Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko normaali ihminen joutua Suomessa asunnottomaksi?

Vierailija
08.02.2026 |

Jos ei ole mielenterveys- eikä päihdeongelmaa niin voiko silti olla asunnoton? 

Kommentit (211)

Vierailija
121/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seura 10.02.2026

Ennennäkemätön asunnottomuuskriisi eläkeläiset ja työssä käyvät menettävät kotejaan: Niin kutsuttuja tavallisia ihmisiä on pudonnut jo pitkään

Uudenlainen asunnottomuuskriisi kolkuttelee kotien ovia, kun työssäkäyvien rahat eivät riitä asumiseen eikä kohtuuhintaisia koteja ole saatavilla. Eniten apua tarvitsevat lapsiperheet, mutta tukien pienentyessä kodin menettäminen voi uhata myös eläkkeensaajaa.

Kohtuuhintaisia asuntoja on kyllä saatavilla. Kohtuuhintaista asuntoa tarvitsevat eivät vain ole valmiita muuttamaan niihin, koska ne saattavat sijaita kaukana nykyisestä asuinpaikasta ja elinpiiristä. 

On varmasti levollinen mieli, kun tietämys nykymaailmasta on noin vähäinen.

Vierailija
122/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan elämänhallintataitoinen ei joudu. Jos joutuu, on sössinyt asiansa aivan itse. Normaali ihminen ei joudu.

Ja rajanhan sinä vedät juuri siihen, jos ei joudu asunnottomaksi on normaali, ja jos joutuu, ei ole normaali. Aika tyhjänpäiväinen keskustelu siis.

Parempi vetää raja niin, että ihmisellä joko on elämänhallintataitoja tai niitä ei ole. Suomessa nykyään yllättävän monella ei ole, ja se johtuu tästä puolisosialistisesta mallista, jossa mitään ei saa vaatia ja ihmiset kasvatetaan olettamaan, että valtio hoitaa kaiken yksilön puolesta. Mutta ei se sitten olekaan ihan niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, jos esimerkiksi sairastuu pahasti, ja joutuu pitkäaikaisesti sairaalaan. Pitäisi olla niitä turvaverkkoja joihin voi nojata pahoissa tilanteissa. 

Sairaalassa on sossu ihan sitä varten, että hän huolehtii asioista, joita et pysty hoitamaan. Sairaalapäivien kuluissakin on maksukatto.

Vierailija
124/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppa kirjoitti:

Puppa on koditon 👴🏻💗🥺

🥱🤡

Vierailija
125/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seura 10.02.2026

Ennennäkemätön asunnottomuuskriisi eläkeläiset ja työssä käyvät menettävät kotejaan: Niin kutsuttuja tavallisia ihmisiä on pudonnut jo pitkään

Uudenlainen asunnottomuuskriisi kolkuttelee kotien ovia, kun työssäkäyvien rahat eivät riitä asumiseen eikä kohtuuhintaisia koteja ole saatavilla. Eniten apua tarvitsevat lapsiperheet, mutta tukien pienentyessä kodin menettäminen voi uhata myös eläkkeensaajaa.

Kohtuuhintaisia asuntoja on kyllä saatavilla. Kohtuuhintaista asuntoa tarvitsevat eivät vain ole valmiita muuttamaan niihin, koska ne saattavat sijaita kaukana nykyisestä asuinpaikasta ja elinpiiristä. 

On varmasti levollinen mieli, kun tietämys nykymaailmasta on noin vähäinen.

Nykytietämys mistä? Jos vaihtoehtona on asunto tai ei asuntoa, niin on ihan oma valinta olla ilman asuntoa. Jokainen asunnoton on itse tehnyt tuon valinnan, vaikka täälläkin keksitään kymmeniä tekosyitä ja siirretään syytä yhteiskunnalle. Jätä vuokrat maksamatta ja itke sitten, että huumeet tuo hyvän olon, miksi niiden takia pitää olla koditon.

Ei ole pakko asua pääkaupungissa, halpaa asumista on jo 80 km päässä eikä työttömälle ole oikeasti väliä, pääseekö sieltä töihin, kun työt ei kiinnosta. Kauppa ja palvelut on kuitenkin alle 200 m päässä, mutta kun ei ole oopperaan, teatteria ja läheisiä ihmissuhteita, niin Töölöstähän en lähde minnekään, vaikka ei ole varaa maksaa vuokraa.

Vierailija
126/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten olin vuokraamassa omistamaani kaksiota ja siitä oli kiinnostunut myös pari laitaisemman puolen kulkijaa. Olin avarakatseinen ja ajattelin, että pitää antaa mahdollisuus. Asuntonäytön jälkeen olin sitä mieltä, että kiitos ei, haluan pitää siistit seinäni ja uuden jääkaapin, en halua vuokrata asuntoa siten, että asukas itse ei huolehdi vuokrasta ja haluaa avaimet heti, vaikka ei ole edes vakuudesta varmuutta. Uhkailu ja teräaseella osoittelu eivät jostain syystä edistä asunnon saamista.

Vierailija
127/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus pari pykälää aiemmin kirjoittavalle henkilölle, joka aloittaa lainauksella "nykytietämys mistä". 

Mitä enemmän selität, sitä räikeämmin tuot tietämättömyytesi esille, ressukka.

Vierailija
128/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten olin vuokraamassa omistamaani kaksiota ja siitä oli kiinnostunut myös pari laitaisemman puolen kulkijaa. Olin avarakatseinen ja ajattelin, että pitää antaa mahdollisuus. Asuntonäytön jälkeen olin sitä mieltä, että kiitos ei, haluan pitää siistit seinäni ja uuden jääkaapin, en halua vuokrata asuntoa siten, että asukas itse ei huolehdi vuokrasta ja haluaa avaimet heti, vaikka ei ole edes vakuudesta varmuutta. Uhkailu ja teräaseella osoittelu eivät jostain syystä edistä asunnon saamista.

Uhkailtiinko sinua oikeasti teräaseella, vai onko tuo mielikuvitusmaailmaasi?

Vierailija
129/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Osalla ei ole sukulaisia elossa enää. Siksi meidän pitäisi keskustella ja keksiä mistä yksityisiä asuntoja. Entä perustulo. Vielä niin että tuttu alue säilyy. Ei joudu liian kauas, jos ei ole valmis siihen, että etsii eri paikkaa. Myös muutto maksaa sekä muu.

Vierailija
130/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää aika täysin itse tössiä asiansa, että päätyy siihen jamaan ettei ole asuntoa lyhyttä aikaa lukuunottamatta. Lähes kaikki ns. asunnottomista ovat päihdeongelmaisia. 

Vierailija
131/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitää aika täysin itse tössiä asiansa, että päätyy siihen jamaan ettei ole asuntoa lyhyttä aikaa lukuunottamatta. Lähes kaikki ns. asunnottomista ovat päihdeongelmaisia. 

Tällä konkurssivauhdilla joukkoon tulee lisää päihdeongelmattomia yrittäjiä, heidän työntekijöitään ja perheitä.

Vierailija
132/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki haluavat ainakin yöksi sisätiloihin pääsee. Asunnottomuudeksi kutsutaan myös sitä, jos asuu sosiaaluhuollon asuntolassa, yömajassa tai esim sukulaisten nurkissa.

Vierailija
133/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki haluavat ainakin yöksi sisätiloihin pääsee. Asunnottomuudeksi kutsutaan myös sitä, jos asuu sosiaaluhuollon asuntolassa, yömajassa tai esim sukulaisten nurkissa.

Ja vuokra-asuntokin järjestetään jossain ajassa, mutta vaikeaa voi olla, jos ei esim. toistuvasti päihteiden vuoksi ei kykene asuntoa pitämään.

Vierailija
134/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, jos esimerkiksi sairastuu pahasti, ja joutuu pitkäaikaisesti sairaalaan. Pitäisi olla niitä turvaverkkoja joihin voi nojata pahoissa tilanteissa. 

Sairaalassa on sossu ihan sitä varten, että hän huolehtii asioista, joita et pysty hoitamaan. Sairaalapäivien kuluissakin on maksukatto.

Olisikin käytännössä noin. Itse pitää pyytää sossu paikalle ja itse pitää seurata maksukattoa vaikka olisit teholla. 

Vierailija
135/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuttajat voivat lähettää yllätyslaskuja. Tai kallista. Kaikkea ei järjestelmä hoida. Ja siitä voi syntyä ongelma. Myös leikatut tuet ja liian pienet.

Vierailija
136/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntonani on tällä hetkellä vanha autoni. Olen pienipalkkaisessa osa-aikatyössä joten en aivan rahaton mutta pääkaupunkiseudun vuokria ja vuokraennakoita en pysty maksamaan. Muutin pohjoisesta jo sovittuun kokoaikaiseen työhön mennäkseni mutta pieni firma meni konkurssiin juuri kun piti aloittaa siellä. Pidän itseäni normaalina ihmisenä, olen savuton lähes alkoton urheilullinen 23-v mies. Saisinpa edes huoneen jossa vuokrasta osa jotain työsuorituksia , esim lumityöt, pihatyöt. 

Vierailija
137/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hetken opiskeluaikana ja eron jälkeen asunnoton. Opiskelijakämpän psyko vuokrantaja oli vain yhtenä päivänä tyhjentänyt tavarani asunnosta pihalle. Ei mitään järkevää syytä, että teki noin. Pääsin opiskelukaverin kämppään, ja muutettiin siitä vielä yhteiseen kimppakämppäänkin. 

Erosin väkivaltaisesta eksästä, kun yksinkertaisesti en enää jaksanut pelkoa. Tässä asunnottomuus oli myös osittain taktista: asunnoton kiilaa kaupungin asuntojonossa ja sainkin heti asunnon.

Pidän itseäni "normaalina", kunniallisena kansalaisena.

Vierailija
138/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä konkurssivauhdilla joukkoon tulee lisää päihdeongelmattomia yrittäjiä, heidän työntekijöitään ja perheitä.

Viime vuonna konkursseja 4000, uusia yrityksiä 41 000. Työllisten määrä on käytännössä pysynyt samana. Miksi asunnottomuus lisääntyisi?

Vierailija
139/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntonani on tällä hetkellä vanha autoni. Olen pienipalkkaisessa osa-aikatyössä joten en aivan rahaton mutta pääkaupunkiseudun vuokria ja vuokraennakoita en pysty maksamaan. Muutin pohjoisesta jo sovittuun kokoaikaiseen työhön mennäkseni mutta pieni firma meni konkurssiin juuri kun piti aloittaa siellä. Pidän itseäni normaalina ihmisenä, olen savuton lähes alkoton urheilullinen 23-v mies. Saisinpa edes huoneen jossa vuokrasta osa jotain työsuorituksia , esim lumityöt, pihatyöt. 

Tsemppiä! 

Oon ollut lähes samanlaisessa tilanteessa. Sitten kun sain vakituisen työpaikan, pomo otti luokseen asumaan eli sain vuokrata yhen huoneen hänen talosta. Siinä oli vain outo ehto, että vapaiksi piti mennä muualle. Reissasin sitten vapaiksi aina takas pohjoseen. 

Vierailija
140/211 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Lähdin väkivaltaisen miehen luota siinä vaiheessa kun yksi poliisi sanoi mulle, että Ihan oikeasti Lissu (nimi muutettu), sun on pakko lähteä. Mä en halua enää tulla tähän osoitteeseen koska joku kerta vielä löydän sut kuolleena.

Elämäni suurin kiitos hänelle, sai mut heräämään ja lähtemään. Turvakotipaikka oli valmiina, mutta arvatkaapa mitä? Sinne ei saa ottaa lemmikkiä mukaan. En tasan tarkkaan jättänyt koiraparkaa sille sekopäälle. Joten; reppu selkään, koira matkaan ja menoksi. Ilman luottotietoja (vuokrani olen aina maksanut) ja koiran kanssa oli aivan s** tanan vaikea saada kämppää. Kolme vuotta siihen meni. Kun pääsin tähän nykyiseen asuntooni, sain avaimen käteen, menin istumaan olohuoneen lattialle ja itkin onnesta.

Itse nirsoilit. Koira on ikioma valintasi ja jos olet valmis olemaan ilman kotia sen takia niin se ei liity mitenkään s

Tässä nyt taisi olla suurin kysymys luottotiedot, ei se lemmikki.

Sano nyt vielä, että ois vaan pysynyt siellä väkivaltaisen ukon luona, ois ollut katto pään päällä. En omista kotieläimiä ja olen allerginen vähän kaikelle, mutta jopa mä tajuan että siitä elukasta ei luovuta kun se on osa perhettä ja omistajaa. Ja mihin aikuisen eläimen yhtäkkiä edes saisi.

Ei jessus tätä porukkaa.

Onnea kirjoittajalle ja uudelle kodille! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi