kunhan eivät häiritse ketään.

Vierailija
211/211 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Valmistuminen vei asunnon ja olin 5kk asunnoton ennenkuin löytyi sellainen johon oli varaa. Opiskelija-asunnossa ei saanut asua enää valmistumisen jälkeen kuin 2kk. Ja kyllä, etsin aktiivisesti yli puoli vuotta ennenkuin asunto meni alta.  Asuin autossani suurimman osan kesää, kuukauden roikuin kaverin nurkissa ja sitten vihdoin löysin asunnon. Onneksi oli töitä niin sain säästettyä takuuvuokraan ja vuokraan rahat.

Ylihintaisia oli tarjolla, mutta en olisi voinut maksaa vuokraa ja olisin menettänyt luottotiedot.

En juo, en polta, en käytä muitakaan päihteitä. Eikä ole mt-ongelmiakaan.

Paitsi että. Opiskelija asuntolaa koskee ihan Suomen lait. Joutuvat hakemaan sulle häädön se kestää vähintään 6kk.

Sen jälkeen onkin helppo löytää asunto, kun on edellisestä häädetty. Not. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä