Voiko normaali ihminen joutua Suomessa asunnottomaksi?
Jos ei ole mielenterveys- eikä päihdeongelmaa niin voiko silti olla asunnoton?
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kyllä. Ei se vaadi kuin vähän huonoa onnea, sairastumisen tai työttömäksi joutumisen väärällä hetkellä tai ison remontin laukeamisen juuri silloin kun siihen ei ole varaa. Ne tuet mitkä oli aiemmin turvaamassa noissa sairaus ja potkutilanteissa on nyt niin olemattomat hintatasoon nähden ettei niillä voi enää tulla toimeen jos vanhemmat tai joku sukulainen, varakkaampi puoliso tms. auta mutta kun läheskään kaikilla ei ole sellaista auttajaa.
No kyllähän sitä peruspäivärahaa saa ja asumistukea, vai millä nämä pitkäaikaistyöttömät maksavat asumisensa? Tietysti jos on asunut isossa omakotitalossa tms. niin vastaavaa ei tietenkään saa, mutta varmasti joku yksiö jostain kantakaupungin ulkopuolelta löytyy.
Normaali ihminen ei jää asunnottomaksi, koska ennen kuin menettää asuntonsa, pitää aika moneen kertaan mokata ja jättää varautumatta. Älä vakuuta taloasi, anna sen palaa ja kas, olet asunnoton - mutta oikeastiko normaali ihminen toimii noin, jos ei ole perhettä, sukua, ystäviä, jotka voisivat auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pääkaupunkiseudulla on asunottomia.
Niin, narkkeja, mielenterveysongelmaisia ja muita jotka eivät sopeudu normaalielämään vuokrayhteisössä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi, eikä ole edes mitenkään poikkeuksellista.
No kyllä se on poikkeuksellista.
Vierailija kirjoitti:
voi joutua, itse olin kun myin asuntoni. oli omituinen kokemus kun ei ollut vakituista osoitetta. ja kun ei ollut työpaikkaa niin en saanut vuokrattua asuntoa. se oli sitä aikaa.
Miten kaikki muut työttömät ovat saaneet asunnon vuokrattua?
"Normaali" ihminen tekee toimia ennen kuin menettää asuntonsa syystä X. Näin ollen hänellä on seuraava asunto tiedossa vanhasta pois joutuessa. Eli ei, normaali ihminen ei joudu tuosta vaan asunnottomaksi, eikä se todellakaan ole mitenkään tavanomaista.
Voi. Lähdin väkivaltaisen miehen luota siinä vaiheessa kun yksi poliisi sanoi mulle, että Ihan oikeasti Lissu (nimi muutettu), sun on pakko lähteä. Mä en halua enää tulla tähän osoitteeseen koska joku kerta vielä löydän sut kuolleena.
Elämäni suurin kiitos hänelle, sai mut heräämään ja lähtemään. Turvakotipaikka oli valmiina, mutta arvatkaapa mitä? Sinne ei saa ottaa lemmikkiä mukaan. En tasan tarkkaan jättänyt koiraparkaa sille sekopäälle. Joten; reppu selkään, koira matkaan ja menoksi. Ilman luottotietoja (vuokrani olen aina maksanut) ja koiran kanssa oli aivan s** tanan vaikea saada kämppää. Kolme vuotta siihen meni. Kun pääsin tähän nykyiseen asuntooni, sain avaimen käteen, menin istumaan olohuoneen lattialle ja itkin onnesta.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi, eikä ole edes mitenkään poikkeuksellista.
No kyllä se melkoisen poikkeuksellista on, että Suomessa joutuu täysin ilman omaa syytään kodittomaksi. Niin paljon täällä saa uusia mahdollisuuksia yms, että melkein itse pitää haluta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Lähdin väkivaltaisen miehen luota siinä vaiheessa kun yksi poliisi sanoi mulle, että Ihan oikeasti Lissu (nimi muutettu), sun on pakko lähteä. Mä en halua enää tulla tähän osoitteeseen koska joku kerta vielä löydän sut kuolleena.
Elämäni suurin kiitos hänelle, sai mut heräämään ja lähtemään. Turvakotipaikka oli valmiina, mutta arvatkaapa mitä? Sinne ei saa ottaa lemmikkiä mukaan. En tasan tarkkaan jättänyt koiraparkaa sille sekopäälle. Joten; reppu selkään, koira matkaan ja menoksi. Ilman luottotietoja (vuokrani olen aina maksanut) ja koiran kanssa oli aivan s** tanan vaikea saada kämppää. Kolme vuotta siihen meni. Kun pääsin tähän nykyiseen asuntooni, sain avaimen käteen, menin istumaan olohuoneen lattialle ja itkin onnesta.
