Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihasivatko boomer-vanhempasi lyhythiuksisia naisia?

Vierailija
08.02.2026 |

Meillä inho oli kova. En tiedä, miksi.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo liittyy vanhempiin?

Vierailija
42/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nk boomeri, enkä vihaa ketään, ja omat vanhempani sodanjälkeinen sukupolvi, synt. 1945, kyllä korostivat, että naisella pitää olla pitkä tukka, mutteivät he ketään vihanneet. Säälivät korkeintaan jos joku kastroi itsensä lyhyillä hiuksilla. se oli kai symboli naisellisuudelle.

Äitini laittoi tukkaansa aina pitkään peilipöydän edessä, tupeerasi ja teki puolinutturoita tai nutturoita, lämpörullien tuoksun muistan vieläkin. Ne piti nimittäin laittaa ensin ennenkuin koko kampauksen laitto edes alkoi. Ja aina oltiin myöhässä... Mummo hoki vievänsä letin hautaan, tuli mitä tuli. Hänelläkin peilipöytä, vaikka talo oli pieni tuvan ja huoneen mökki. Laittoi niskanutturan, muistan, kiinni hengettömillä, ja lopulta nutturan suojaksi vielä hiusverkon. Se letin hautaan vienti oli hälle tärkeää, mutta kyllähän ne sitten vanhainkodin osastolla sen katkasivat käytännön syistä kun ei kukaan ehtinyt kammata. Oli pitkä tukka melkein 9

Häh, jos vanhempasi ovat syntyneet 1945 niin ethän sinä ole silloin mikään boomeri. Ymmärrätkö ketä boomereilla tarkoitetaan? 1945--1950 syntyneitä. Jos sinä olet joku 4-5kymppinen niin sinä et ole mikään boomeri etkä kuulu porukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuret_ikäluokat

Suuret ikäluokat (engl. baby boomers) muodostuivat monissa läntisen Euroopanmaissa muutaman vuoden aikana toisen maailmansodan jälkeen, niin sotaan osallistuneissa kuin sen ulkopuolella pysyneissäkin maissa. 

Suomessa suuret ikäluokat syntyivät vuosina 19451950 (joissain lähteissä myös 19451956[1] tai jopa vuoteen 1964 saakka[2]), mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa suuriin ikäluokkiin kuuluvat lasketaan vielä vuonna 1964 syntyneet eli juuri ennen X-sukupolven alkua. Suomessa 19451950 syntyvyys oli paljon korkeampi kuin edellisinä ja seuraavina vuosina.[3]Suomessa syntyvyyden nousu pian sodan jälkeen oli radikaalimpi kuin muissa maissa, mutta jäi lyhytaikaisemmaksi.lähde?

Lehdistössä Suomenkin suuret ikäluokat määritellään joskus koko X-sukupolveaedeltäväksi ikäluokaksi, esimerkiksi 19451960.[4] Toisinaan jako tehdään niin, ettei esitetä mitään nimitystä esimerkiksi 19511960 syntyneille.[3]

Vierailija
44/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nk boomeri, enkä vihaa ketään, ja omat vanhempani sodanjälkeinen sukupolvi, synt. 1945, kyllä korostivat, että naisella pitää olla pitkä tukka, mutteivät he ketään vihanneet. Säälivät korkeintaan jos joku kastroi itsensä lyhyillä hiuksilla. se oli kai symboli naisellisuudelle.

Äitini laittoi tukkaansa aina pitkään peilipöydän edessä, tupeerasi ja teki puolinutturoita tai nutturoita, lämpörullien tuoksun muistan vieläkin. Ne piti nimittäin laittaa ensin ennenkuin koko kampauksen laitto edes alkoi. Ja aina oltiin myöhässä... Mummo hoki vievänsä letin hautaan, tuli mitä tuli. Hänelläkin peilipöytä, vaikka talo oli pieni tuvan ja huoneen mökki. Laittoi niskanutturan, muistan, kiinni hengettömillä, ja lopulta nutturan suojaksi vielä hiusverkon. Se letin hautaan vienti oli hälle tärkeää, mutta kyllähän ne sitten vanhainkodin osastolla sen katkasivat käytännön syistä kun ei kukaan ehtinyt kammata. Oli pitkä tukka melkein 9

Nuorimmat boomerit on syntyneet v 1964. Jos äitisi on s -45 ja sä oot myös boomeri niin olet teiniäidin lapsi?  Tai sitten vaan kujalla.

Vierailija
45/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuria ikäluokkia kuuluukin haukkua.On sen verran muikkuja järjestään.

Onhan taas mielipude tuokin.  Mitä voi ajatella henkilöstä joka noin sanoo?  Miten yleistää?

Vierailija
46/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin.  1945 -1950 vuodet, n 100 000 lasta on suomalaiset suuret ikäluokat.   Jonoon meni. 

Vierailija
47/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodanjälkeiset suuret ikäluokat eli ikäluokat, jolloin syntyi erityisen paljon lapsia ovat Euroopassa noin vv1945 - 1954, Suomessa oikeastaan vain vuodet 1945-49. Jo vuonna 1950 syntyvyys laski selvästi.

Yhdysvaltoihin muutti valtavasti nuorta väkeä sodan jälkeen, siksi siellä syntyvyys jatkui suurena tuonne kuuskutluvun puoleenväliin saakka.

Vierailija
48/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä aina tyttäki pienistä pojista. Lyhyttukkaiset tytöt meni samaan. Poikatyttö kelpasi paremmin.

Kuinka isäsi näistä pienistä pojista tykkäsi? 

Vierailija
49/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä. Sen sijaan totuin ajatukseen että siinä lasten saannin jälkeen pitää leikata tukka ja ottaa permis. Itselläni on suorat ja  pitkät. N48

Vierailija
50/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasivat lihavia, mutta eivät lyhythiuksisia.

Vierailija
51/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa en keksi sukulaisista ja tuttavapiiristä yhtään "boomer"-naista, jolla olisi pitkä tukka. Kaikilla vastaantulevillakin vanhoilla naisilla on lyhyeksi kynityt hiukset.

Omalla äidilläni oli valokuvien perusteella ainoastaan 70-luvulla muodin mukaan pitkät hiukset. 60-luvulla teininä hänellä oli lyhyt tukka, ja 80-luvusta eteenpäin aina lyhyt tukka.

Kyllä tuollainen "naisilla tulee aina olla pitkät hiukset" taitaa olla enemmänkin 1800-luvun puolella syntyneen sukupolven juttu. No, itse asiassa 1900-luvun alussakin eläneet olisivat nähneet lyhyitä hiuksia naisilla jatkuvasti: 20-luvun, 30-luvun, enimmäkseen 40-luvun ja 50-luvun hiusmuoti oli lyhyttä.

Yksittäisiä mielipiteitä taitaa olla joka sukupolvessa, esimerkiksi yksi 80-luvulla syntynyt luokkakaverini (tyttö) oli hyvin jyrkästi sitä mieltä, että naisilla tulee olla pitkä tukka... ei ollut mikään konservatiivisessa perheessä kasvanut, hän vain oli ylpeä valtavasta hiuspehkostaan ja sääli muita, joilla ei sellaista ollut.

Vierailija
52/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syntyvyys oli suurta heti sodan jälkeen. Oli menetetty paljon, tarvittiin uutta työvoimaa. Varsinkin noille rintamamiestiloille vaatimattomiin oloihin syntyi paljon lapsia. Kummankin vanhempani pientiloilla oli 7 lasta. Näistä yhteensä 14 lapsesta 8 lähti Ruotsiin, kun Suomessa ei ollut töitä.

Vierailija
53/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on syntynyt -50 ja hänellä oli pitkät hiukset varmaan noin 30-vuotiaaksi ja sen jälkeen on ollut aina lyhyet. Meidän perheessä ei ole koskaan naiseus tai naisellisuus identifioitunut hiuksiin. Mä itse usein ajattelen, että rumat ne hiuksilla koreilee, koska kauniille sopii ihan minkä pituiset hiukset tahansa.

Toi "takaa kuin lyseo ja edestä kuin museo" on mulle ihan uus sanonta ja pitää kyllä monen kohdalla paikkaansa.

Vierailija
54/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kaikilla boomerinaisillahan oli jo keski-ikäisenä lyhyt permanentti.

Outoa, olen 49 syntynyt ja mulla ei ole koskaan ollut lyhyttä permanenttatua päätä. Eikä kellään kaverillakaan ollut. Äidillä ja anopilla oli. 1913 ja 1925 olivat syntyneet.

Kirjoitat varmaan Juupajoen kirkolta.😂 tai olet se kuuluisa besserwisser.

Vierailija
55/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, päin vastoin. Varsinkin yhtään vanhemman naisen olisi pitänyt äitini mielestä pitänyt leikata hiukset lyhyiksi. Kuulemma epäsiistiä kun "vanhalla ämmällä" on pitkät hiukset. 

Kateellisia eukkoja. Pitkästä tukasta saa hetkessä kauniin kampauksen, tai vaan letiksi.  Minuakin kadehti yksi, jolla itsellä harva ja lyhyt tukka😁

Vierailija
56/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole boomereita, vaan eläkeläisiä, vanhempia ihmisiä. Jätetään junttikieli junteille! 

Vierailija
57/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa en keksi sukulaisista ja tuttavapiiristä yhtään "boomer"-naista, jolla olisi pitkä tukka. Kaikilla vastaantulevillakin vanhoilla naisilla on lyhyeksi kynityt hiukset.

Omalla äidilläni oli valokuvien perusteella ainoastaan 70-luvulla muodin mukaan pitkät hiukset. 60-luvulla teininä hänellä oli lyhyt tukka, ja 80-luvusta eteenpäin aina lyhyt tukka.

Kyllä tuollainen "naisilla tulee aina olla pitkät hiukset" taitaa olla enemmänkin 1800-luvun puolella syntyneen sukupolven juttu. No, itse asiassa 1900-luvun alussakin eläneet olisivat nähneet lyhyitä hiuksia naisilla jatkuvasti: 20-luvun, 30-luvun, enimmäkseen 40-luvun ja 50-luvun hiusmuoti oli lyhyttä.

Yksittäisiä mielipiteitä taitaa olla joka sukupolvessa, esimerkiksi yksi 80-luvulla syntynyt luokkakaverini (tyttö) oli hyvin jyrkästi sitä mieltä, että naisilla tulee olla pitkä tukka... ei ollut mikään konservatiivisessa perheessä kasvanut, hän vain oli ylpeä valtavasta hiusp

Olen täällä katsellut teinien hiuksia, suurimmalla osalla on  pitkä tukka. Omilla  tyttärillä, aikuisilla on pitkä tukka.  Onneksi olemme  " hyvähiuksista" sukua

Vierailija
58/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalan näköistä kun  moni vaha nainen leikkauttaa ihan  lyhyeksi, varsinkin  jos on lyhyt kaula ja isot korvat.        Näyttävät ihan mieheltä

Vierailija
59/59 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuria ikäluokkia kuuluukin haukkua.On sen verran muikkuja järjestään.

Paistetut muikut on muuten tosi hyviä. Aika vanhoja ovat, jos ovat suurten ikäluokkien ikäisiä.😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän