Narsisti isästä tullut vanhoilla päivillä täysin hullu
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mut miksei nää narsistityttäret elä omaa elämäänsä terapeuttinsa kanssa, miksi jaksavat täällä mälvätä koko ajan vanhemmistaan?
Ei kellään ole varaa koko ajan juosta terapiassa. Tämä on ilmainen tapa pohtia asioita ja saada vertaistukea. Älä lue, jos ei kiinnosta.
Se pahenee mitä vanhemmaksi narsisti tulee. Itse olen katkaissut vällit narsisti vanhempaani vaikka olen empaattinen, herkkä. Aluksi tuntui omatunnolla että tein väärin ja olen hirveä ihminen, onhan hän kuitenkin vanhempani. Mutta kun sain oman esikoisen, en halunnut että siitä ihmisestä tulee mun lapsen isovanhempi joten välien katkaisu oli ainoa tapa toimia. Enkä ole katunut ettei tämä ihminen ole minun tai lasteni elämässä millään tavalla ollut yli 15 vuoteen. Välien katkaisu helpotti myös mennä terapiaan käsittelemään aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Eivät muistisairaat tai narsistitkaan tee mitään tahallaan, vaan siksi, että ovat sairaita tai häiriöisiä. He ovat kuitenkin perheenjäseniä, joita yleensä rakastaa, tahtoi tai ei. Ei heille tarvitse kostaa, mutta oma jaksaminen on tärkeää.
Haha. "Hän on psykopaati, mutta ei hän tahallaan sellainen ole." Just joo
Se, ettei tee hirveitä asioita tahallaan, vaan on vaan sellainen, on aika huono puolustus. Narsistin torjuntaan välien katkaiseminen on usein paras vaihtoehto, jos se ei ole mahdollista, jämäkkä rajojen asetteminen on toinen vaihtoehto.
Ihan ensiksi jokaisen pitää huolehtia omasta jaksamisestaan. Ei pidä uhrautua luonnehäiriöisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös se olisi sille kuspäälle ihan oikein? Alkaisi silmät avautua että mitä hyötyä niistä toisista olikaan. Ja saattaisi löytää syy-seuraussuhdetta yksin jäämisen ja pskan käytöksensä välille.
Narsistin mielenmaailmassa syy on aina muissa, ei koskaan itsessä - vaikka mikä kusipää olisi ollut läheisiään kohtaan.
Näkee ettei terapioista ole mitään hyötyä joe jankkaa koko ikänsä samoja juttuja. Hukkaan heitettyä rahaa mutta onhan se niin muodikasta. Ja kaikesta vastuusta elämässään voi vetäytyä, tää on mun vanhempien syy
Narsisti ei rajaa vedä, muiden on se tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Näkee ettei terapioista ole mitään hyötyä joe jankkaa koko ikänsä samoja juttuja. Hukkaan heitettyä rahaa mutta onhan se niin muodikasta. Ja kaikesta vastuusta elämässään voi vetäytyä, tää on mun vanhempien syy
Ei juurisyiden ymmärtäminen tarkoita vastuusta vetäytymistä. Monet narsisitien uhrit ovat rakentaneet ihan hyvän elämän, ja vielä paremman terapian jälkeen. Miksi se sinua häiritsee? Oletko itse narsistivanhempi?
Moni narsisti voi olla niin luonnehäiriöinen ettei juuri eroa psykopaatista. Oikea paikka olisi ainakin avohoitolaitoksessa. Ei teeskennellen ja esittäen normaalia perhettä ulospäin kun kaikilla on paha olo.