Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on sitten lähes 300 000 e asuntolainaa

Vierailija
30.04.2007 |

pelkkää lainapaperiden allekirjoitusta vailla. Vähän huimaa, mutta mitään ei saa, jollei uskalla. :)

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myytte sen sitten alihintaan, kun hinnat ovat laskeneet. Jess, tosi " järkevää" .

Vierailija
22/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovatuloisina, hyvätuloisina kuitenkin. Nykykorko- ja kutustasolla tuosta nettopalkasta (yleisimmin n. 6300 / kk) jää säästöön sen verran, että voisimme halutessamme matkustellakin. Pidämme kuitenkin asumiseseen panostamisesta matkustelua enemmän, ja tiukan paikan tullen asuminen on meille matkustelua tärkeämpää. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi, että perheen nettotulot ovat 5300-6300 euroa/kk ja lainanhoitokulut 2300 euroa / kk. Kuukaudessa jää siis vielä 3000 - 4000 euroa muihin kuluihin. Kyllähän sillä elää oikein mukavasti ja tekee vielä matkoja ym. kivaa. Kun kerran rahaa on käytettävissä, niin miksi sitä ei käyttäisi siihen, että voi asua mielestään mukavasti? Ennemmin minusta olisi tyhmää asua ahtaasti tai epämukavasti, kun tulot ovat noin suuret.



Toki tuossa on sitten riski, jos työttömyys tai työkyvyttömyys iskee, mutta minusta on ihan ymmärrettävää, että haluaa ottaa tuon riskin. Ap:n perhe ei kuitenkaan joutuisi puille paljaille tuossakaan tilanteessa, koska talon kauppasummasta merkittävä osa on kuitenkin omaa rahaa.

Vierailija
24/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin. Tämä siis jos " susi tulee!" varoittelijat ovat oikeassa, ja jokin kupla puhkeaa. Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut varoa ja asua pienessä kerrostalokaksiossa viiden hengen perheen kanssa. Siihen meillä olisi ollut varaa ilman isoa lainaa. Voi tietysti olla, että käy säkäkin, ja asuntojen hinnat eivät romahda. Silloin perheen lapsilla on ollut hyvät tilat asua ja harrastaa ja saamme ehkä enemmänkin kuin omamme pois myydessä.

Vierailija
25/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on iso asuntolaina. Vuoden verran ollaan asusteltu omakotitalossa. Olen äitiyslomalla ja nautin täysin siemauksin pihanlaitosta. Aion laittaa tänä keväänä kasvimaan,ihan omaksi iloksi Jos asuisimme edullisemmin kerrostalossa niin todennäköisesti viettäisin aikaa kauppakeskuksissa päivisin ja rahaa kuluisi myös siellä.



On todella kivaa kun on tilaa, kodinhoitohuone jossa voi kuivattaa pyykit ja hoitaa vauvan yms. Minäkin luulen ettei laina ole maksettu eläkeikään mennessä mutta sitten voi myydä ja muuttaa pienempään erilaisessa elämäntilanteessa.



Tottakai maksamme korkoja paljon pankille mutta sitä tämä elämä vaan on. MInä myös arvosta sitä että saan asua koko vuoden mukavasti verrattuna siihen että kävisimme kerran vuodessa vaikkapa Kanarialla.

Vierailija
26/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap enkä ison talon omistaja (ehkä joskus isomman asunnon omistaja :), mutta mikä siinä muiden nenää kaivelee jos toinen haluaa panostaa asumiseen ja KYLLÄ joskus voi käydä kalpaten ja jopa silloinkin kun ei ole ison talon omistaja . Mistäpä tuota etukäteen tietää mitä ylhäältä käsin on elämän varrelle suuniteltu.

Jokainen voi mielestäni tehdä ihan omat päätökset, mutta tiedän että se kateus on se perisynti :D



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksio tai 550 000 euron talo. Välimuotoja ei ole.

Vierailija
28/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei asu 550000euron asunnossa, mutta pääkaupunkiseudulta on vaikea löytää asuntoja jossa on 4 makuuhuonetta ihan halvalla. Yritettiin! Muualle muutto ei taas oikein tullut kysymykseen työpaikkojen ja ennenkaikkea lasten koulumatkojen takia. Valitan aiheuttamaani pahaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme juuri lopettelemassa rakennus urakkaamme; kirkkonummelle 205m2 ok talo, tontti 1ha, talo on juuri sellainen kun haaveillimme, ja pihan laitto on käynnissä. Piha on myös huolella suunniteltu ja siitä tulee vuosien kuluessa todella viihtyisä.



