eläketuloa verotetaan useimmiten hieman enemmän kuin saman suuruista palkkatuloa.
Kommentit (31)
Pitää paikkansa, koska palkkatulosta saa tehdä sellaisia vähennyksiä, joita eläkkeestä ei saa. Toisaalta palkasta menee jotain muita sellaisia maksuja, joita ei peritä eläkkeistä.
Ei eläkkeellä ole lähellekkään samat kulut kuin työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
No ei eläke ole sama kuin palkka vaan pienempi 🤗
A-studiossa sekä Tytti Tuppurainen että Minja Koskela sanoivat, että eläkkeitä ei Suomessa veroteta, joten älä höpsi, kyllä vasemmisto tietää, että eläkeläiset eivät osallistu talkoisiin lainkaan, saavat pitää kaikki rahansa ja lapset elää köyhyydessä.
Ehkä eläkkeitä ei tarvitsisi pienentää, mutta niistä maksettavia veroja voisi korottaa progressiivisesti? Saataisiin lisää verotuloja, joilla järjestää mm sote-palveluita.
Vierailija kirjoitti:
A-studiossa sekä Tytti Tuppurainen että Minja Koskela sanoivat, että eläkkeitä ei Suomessa veroteta, joten älä höpsi, kyllä vasemmisto tietää, että eläkeläiset eivät osallistu talkoisiin lainkaan, saavat pitää kaikki rahansa ja lapset elää köyhyydessä.
Miten olisi jos "lapset" menisi töihin?
Eläkkeistä ei makseta tyel-maksuja..ja muutenkin eläke On ansiotonta tulonsiirtoa erityisesti ennen 60-lukua syntyneillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli peruspalkka 2770€ ja tk eläke nyt 2470€ kun ylityöt ja vuorolisät nosti verotettavaa tuloa
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eläkkeitä ei tarvitsisi pienentää, mutta niistä maksettavia veroja voisi korottaa progressiivisesti? Saataisiin lisää verotuloja, joilla järjestää mm sote-palveluita.
Tai miksi emme laittaisi toimeentulo- ja asumistukea verolle?
Eläkkeiden verotuksella maksetaan jo nyt huima osa sote-palveluiden kuluista ja loput otetaan vanhukselta siin vaiheessa, kun hän päätyy kotipalvelun asiakkaaksi, mutta kotipalvelua saa vain silloin, kun asuu tietyssä kunnan omistamassa talossa 18 neliön asunnossa ja maksaa siitä vuokraa 1118 e/kk. Hoivat ja hoidot maksetaan vielä erikseen.
Ei meillä rahasteta mitään muuta kansanryhmää yhtä aktiivisesti kuin vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Pitää rahansa? He saavat toisten rahoja itse. Annetaan meidän pitää omat rahat ja teidän ei tarvitse maksaa veroja lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä ei makseta tyel-maksuja..ja muutenkin eläke On ansiotonta tulonsiirtoa erityisesti ennen 60-lukua syntyneillä.
He ovat kuitenkin maksaneet palkasta eläkevakuutusmaksua vuodesta 1993 lähtien, siellä on jokaisella keskituloisella 30 vuotta töitä tehneellä yli puolen miljoonan potti säästettynä. Miksi eläke olisi heille ansiotonta tulonsiirtoa, kenelle ne rahat kuuluvat, narkeille ja huumediilereillekö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli peruspalkka 2770€ ja tk eläke nyt 2470€ kun ylityöt ja vuorolisät nosti verotettavaa tuloa
Mutta sulla on nyt väärä vertailu! Et voi verrata peruspalkkaa ja saatavaa eläkettä, vertailussa on saatu palkka ja saatava eläke.
Tuolla samalla ajattelumallilla mun palkka oli 500 e/kk ja eläke on kuitenkin 2700 e/kk, koska lisät ja bonukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se otetaan muoden palkasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää rahansa? He saavat toisten rahoja itse. Annetaan meidän pitää omat rahat ja teidän ei tarvitse maksaa veroja lainkaan.
Miten niin saavat toisten rahoja? Aikoinaan keskituloisen eläkeläisen itse maksama eläkepotti on korkoa korolle systeemillä kasvanut noin 0,5 milj euron suuruiseksi ja sinä katsot, että eläkeläinen ei ole itse tuota summaa pakkosäästänyt? Kenelle se raha kuuluisi, niillekö, jotka ei maksa veroja?
Voimme lopettaa eläkkeiden maksamisen samantien ja antaa jokaiselle takaisin 1993 jälkeen maksamansa eläkevarat korkoineen. Yllättäen rahastoissa olevat varat riittävät tähän. Lopputulos tosin olisi se, että todella moni ei saisi euroakaan, mutta koska kansaneläkekin lakkautettaisiin samantien, niin meille syntyisi ryhmä vanhuksia, joilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin toimeentulotuki. Sitä voitaisiin maksaa paljon vähemmän kuin nyt, koska eläkkeitä ei enää olisi eikä niitä voitaisi verottaa. Valtiolle eläkkeistä saatava tasainen tuotto on ollut edellytys sille, että hyvinvointivaltio on pysynyt pystyssä.
MInulle sopisi hyvin saada rahat itselleni, mutta monelleko sopii se, että toimeentulotuki puolitetaan eikä harkinnanvaraista tukea enää olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin saavat toisten rahoja? Aikoinaan keskituloisen eläkeläisen itse maksama eläkepotti on korkoa korolle systeemillä kasvanut noin 0,5 milj euron suuruiseksi ja sinä katsot, että eläkeläinen ei ole itse tuota summaa pakkosäästänyt? Kenelle se raha kuuluisi, niillekö, jotka ei maksa veroja?
Yhä edelleenkään eläkemaksuja ei rahastoida ja saada korkoa korolle. Eläkemaksuilla maksetaan nykyeläkeläisten eläkkeet ja toivotaan tulevaisuudessa että on joku maksamassa meidän eläkkeitä.
Mulle sopii oikein hyvin, että maksamani työeläkevakuutusmaksut palautetaan korkoineen tililleni. Eläkkeestäni menee veroa 27 %, mutta jos eläke pienenee, niin pienenee samalla veroprosenttikin. Voi jopa käydä niin, että netossa en juurikaan häviä. Valtio ja kunta häviävät verojen määrän pienentyessä ja eläkeyhtiöt rahastojen huvetessa.
T: työelämässä vuodesta 1983, yksi äitiysloma vanhempainvapaineen välissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat kuitenkin maksaneet palkasta eläkevakuutusmaksua vuodesta 1993 lähtien, siellä on jokaisella keskituloisella 30 vuotta töitä tehneellä yli puolen miljoonan potti säästettynä. Miksi eläke olisi heille ansiotonta tulonsiirtoa, kenelle ne rahat kuuluvat, narkeille ja huumediilereillekö?
Vasta 93 vuodesta ja väität että 500k olisi säästynyt per capita! On taas jutut. Jos ehdot maksaa edes 10 itse maksuja niin noin 3000e palkalla olet maksanut kuussa noin 250e kk . 3000e vuodessa ja kymmenessä 30 000e on oma maksamasi osuus. Jää vähän auki tuosta puolesta millistä. Paljon jää maksettavaa yhteiskunnalle ja työssäkäyville
Eläkkeiden lasku pienentää eläkettä ja laskee veroa ja näin eläkkeistä saatava suhteellinen takaisin saatavat laskevat. Ne ovat näin tavallaan kalliimpia, koska vero osuus pienempi