Jos laskeutuisit avaruusaluksella yksin maankaltaisen eksoplaneetan hiekkarannalle
Toisessa suunnassa olisi meri, ja toisessa suunnassa olisi yhtä pitkän matkan päässä puita ja kasveja, niin kumpaa menisit ensin tutkimaan? Merta vai puuta ja kasveja?
Kommentit (37)
jos siellä on jotain elämää niin se kaikki on vaarallista ja sinä olet luultavasti sille suupala
paikalliset bakteerit alkaisivat syömään sinua heti
Ihan ensin paneutuisin järjestämään jonkun kodin, tukikohdan itselleni. Laskeutumissukkula tietysti toimii, mutta siellä on ahdasta ja matkan jälkeen ei ole hirveä hinku olla sisätiloissa.
Ruokaa on vielä, joten ehkä se olisi metsänreuna, mistä lähtisin katselemaan paikkaa asumukselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä olisi puita tai kasveja? Maapallolla kaikki elämä koostuu soluista ja niillä on yhteinen kantaisä. Jokainen puu ja kasvi on sukua keskenään. Miksi toisesta tähtijärjestelmästä löytyisi planeetta jossa on samansukuista elämää?
Jos sen paikan elämä olisi kehittynyt hiilen kemian ympärille kuten maassa, ja kehittynyt mikroskooppista suuremmaksi, se näyttäisi luultavasti melko samalta. Kasvit tarvitsevat varsia kasvaakseen valoa kohti kun kilpailevat toistensa kanssa, lehtiä maksimoidakseen auringonvalon saannin. Liikkumiseen eläimet tarvitsevat jonkinlaisia räpylöitä, värekarvoja, raajoja. Jne.
Odottelisin ensin aluksella vuorokauden.
Tositarina taas, maalta:
Nuorin setä vaan .... yhtäkkiä hävisi. Ilmestyi sitten, kertoi käyneensä suolla katsomassa onko lakkoja (suppuja oli). Kertoi juoneensa suosta vettä. Siihen sinänsä kiinnittänyt huomiota vaan niihin suppuihin. Jälkeenpäin mietin, et miten hän uskalsi juoda suovettä? Eihän siinä nyt mitään myrkkyjä ollut, mutta loisia olisi voinut olla (ei hänelle tullut mitään oireita). Tuo ilmeisesti jotain "tietoviisautta" - ovat ennenkin tehneet niin ja siksi.
Joisitko itse, mistään mitään tietämättä? (itse joisin, lopulta, kun pakko. Tietoisuus siitä, että henki voi siitä vedenjuonnista lähteä).
Annat liian vähän tietoja tilanteesta, joten en osaa päättää. Esim. Oisko mulla tulentekovälineitä, aseita, vettä, muonaa, kommunikointivälineitä, mukana?
Onko mun alus ehjä vai rikki? Onko kyseessä tutkimusretki josta pääsen pois vai haaksirikko?
Jos olisin yksin ja aseeton, niin en uskaltaisi lähteä tutkimaan mitään yksin.
Joko lähtisin hakemaan muita seuraksi ja palaisin hyvin varustautuneena, tai jos tilanne olis se etten pääsisi pois niin suojautuisin alukseen tai sen jäänteisiin, ja pyrkisin olemaan tarkkailuasemissa katsoakseni, aikooko joku tai jokin lähestyä mua ensin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä olisi puita tai kasveja? Maapallolla kaikki elämä koostuu soluista ja niillä on yhteinen kantaisä. Jokainen puu ja kasvi on sukua keskenään. Miksi toisesta tähtijärjestelmästä löytyisi planeetta jossa on samansukuista elämää?
Kuka on sanonut että ne olisi samansukuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on sanonut että ne olisi samansukuisia.
Kaikki puut on kasveja ja kaikki kasvit on sukua toisilleen. Maapallon kaikki elämä on syntynyt samoista yksisoluisista eliöistä.
Jos siellä olisikin jotain puita ulkoisesti muistuttavaa elämää niin ne ei olisi puita tai kasveja hyvin suurella todennäköisyydellä vaan ihan jotain muuta. Niiden solut ei olisi samanlaisia, jos niillä olisi soluja ensinkään jne. Dna:n sijaan voisi olla myös jotain muuta.
Etsisin hiekkarannalta kauneimmat naiset.
hakisin puuta nuotiota varten ja tilaisin KotiPizzasta kotipitsa istuisin ja katsoisin merta ja miettisin miten saan tämänkin planetaan tuhotua
Vierailija kirjoitti:
Annat liian vähän tietoja tilanteesta, joten en osaa päättää. Esim. Oisko mulla tulentekovälineitä, aseita, vettä, muonaa, kommunikointivälineitä, mukana?
Onko mun alus ehjä vai rikki? Onko kyseessä tutkimusretki josta pääsen pois vai haaksirikko?
Jos olisin yksin ja aseeton, niin en uskaltaisi lähteä tutkimaan mitään yksin.
Joko lähtisin hakemaan muita seuraksi ja palaisin hyvin varustautuneena, tai jos tilanne olis se etten pääsisi pois niin suojautuisin alukseen tai sen jäänteisiin, ja pyrkisin olemaan tarkkailuasemissa katsoakseni, aikooko joku tai jokin lähestyä mua ensin.
Termi "puu" ei viittaa sukulaisuussuhteeseen vaan enemmänkin eliön muotoon ja selviytymisstrategiaan.
On tietty totta, että kaikki tunnetut puut ovat jossain määrin sukua toisilleen, mutta tämä sukulaisuussuhde ei ole osa käsitteen määritelmää, vaan pelkkä paikkaansa pitävä havainto. Vertaa siihen, kuinka ennen australialaisen mustajoutsenen havaitsemista oli tosi havainto, että kaikki havaitut joutsenet ovat (luonnollisesti) valkoisia. Kuitenkaan valkoisuus ei ole osa joutsenen määritelmää, ja mustan joutsenen havaitsemisen jälkeen yleistys osoittautui virheelliseksi.
Totta ettei puilla ole samanlaista "sukupuuta" kuin monilla eliöillä, mutta ne kaikki on kasveja ja kaikki kasvit on eliöitä. Kaikki eliöt koostuvat soluista ja niillä on DNA.
Tiedättekö miten elämä maapallolla sai alkunsa?
https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/591b71af1a334f80a15c704e1c8a82c8.j…
Otto Suihi
Vierailija kirjoitti:
Totta ettei puilla ole samanlaista "sukupuuta" kuin monilla eliöillä, mutta ne kaikki on kasveja ja kaikki kasvit on eliöitä. Kaikki eliöt koostuvat soluista ja niillä on DNA.
Niin ovat, mutta kuten esitin, on tämä vain tosi havainto, eikä osa puun määritelmää. Esimerkiksi "yksikään Suomen presidentti ei ole nimeltään Keijo" on tällä hetkellä tosi havainto, mutta Suomen presidentin määritelmään ei kuulu sitä, ettei hänen nimensä voisi olla Keijo. Samalla tavalla on totta, että kaikki puut ja kasvit ovat sukua toisilleen, mutta kasvin tai puun määritelmiin ei välttämättä kuulu se, että niiden täytyisi olla sukua toisilleen. Perusteena tälle esimerkiksi se, että puun ja kasvin käsitteet ovat paljon vanhempaa perua kuin teoria kaikkien tunnettujen eliöilajien yhteisestä kantaisästä.
Tekisin luultavasti sen päätelmän, että jos planeetalla on jotain vaarallista elämää, niin se on meressä, kun maapallollakin elämä lähti merestä, eli kohti kasveja.