Rakennus materiaalit ovat keskitasoa laadukkaammat, keittiöön, saunaaan ja kylppäreihin on panostettu. Lisäksi pihallemme " nousee" kesän aikana mm. lasikatettu uima-allas/grillitila.



Kaikki tämä maksoi n.250 000e, tosin meillä on suhteet talofirmaan, keittiönfirmaan (myös muut talon kiiintokalusteet), sähköasentaja omasta takaa ja paljon on tehty itse ja talkoilla ym...



Jos myisimme talomme heti sen valmistuttua, hinta-arvio on näillä markkinoilla n.400 000 ja rapiat.



Meinan vaan, että vaikka rakentaminen on raskasta, se kannaattaa!!!

Vierailija
30/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppaa, voi tulla takkiin tai voi tulla voittoa.



en kyllä ymmärrä miksi joku täyspäinen ihminen tilittäisi täällä talouttaan jos siinä on omasta mielestä kaikki ihan ok...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette tuon enempää saa tuosta kuvauksesta irti, niin huonosti menee...

Vierailija
32/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lainaa omakotitalosta 80.000 euroa ja bruttotulot 5500¿/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki meitäkin hirvittää tämä päätös (lainasumma on iso!) ja toki tiedostamme senkin, että tässä hommassa voidaan ottaa pahimmassa tapauksessa takkiin pahemman kerran. Tämän ikäisiä ja tässä elämäntilanteessa olemme kuitenkin vain kerran. Tiedostamme, mikä on valintamme hinta ja mitkä ovat sen riskit. Uskon, että samalla tavoin tietoisen valinnan tekevät useimmat muutkin (muiden mielestä liian) suurten asuntolainojen ottajat.



Kiitos niin kannustavista kuin kriittisistäkin kommenteista!

Vierailija
34/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt mielestäni ole vertailukelpoinen jos suhteita löytyy noin moneen suuntaan niin toki siinä säästää sievoisen summan! Ei semmoista mahdollisuutta läheskään kaikilla, ei edes sitä talkoo väkeä...kyllähän sitä toki rakentais jos asianlaita olisi edes hitusen tuohon suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpötystä. Toki voi tulla muutaman vuoden notkahduksia, mutta pitkällä aikavälillä asunto on AINA ollut kannattava sijoitus. Jos hinnat laskevat, ei myydä! Korot eivät tule enää karkaamaan käsistä 90-luvun alun tapaan, vaikka varmaan nousevatkin.



Ja hei, itse ostin yksiön juuri ennen hintojen romahdusta vuonna 1989. Myin sen vasta vuonna 2002 -- arvatkaa vaan kuinka paljon tuli voittoa pääomalle, vaikka ne hinnat toden totta välillä laskikin suomen asuntomarkkinoiden näkökulmasta ROMAHDUSMAISET 10 prosenttia.



Ostohinta oli 70 000 markkaa ja myin sen pikkuista yli 100 000 eurolla...

Vierailija
36/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Saako siitä lisäarvoa niin paljon että kannattaisi. Itse säästäisin mieluummin esim. vaikkapa satasen korkokuluissa kuukaudessa ja kävisin kerran vuodessa sillä rahalla etelässä.

Onneksi meitä on moneen junaan! Minä ja mieheni matkustamme työn puolesta niin paljon, että haluamme nauttia vastapainona ihanasta kodista. Meille mikään satanen-kuussa-etelän-lomaan-hyvän-asunnon-sijaan -filosofia ei vain istu! Joku rupunen viikko turistikohteessa tavisten kanssa ei ole meitä varten, jos sen sijaan voimme nauttia koko vuoden kauniista kodista. Niinpä maksamme ihan mielellämme 210 000 euron lainaamme 1500-2000 euroa kuussa ja säästämme samalla vielä mm. lasten ja omiin sijoutusvakuutuksiin ja eläkevakuutuksiin.

Miksi ihmeessä nämä lainapuheet saavat aina niin älytöntä polemiikkia aikaan? Jokainen ottaa lainaa oman maksukykynsä ja elämäntapansa mukaan ja sillä hyvä. Asuminen maksaa aina, ja niin tekevät kaikki muutkin valinnat elämässä. Minä maksan mieluummin omaksi arvokasta asuntoa arvostetulta alueelta, ja asun samalla mukavasti perheeni kanssa.

Vierailija
37/37 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat korkeimmillaan kun ikinä ja korot vasta lähdössä nousuun!!!!



Ei paljon päätä pakota suomalaista junttikansaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi