Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahti, työttömien pääkaupunki

Vierailija
08.02.2026 |

Ikkunasta näkyy kolme betonista hyppyrimäkeä.

Urheilukaupungin tunnettu maamerkki.

- Tästä huomaa, miksi rakennuksen aiemmat toimijat valitsivat tämän johtajan huoneeksi, hymähtää Lahden työllisyysjohtaja Taisto Tuominen.

Yleistunnelma on kuitenkin kaikkea muuta kuin hupaisa. Samana aamuna on julkaistu tuoreet työttömyysluvut, eivätkä ne mairittele Lahtea.

Työttömiä työnhakijoita oli joulukuussa 10 163, eli kymppitonnin maaginen raja on paukahtanut rikki. Työttömyysaste on peräti 17,9 prosenttia.

Lahden tilanne on isoista kaupungeista pahin. Pelkästään viime vuonna työttömyysaste nousi tasan kaksi prosenttiyksikköä, eli ihmisissä mitattuna peräti 1 200:lla hengellä.

- Pitkäaikaistyöttömyys on Lahdessa järkyttävällä tasolla. Meillä on 4 300 pitkäaikaistyötöntä, yli 40 prosenttia työttömistä työnhakijoista, Tuominen sanoo.

https://yle.fi/a/74-20207136

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä noita työkyvyttömien työttömien pitäminen työttömyyskortistossa...

Heidän paikka ei ole siellä, tohon pitäs puuttua vaikka sitten eläkeläisten hoidosta tinkaamisesta. Sosiaalipalveluihin lisää resursseja ym. Mutta ei!

Tämä. Muistan lukeneeni jokunen aika sitten tilastoa jossa juuri Päijät-Hämeessä hylätään paljon tk-eläkehakemuksia muuhun maahan verrattuna.

Tämä on totta, todella järjetöntä.

Sukulainen on hakenut tk-eläkettä jo useasti, ja viimeisimmät kerrat Kelan kohoitteesta, jotka Kelan lekurit tyrmäävät. Vähän kaunistaisi tilastoja. Mutta Lahti tykkää maksaa pitkäaikaistyökyvyttömistätyöttömistään.

Vierailija
82/85 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liipola sai uuden lähiöbaarin -ovensa avannut kuppila satsaa esimerkiksi bänditoimintaan.

https://www.ess.fi/paikalliset/9204254

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa on omituinen liikennekulttuuri(kin). Torvet soi ja tööttäillään ihan hom*na. Ajetaan päälle jos ei itse väistä. Tuo tööttäily tekee niin juntinoloisen kaupungista. Jos vertaa vaikka Helsinkiin niin ei siellä töötit soi vaikka paljon isompi kaupunki, enemmän ihmisiä ja liikennettä.

Todellakin on Koskaan ei tiedä väistääkö autoilija suojatietä ylittävää jalankulkijaa tai kiireinen rollomummo painelee bussin eteen punaisia päin Kääntyessä vilkkua ei käytetä ja viimehetkellä jarrutus ja sitten vilkku päälle kun on jo käännytty Kaistanvaihto on oma lukunsa eikä tilaa anneta vaan jäädään viereen roikkumaan sekä eteen sujauttelulla kokeillaan toisen reaktiokykyä risteysalueella 

Tätä kaistanvaihdon vi**umaisuutta olen ihmetellyt kun pakonedessä Lahdessa

Helsingissä ollaan eletty tiiviisti niin pitkään, että käytös on sujuvaa ja solidaarista. Lahdessa on paljon juntteja pöndejä jotka ajattelevat, että se menee risteyksestä ekana, joka siihen ekana ehtii ja jopa liikennesäännöt ovat toissijaiset, mistään solidaarisuudesta puhumattakaan. Kerran kävelijänä joku nuori juntti joutui pysähtymään suojatielle päästämään minut yli, tööttäsi ja näytti keskaria. Luulisi että on autokoulun ensimmäisiä perussääntöjä, että kävelijöillä on etumeno-oikeus. Ei lahdessa xD

Tampereella puolestaan autoilijat väistävät liiankin kuuliaisesti. Kerran lähestyin polkupyörällä suojatietä, ja autoilija oli siinä kääntymässä vasemmalle. Aloin jarruttaa, koska minulle paloi punaiset. Ei minun kuulu punaisten palaessa suojatietä ylittää. No, tämä autoilija vain pysähtyi ja väisti minua. En mennyt yli, koska punaiset paloi. Pysähdyin, osoitin sormella, että katso kun minulle palaa punaiset, ja näytin kädellä, että mene nyt vaan siitä, minä väistän ja sinä menet ensin. Hänellehän siinä ne vihreät paloivat.

Vierailija
84/85 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilta oli aikoinaan nyysitty Liipolassa niin monet pyyhkijän sulat ja pölykapselit autosta öiseen aikaan, sekä varastosta viety kahdet renkaat ja kolmet fillarit, jotta muutti Mukkulaan. 

Mukkulassa sille valikoitui naapuri, ukko, joka oli kova pummaamaan. V..tu kaikennäköistä. Se, että kaveri ei koskaan lainannut sille mitään, laittoi vaan lisää vettä sen pummin myllyyn. Aina, kun tuli vastaan, niin jotain oli vailla. Milloin rahaa, milloin röökiä, milloin kaljaa... "Ei ois kymppii heittää? No, heitä sit kaks kymppii. Ai ei? No heitä sit viis kymppiä. No, v..un persaukinen, kun ei oo vipata yhtään. Köyhä!" 

Kaupassa saattoi hyökätä jostain hyllyjen välistä ja alkoi tonkia ostoksia, että kun olet kahvia ostanut, niin osta samalla mulle kaljaa ja tupakkaa. Hirvee häirikkö. 

Kaveri kun tuli töistä, niin tyyppi tuli kerjäämään kyytiä Nastolaan. Kun ei lähtenyt, niin tuli ovikelloa pimpottelee ja ovea koputtelee. Viis minsaa ja lähti pois.

Sitten se helvetti tuli yöllä herättelee. Potki ovea ja huuteli, että lainaa tonni! On ruoka loppu, on kaljat loppu, on tupakat loppu, kaikki on loppu! Vuokra pitää maksaa ja sähköt on poikki. Tää meni silleen, että huuto, mikä on loppu ja kova potku oveen. Sitten taas huuto, mikä on loppu ja potku oveen jne. Poliisit sen haki sieltä rappukäytävässä klo 3 yöllä ja ei ole hullua sen koommin nähty. Sitten sen häirikön kämppä käytiin tyhjentämässä, kun oli sille siitä häätö tullut. Eräs kämppää tyhjentänyt mies sanoi että kämppä oli kuin läävä ja miten monta naisten käsilaukkua voi yhdellä miehellä olla? Niitä oli varastellut.

Vierailija
85/85 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani sai Lahdesta työpaikan ja muutti sinne kk sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi