Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jäinen oksa helpompi katkaista kuin tuore oksa?

Vierailija
07.02.2026 |

Polttopuita valmistelen. Löysin jostain ryteiköstä läjäpäin pitkiä puiden oksia. Katkon niitä lyhyiksi kappaleiksi jotta ne mahtuisivat takkaan. Katkon niitä mieluiten semmosilla tosi suurilla Fiskars-oksasaksilla. Melkein kaikki voima ja ruumiinpaino täytyy käyttää jotta ne oksat saa niillä saksilla katkeamaan. Mun teoria: sitkeys estää oksia katkeamasta. Kesällä oksa on sitkeä. Talvella oksa ei ole sitkeä koska oksa on jäässä. Joten: helpointa on katkaista oksat talvella kun ne on jäässä. Onko mun teoria ollenkaan oikea? Vai olenko ihan pihalla?

Ja entäs halonhakkuu? Jos kirveellä aion niitä oksia pilkkoa?

Ja entäs sahaaminen? Ei mulla moottorisahaa ole, mutta jos käsisahalla aion niitä oksia pätkiä?

Milloin on helpointa? Koska olen huomannut että oksien pätkiminen on aika raskasta. Tahdon tehdä siitä mahdollisimman vähän raskasta. Uskon että säätila vaikuttaa asiaan. Mutta miten se lämpötila (helteet, pakkanen, jne) vaikuttaa asiaan?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ap nyt itse nostan tätä aloitustani, koska oikeasti kaipaan teiltä käytännön neuvoja. Milloin miten miksi puun katkaiseminen on helpointa?

Vierailija
2/2 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tosi vaikea sanoa, testaamalla kai tiedät. Ainakin pienemmät oksat vain napsahtavat poikki pakkasella, kesällä ovat sitkeitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän