Työtön tubettaja tilasi itselleen juuri upouuden Teslan - Ja joku vielä sanoo, että työttömillä on Suomessa alhaiset tuet
Kommentit (57)
Johtopäätökset
Yhteenvetona voidaan todeta, että Lauri Halisen Tesla-hankinta ja "työttömyys" eivät ole ristiriidassa, kun ne ymmärretään oikeassa kontekstissaan:
Rahoitus on mahdollista yhdistämällä yritystoiminnan (toiminimi Häline) kassavirta, rinnakkaishakijan luottokelpoisuus ja vaihtoautosta saatu käsiraha. Rahoituslaitokselle "työttömyys" on vain sana; luvut ratkaisevat.
Kela-tukien saaminen on rajoitettua. Toimeentulotukea hän ei voi saada Teslan omistajana. Työttömyysturvaa on vaikea saada päätoimisen sisällöntuotannon vuoksi. Todennäköisimmät tuet ovat asumistuki (jos tulot ovat pienet) tai yrittäjän starttiraha, joka ei ole sosiaaliapua.
"Työttömyys" on brändi. Halinen käyttää termiä kuvaamaan asemaansa perinteisten työmarkkinoiden ulkopuolella, mutta toimii taloudellisesti kuten yrittäjä. Tämä on tietoinen narratiivinen valinta, joka luo samaistumispintaa ja sisältöä.
Halisen tapaus on oppikirjaesimerkki modernista hybriditaloudesta, jossa yksilö voi olla samanaikaisesti tilastollisesti pienituloinen, mutta elintasoltaan ja kulutuskyvyltään keskiluokkainen tai ylempi keskiluokkainen erilaisten rahoitusinstrumenttien ja digitaalisten tulovirtojen ansiosta.
Laurilla on ensin maniavaihe ja sitten tulee ahdistus/masennus.
Vieläkö joku ihmettelee miksi hyvin korkeat veromme eivät riitä kaikkia itseään toteuttavia elättämään vaan aina vain lainattava lisää?
Lauri tienaa youtube tuloilla noin 1000-2500 euroa/kk.
Tubettajahan on yrittäjä jolla on yrittäjän tuet. Olihan sitä pottukoirallakin joku mersu kunnes ulosotto vei sen ja pisti pihveiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tubettajahan on yrittäjä jolla on yrittäjän tuet. Olihan sitä pottukoirallakin joku mersu kunnes ulosotto vei sen ja pisti pihveiksi.
yrittäjän tuet = siis yrittäjän tulot
Onko tubettaja ilmoittanut tulonsa verottajalle ja tubettajatoimintansa työllisyyspalveluille?
Kyllä sitä et sinä tiedä yhtään mistään mitään.
Jälleen kerran muistutan, että moni työtön on ollut aiemmin töissä ja tienannut, minkä takia rahaa voi olla tilillä säästössä. Tämmöisillä työttömillä ei ole rahapulaa. Jos saa lisäksi ansiosidonnaista, se on monilla varsin hyvä.
Ap on kyllä tautisen tyhmä, jos hän oikeasti luulee, että joku Tesla olisi tukirahoilla saatavissa ja sellaisilla ostettu. 😂
Se, että joku ostaa isolla velalla osamaksuauton, ei kerro tukien määrästä yhtään mitään. Mielelläänhän ihmisiä sitoutetaan velkaan, jonkun sortin orjuuttamista sekin, vaikka sitä ei niin tulisi ajatelleeksi. Itse tykkään olla vapaa, niin osamaksuista kuin velasta.
Palstan incel-juntti taas nostelee omaa ketjuaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää Halinen on TONTTU, miten joku voi tuota tilata. 2 min. 30 s viitti kattoa.
Hah, sehän riittää, ei missään sanota, että pitäisi pystyä katsomaan loppuun saakka. Eikä myöskään sitä, että pitäisi tykätä. Pelkkä huomio riittää. Tai klikkaus.
Tekijänoikeuskorvaukset vähentävät 595 yleistukea.
Ei se ainakaan kelarahoilla sitä tilannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tubettaja ei ole työtön.
Miljoonalla näyttökerralla saa noin 100 euroa. Laurilla on yhteensä kaikilla videoilla ehkä joku 300k katselukertaa.
Kyllä työtön on työtön vaikka tekisi videoita, ellei sitten ole niin monta kymmentä miljoonaa seuraajaa että voi itsensä sillä elättää.
Suomalaisista tubettajista vain Duudsonien tilaajamäärä mitataan miljoonissa. Silti esim. Lakko, Ville Mäkipelto ja Roni Back elättävät itsensä tubettamisella ja vieläpä mukavalla elintasolla vaikka tilaajamäärä on "vain" sadoissa tuhansissa. Tubettaminen elättää alan ykköset ihan hyvin, koska kyse ei ole vain videoista vaan kaikista niistä verkostoista, joita sitä kautta muodostuu.
Alhaiset? Tiedätkö edes sanan merkityksen?