Liikuttava tarina, mutta elämä on valintoja. Sinä valitsit koiran ja asunnottomuuden, sen sijaan että olisit ottanut asunnon ja luopunut koirasta.
Ei voi. Jos olet oikeasti normaali. Et sä ajaudu tollaseen tilanteeseen mitenkään.
Tyhjiä asuntoja on vaikka kuinka paljon, mutta varmaan ei ihan juuri siinä paikassa, jossa haluaa. Helsingin keskusta on aika täynnä. Jos on työkyvytön tai eläkeläinen, niin voisi ihan hyvin harkita muuttoa sinne, missä asunnot on halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Omat yli 90-vuotiaat vanhempani joutuivat huijauksen kohteeksi ja kun kaikki säästöt vietiin, talo kiinnitettiin lainojen vakuudeksi ja kun oikeuden tuomari vielä päätti että kyseiset remonttihuijarit eivät ole tehneet mitään väärää, niin tilanne oli juuri tuo asunnottomuus. Tai olisi ollut, ellen olisi maksanut heidän lainojaan pois. Näitä sitten makselen lopun ikäni ja käsissä on asuinkelvoton hometalo, mihin on asennettu kaikki hilavitkuttimet. Pistää vihaksi.
Anna tästä juttuvinkki johonkin lehteen tai Ylelle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää sinulle ja koirulillesi! Onneksi viimein saitte oman kodin vaikka pitkään jouduitte odottamaan.
Jos on nuori eikä säännöllisiä tuloja eivätkä vanhemmat anna muuttaa takaisin heidän luokseen.
Tai jos on ollut riitaisa avioero ja puoliso putsannut kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vapaita vuokra-asuntoja on nykyään paljon ja kaikki vuokranantajat eivät edes tarkista luottotietoja. Jollei ole varaa maksaa vuokraa yksin on asuttava kämppisten kanssa.
Mistä niitä kämppiksiä löytää? Tai siis sellaisiksi haluavia.
Ja onko vuokranantajat nykyään halukkaita vuokraamaan asuntojaan vaikka kimppakämpiksi, etenkin tilanteessa, jossa kimppalaiset eivät tunne toisiaan ja voivat vaihtua nopeasti. Joskus viime vuosituhannen puolella oli suhtautuminen sellaiseen kovin nihkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuttava tarina, mutta elämä on valintoja. Sinä valitsit koiran ja asunnottomuuden, sen sijaan että olisit ottanut asunnon ja lu
Ottanut asunnon? Tosta vaan? Anteeksi nyt, mutta ei minulle sellaista olisi tarjottu ilman koiraakaan. Olisin saanut vain turvakotipaikan. Ihan itse sieltäkin joutuu asunnon etsimään. Ja kyllä, ennemmin valitsin parhaan ystäväni. Ei sellaista jätetä jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Turvakoti= he hommaa sulle asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen ei jää asunnottomaksi, koska ennen kuin menettää asuntonsa, pitää aika moneen kertaan mokata ja jättää varautumatta. Älä vakuuta taloasi, anna sen palaa ja kas, olet asunnoton - mutta oikeastiko normaali ihminen toimii noin, jos ei ole perhettä, sukua, ystäviä, jotka voisivat auttaa?
Ei edes silloin. Sulle hoidetaan majoitus. Sen jälkeen sossuun ja kämppää alle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää sinulle ja koirulillesi! Onneksi viimein saitte oman kodin vaikka pitkään jouduitte odottamaan.
Kiitos! Kaksi vuotta olen tätä sisustanut ja pikkuhiljaa alkaa näyttämään jopa kodilta. En ollut aiemmin edes tajunnut, kuinka paljon tavaraa pitää hankkia kun aloittaa täysin nollasta. Siis kaikki, aivan kaikki vessaharjasta sohvaan asti on hankittava. Sain viime jouluna lahjaksi television, mun ystäväni olivat keränneet kolehdin. Ette kuule edes tiedä kuinka hämmästyttävää oli katsoa, että mitä sieltä nykyään edes tulee 😃
helposti