Ajopelon selättäneitä?
Olen koko elämäni kärsinyt tosi pahasta autolla ajamisen pelosta mistä johtuen ajaminen on jäänyt vuosiksi kokonaan pois. Ollaan pärjätty tähän mennessä hyvin ilman minun ajamista, koska työpaikka ollut pyöräily- tai bussimatkan päässä ja pidemmät matkat puoliso on ajanut jos on ollut välttämätöntä mennä autolla. Nyt on suunniteltu muuttoa kauemmas kaupungista ja tässä vaiheessa on välttämätöntä hankkia auto myös minulle.
Kysynkin siis onko muut voimakkaasta pelosta kärsineet onnistuneet selättämään pelkonsa? Tiedän kyllä että ajaminen on ainoa keino tähän. Mutta silloin kun pelko on tosi iso ei asia ole niin yksinkertainen että senkun lähtee vaan ajamaan. Miten vastaavasta kärsineet olette lähteneet totuttamaan itseänne?
Kommentit (29)
Ajamalla se lähtee, kuten sanoitkin. Aloittele ajamaan ensin syrjemmässä hiljaisempaan aikaan, ja kun ajamisesta tulee automaattista (hallintalaitteet ym. tieto siirtyy pikkuaivoihin) niin pystyt keskittymään rauhassa liikenteeseen.
Jos joku roikkuu puskurissa niin sillon lyödään jarrut pohjaan. Sillä siitä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
"Moottoritie on paras ympäristö ajaa. "
Jos kolari tulee, mieluummin kohtaan sen ajaessani 20 km/h pikkutiellä kuin 100 km/h motarilla.
Ei se sua 20kmh paljoa auta jos rekka tulee nokkaan 88kmh
Vierailija kirjoitti:
Jos joku roikkuu puskurissa niin sillon lyödään jarrut pohjaan. Sillä siitä pääsee.
Tuossa joutuu itse maksajaksi, koska tarkoituksellisesti aiheuttaa kolarin. Tuota ns. jarruvalojen testausta ei saa tehdä.
On ihan järkevää pelätä liikenteessä, sillä siellä voi helposti tappaa itsensä ja muita. Tuntuu, että moni rohkea kuski ei ole sisäistänyt tätä. Pelko myös pitää valppaana, suuri osa onnettomuuksista johtuu väsymyksestä tai tarkkaamattomuudesta.
Itse pelkäsin ratissa tosi pitkään, millä on ehkä ollut ihan positiivinen vaikutus ajotyyliini, en ota turhia riskejä. Pelosta pääsee oikeasti eroon vain ajamalla paljon. Ajele ensin lyhyitä matkoja ja tutuissa paikoissa, aikoina jolloin ei ole paljon liikennettä. Itse pääsin pelosta lopullisesti eroon vasta, kun jouduin sahaamaan päivittäin melko pitkiä työmatkoja. Nykyään tykkään ajamisesta ja olen ajanut ulkomaillakin melko jännissä paikoissa 😀
Minulla ajopelko lähti kun hankin automaattivaiheisen auton. Aloin jopa tykkäämään ajamisesta ja homma tuntuu paljon hallittavammalta.
Miten varmistatte ettei käsi käännä vahingossa rattia sivulle kesken ajon tai tule sytkäys käteen? Minua vaivaa tämä asia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ajopelko lähti kun hankin automaattivaiheisen auton. Aloin jopa tykkäämään ajamisesta ja homma tuntuu paljon hallittavammalta.
On aivan sama, että ajaako manuaalilla tai automaatilla, ajamisen täytyy tulla sieltä selkärangasta. Ts. olla ikäänkuin automaattinen toiminto.
"Moottoritie on paras ympäristö ajaa. "
Jos kolari tulee, mieluummin kohtaan sen ajaessani 20 km/h pikkutiellä kuin 100 km/h motarilla.